کد خبر: 278556
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۶ ۱۸:۱۰
دسته: اخبار قم
پرینت
ایمیل

با ٢٠ خدمت الکترونیکی بیمه ای در تامین اجتماعی بیشتر آشنا شویم

ارائه خدمات غیرحضوری از مهمترین راهبردهای این سازمان است و سازمان تامین اجتماعی ٢٠ خدمت را در بخش بیمه ای به بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان به صورت الکترونیکی ارائه می کند.

اجرای«پروژه خدمات و سازمان الکترونیک»بر اساس تکلیفی است که سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری،بند «ج» ماده «٤٦» قانون برنامه پنجم توسعه، ماده«٣٦»و«٣٧» قانون مدیریت خدمات کشوری، نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور و نقشه راه توسعه دولت الکترونیک مشخص کرده و قرار است در تمام دستگاه‎های اجرایی عملیاتی می‎شود.
سازمان تامین اجتماعی از معدود دستگاههای اجرایی کشور است که با بسیج امکانات و منابع انسانی از همان آغاز،اراده خود را در لبیک عملی به فرمان مقام معظم رهبری نشان داد و طی جلسات مختلف،کمیته های کاری و تخصصی را تشکیل و فعال کرد.
همزمان با ستاد مرکزی سازمان در تهران،ادارات کل و مدیریت های درمان استانها نیز دست به کار شدند تا از قافله توسعه دولت الکترونیک جا نمانند.
نگاه سازمان تامین اجتماعی نسبت به حوزه IT و فناوری از ابتدای آغاز بکار دولت تدبر و امید تغییر کرده و به این حوزه نگاه جدی تری دارد و همین رویکرد ارائه خدمات الکترونیک شاهدی بر این ادعا است.
یادآوری این نکته لازم است در دولت یازدهم اقدامات خوبی در راستای توسعه خدمات الکترونیک آغاز شده که سازمان تامین اجتماعی هم وظیفه خود میداند در این راستا قدم های مهمی بردارد،کما اینکه به خوبی اقدامات موثری را آغاز کرده است.
ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی کارفرمایان،سامانه رویت سوابق بیمه شدگان،سامانه فیش حقوقی و احکام مستمری بگیران،پرداخت حق بیمه از طریق تلفن همراه،برگ پرداخت بیمه شدگان کلیه بیمه شدگان غیراجباری،ارسال لیست حق بیمه اینترنتی،پرداخت حق بیمه اینترنتی و تشکیل پرونده الکترونیک بیمه شدگان چند نمونه از عناوین خدمات الکترونیکی هستند که سازمان تامین اجتماعی به مخاطبان خود از کارفرمایان گرفته تا بیمه شدگان و مستمری بگیران ارجمند ارائه نموده و باعث گردیده تا از میلیونها تردد درون شهری و حتی بین شهری مراجعان به شعب سراسر کشور کاسته شود.
این خدمات ٨ گانه پس از تصویب،در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت واکنون با تدوین سامانه مربوطه،شاهد هستیم خدمات فوق الذکر سازمان در کل کشور به صورت الکترونیکی ارایه می شود که این مهم کمک بزرگی به حفظ محیط زیست،کاهش آلودگی ها،کاهش مصرف سوخت و انرژی و ترافیک کرده است.
انتظار می رود در فازهای بعدی؛مدیریت یکپارچه سامانه ها،اصلاح فرایندها و اجرای معماری بر اساس الگوها و مدل های روز دنیا انجام خواهد شود.
با اجرای طرح ارائه خدمات غیرحضوری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات و از طریق اینترنت،هزینه های مرتبط با آن بصورت چشمگیری کاهش یافته است.

با ٢٠ خدمت الکترونیکی بیمه ای در تامین اجتماعی بیشتر آشنا شویم
ارائه خدمات غیرحضوری از مهمترین راهبردهای این سازمان است و سازمان تامین اجتماعی ٢٠ خدمت را در بخش بیمه ای به بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان به صورت الکترونیکی ارائه می کند.
پرونده الکترونیک، تکمیل و بهبود سامانه اطلاع رسانی سوابق تأمین اجتماعی و ساخت پایگاه متمرکز سوابق، نامنویسی متمرکز کارگاه، تشکیل پرونده و اختصاص شماره تامین اجتماعی کارگاه SSN و ایجاد سامانه جامع مشاغل سخت و زیان آور از جمله اقدامات سازمان تامین اجتماعی در جهت ارائه غیرحضوری خدمات است.
بر اساس اعلام رسمی این سازمان از دیگر خدمات الکترونیک تامین اجتماعی در بخش بیمه ای می توان به اجرای فاز دوم طرح نام نویسی متمرکز مخاطبان سازمان و بهره برداری از شماره تامین اجتماعی SSN (اختصاص کد تامین اجتماعی برای همه افراد تحت پوشش)، لایه بندی و ایجاد فرآیند شناسایی و دسترسی به سوابق ناشناس گذشته وتعامل با سایر صندوق های بیمه ای به منظور شناسایی و رفع همپوشانی های برون سازمان و تعمیم بهره برداری از سامانه استعلام ارتباط بیمه ای، مشاهده پرونده کارگاهی توسط کارفرما وایجاد سامانه های پیامکی به مخاطبین اشاره کرد.
این در حالی است که سامانه برقراری مستمری به صورت متمرکز و غیر حضوری، تعامل و تبادل مکانیزه اطلاعات با سازمان ثبت احوال، تعامل و تبادل مکانیزه اطلاعات با شرکت پست جمهوری اسلامی ، تعامل و تبادل مکانیزه اطلاعات با ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری وتصویر برداری از لیست های پرداخت حق بیمه و امکان سنجی و مطالعه و پیاده سازی امضای الکترونیکی از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در بخش بیمه ای است که به صورت الکترونیکی انجام می شود.
دریافت لیست کارفرمایان و صدور برگ پرداخت حق بیمه، بیمه شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد (خاص) به صورت الکترونیکی، اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی، طراحی و اجرای طرح متمرکز اجرائیات الکترونیک، طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیک و توسعه بازرسی کشفی، پیاده سازی سیستم بیمه ای با رویکرد مالی و نظام تعهدی واجرای طرح مربوط به پرداخت متمرکز مقرری بیکاری را می توان از دیگر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی به شیوه غیرحضوری برشمرد.
هم اکنون خدمات الکترونیک در بستر اینترانت(شبکه داخلی و بین شعب سازمان) در چهار حوزه بیمه شدگان،نامنویسی،مالی و امور مستمری ها در تامین اجتماعی قم انجام می شود که شامل سامانه بیمه بیکاری در حوزه بیمه شدگان و صدور،چاپ مجدد و تمدید دفترچه های درمانی،سامانه نامنویسی متمرکز و ارسال سوابق بیمه شدگان از جمله خدمات الکترونیک در حوزه نامنویسی است.
دریافت برگ پرداختهای واریزی،ارسال و دریافت اعلامیه های بین شعب خدمات الکترونیک در حوزه مالی و ارسال الکترونیکی پرونده ها مهمترین خدمت الکترونیک در حوزه مستمری ها در بستر اینترانت در تامین اجتماعی قم می باشد.
تعداد خدمات الکترونیک ارائه شده در بستر اینترنت(عمومی)در تامین اجتماعی استان 10 خدمت می باشد که عبارتند از : سامانه رویت سوابق،سامانه اعتراض به سوابق بیمه ای بیمه شدگان،برگ پرداخت بیمه شدگان خاص و پرداخت فیش با تلفن همراه و سامانه های بانکی 4 خدمت الکترونیک در حوزه بیمه شدگان است.
سامانه مشاهده  فیش و احکام مستمری بگیران در حوزه مستمری ها و سامانه های ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارگران،ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی نیز از جمله خدمات الکترونیک تامین اجتماعی قم در حوزه کارفرمایان به شمار می رود.
اجرای طرح « اس ان ان» یا همان شماره تامین اجتماعی متمرکز به همراه ایجاد پرونده الکترونیک برای کلیه مخاطبان سازمان  2 خدمت مهم الکترونیک در حوزه نامنویسی است.
سامانه ارائه خدمات بین شعب(شعبه ملی) یکی دیگر از مهمترین طرح های خدمات الکترونیک تامین اجتماعی قم می باشد. این سیستم با هدف انجام عملیات تعویض و تمدید دفترچه در کلیه شعب بر اساس کد ملی بوجود آمده است.در گذشته برای تمدید و تعویض دفترچه های بیمه، بیمه شدگان باید فقط به شعبی که دفترچه برای آنها صادر می شده مراجعه می کردند اما با اجرای طرح شعبه ملی در تمامی شعب امکان تعویض و تمدید وجود خواهد داشت.
باید اذعان کرد ارتقای حوزه IT از مهم‌ترین اولویت‌های تأمین‌اجتماعی در دوره مدیریت جدید است و در همین راستا کمیته فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان یکی از کمیته‌های ٦ گانه‌ای که برای رفع مشکلات و بهبود فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل شده،آغاز به‌کار کرده است.
در گذشته نه چندان دور،رفت و آمد کارفرمایان برای ارائه ‌فهرست‌های حق‌بیمه کارگران و کارکنان خود،به شعب سازمان موضوعی بود که یک‌بار در ماه انجام می‌شد؛یعنی هر کارفرما حداقل باید ١٢بار در سال به شعب تأمین‌اجتماعی مراجعه می کرد!در صورت بروز هر مشکلی هم که رفت و آمدها بیشتر می‌شود.
اگر عدد١٢(ماه) را در تعداد کارگاه‌های فعال استان قم که براساس آخرین آمار در حدود 13000 کارگاه است،ضرب و حاصل را نیز در عدد ٢ (رفت و برگشت) ضرب کنیم، تعداد حداقلی رفت و آمد کارفرمایان به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی مشخص می‌شود؛ 312 هزار بار، رفت به شعب و برگشت به مبدأ.
هزینه قابل‌توجه این رفت و آمدها،افزایش ترافیک و مصرف انواع انرژی‌ها ازجمله سوخت،افزایش آلودگی هوا، افزایش آلودگی صوتی،افزایش نارضایتی کارفرمایان و مشکلاتی که از عدم حضور ایشان در محل کار و خط تولید ناشی می‌شود،تأخیر در انجام امور بیمه‌شدگان، ناکارآمدی سیستم اداری و فرسوده‌شدن نیروی کار سازمان فقط  بخشی از مشکلاتی بود که ارائه حضوری لیست‌های حق بیمه کارگران با خود به همراه داشت.
این فقط آمار مربوط به رفت و آمد کارفرمایان بود اما موارد پرشماری هست که کارفرمایان،بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی برای رتق و فتق امور خود،ناچار به مراجعه حضوری به شعب سازمان هستند و این در حالی است که با استفاده از ظرفیت‌های مجازی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات،امکان رفع و رجوع غیر حضوری نیازها وجود دارد.
در نظر داشته باشیم استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات که با سرعت در حال تغییر و ارتقا هستند در حل مسائل سازمان‌های بزرگ و ازجمله سازمان تأمین‌اجتماعی فوائد پرتعدادی دارد که نتیجه نهایی آن، شفافیت، دقت و سرعت در پاسخگویی است.
اداره کل تامین اجتماعی قم در این مسیر با برگزاری جلسات درون سازمانی،عزم و اتحاد همکاران را به چالشی مثبت و مقدس  طلبید و توانست با همدلی و همزبانی کارکنان،بصورت جدّی وارد عرصه شود.
همکاران استانی در شعب ٤ گانه با هدایت و مشاوره مدیران و کارشناسان ارشد ستادی به شیوه های مختلف وارد مذاکره با کارفرمایان و بیمه شدگان گردیدند و توانستند در کمتر از یکسال به موفقیت های چشمگیری در استقرار گام به گام دولت الکترونیک دست یابند که همه اینها ناشی از ایجاد روحیه تعامل و همکاری با جامعه هدف طرح خدمات الکترونیک می باشد.
همزمان جلسات منظم کمیته های تخصصی در ادارات کل برگزار و بصورت هفتگی نحوه اجرای طرح رصد شد و شعب برتر در اجرای«پروژه خدمات و سازمان الکترونیک»در جلسه شورای اداری استان مورد تقدیر قرار گرفتند.
در حال حاضر تحقق تامین اجتماعی الکترونیک از اولویت های کاری سازمان محسوب می شود و اقدامات بسیار خوبی نیز در همین راستا صورت گرفته است.
امکان ارسال لیست حق بیمه به صورت اینترنتی توسط کارفرمایان در استان فراهم شده است و کارفرمایان علاوه بر ارسال لیست بصورت اینترنتی می توانند مبلغ حق بیمه کارگران خود را نیز بصورت غیر حضوری پرداخت نمایند.
در یک کلام؛تحقق «تامین اجتماعی الکترونیک»از اولویت‌های تامین اجتماعی قم است‌.
به استحضار میرساند کارفرمایان قمی از اجرای طرح ارسال اینترنتی لیست حق بیمه کارگران استقبال خوبی داشتند بطوری که ٩٨ درصد کارفرمایان قمی لیست های حق بیمه کارگران خود را بصورت اینترنتی ارسال میکنند.
تکریم ارباب رجوع،کاهش مراجعات به شعب و کارگزاری ها،جلوگیری از اتلاف وقت کارفرمایان،افزایش سرعت و اعتبار محاسبات بیمه ای و کاهش سفرهای درون شهری از مزایای اجرای طرح ارائه خدمات الکترونیک توسط تامین اجتماعی می باشد.
در خصوص اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی صورت حساب کارگاه ها باید اظهار داشت که جایگزینی مکانیزم ابلاغ الکترونیک احکام مطالباتی به جای ابلاغ دستی به منظور بهبود فرآیندهای پیگیری مطالبات و تحقق وصول به هنگام مطالبات جاری و معوق آغاز شده است.
مزید استحضار این که امکان دریافت و پرداخت غیر حضوری حق بیمه نیز محقق شده است و حق بیمه ها از طریق اینترنت و دستگاه های ATM و POS دریافت می شود.
فراهم شدن امکان دریافت برگ پرداخت و پرداخت غیر حضوری حق بیمه از بیمه های اختیاری،حرف و مشاغل آزاد و بیمه های خاص یکی دیگر از خدمات االکترونیکی تامین اجتماعی استان قم است که در آن بیمه شدگان بیمه های اختیاری،حرف و مشاغل آزاد و بیمه های خاص می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل به نشانی www.qom.tamin.ir و استفاده از منوی مربوطه در بخش خدمات آنلاین نسبت به اخذ برگ پرداخت و پرداخت حق بیمه دوره مورد نظر خود از طریق اینترنت اقدام کنند و دیگر نیازی به مراجعه به شعب یا کارگزاری ندارند.
از سوی دیگر سامانه متمرکز ارائه فیش به منظور ارائه خدمات غیر حضوری به مخاطبان به خصوص مستمری بگیران سازمان طراحی شده و به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر مستمری بگیران می توانند با مراجعه به سایت رسمی این اداره کل،علاوه بر مشاهده فیش مستمری و حکم افزایش سالیانه،نسبت به چاپ آن اقدام کنند.
در آینده نزدیک با گسترش خدمات الکترونیکی، پرونده الکترونیک برای تمام بیمه شدگان محقق می شود که موجب تحول بنیادین در فرآیند های سازمان خواهد شد.

خدمات الکترونیکی سازمان در بستر اینترانت (شبکه داخلی و بین شعب سازمان):

خدمات امور نامنویسی : صدور و چاپ مجدد و تمدید دفترچه های درمانی،سامانه نامنویسی متمرکز ،ارسال سوابق بیمه شدگان
خدمات امور مالی: دریافت برگه پرداختهای واریزی، ارسال و دریافت اعلامیه های بین شعب
خدمات امور فنی مستمریها : ارسال الکترونیکی پرونده ها

خدمات الکترونیکی سازمان در بستر اینترنت (عمومی):

بیمه شدگان : سامانه روئیت و اعتراض سوابق بیمه شدگان،صدور الکترونیکی برگ پرداخت حق بیمه (بیمه های حرف و مشاغل آزاد و اختیاری و کارگران ساختمانی)
کارفرمایان: ارسال لیست حق بیمه و دریافت برگه پرداخت حق بیمه،ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی
مستمری: روئیت و چاپ فیش حقوقی مستمری بگیران

سامانه مشاهده سوابق بیمه شدگان

کلیـه بیمـه شـدگان محتـرم مـی تواننـد بـا مراجعـه بـه سـامانه سـوابق سـازمان تـأمین اجتمـاعی بـه آدرس: https://savabegh.tamin.ir ضمن مشاهده سوابق بیمه ای، در صورت مشاهده مغایرت در اطلاعات هویتی و یا سوابق خود نسبت به ثبت اعتراض اقدام نموده تا در اسرع وقت در شعبه مربوطه رسیدگی به عمل آید.

این سامانه با هدف کاهش مکاتبات اداری و مراجعات حضوری افراد جهت دریافت سابقه به صورت متمرکز و کاهش هزینه ها به وجود آمده است.


در صورتی که قادر به رویت سوابق بیمه ای خود در قسمت سوابق بیمه شدگان نیستید، جهت اصلاح مشخصات فردی با در دست داشتن دفترچه بیمه ، اصل شناسنامه و کارت ملی به واحد نامنویسی شعبه تأمین اجتماعی محل بیمه پردازی خود مراجه نمایید.

سامانه پرداخت الکترونیکی و ارسال لیست حق بیمه

کلیه کارفرمایان محترم می توانند بدون مراجعه حضوری به شعبه، از طریق اینترنت نسبت به ارسال لیست حقوق و دستمزد و پرداخت حق بیمه اقدام فرمایید.

سامانه دریافت لیست حق بیمه اینترنتی: www.samt.tamin.ir
با بهره گیری از این سامانه، کارفرمایان محترم می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعب تأمین اجتماعی، از طریق فضای اینترنتی لیست کارکرد ماهانه پرسنل زیر مجموعه خود را ارائه نموده و اقدام به پرداخت حق بیمه مربوط به آن نمایند. همچنین پرداخت سایر بدهی های کارفرمایان از طریق همین سامانه امکان پذیر می باشد.

سامانه خدمات بین شعب (شعبه ملی)

این سیستم با هدف انجام عملیات تعویض و تمدید دفترچه در کلیه شعب بر اساس کد ملی بوجود آمده است.

در گذشته برای تمدید و تعویض دفترچه های بیمه، بیمه شدگان باید فقط به شعبی که دفترچه برای آنها صادر می شده مراجعه می کردند اما با اجرای طرح شعبه ملی در تمامی شعب امکان تعویض و تمدید وجود خواهد داشت.


صدور الکترونیکی برگ پرداخت حق بیمه از طریق اینترنت

کلیه بیمه شدگان محترم بیمه های حرف و مشاغل آزاد و اختیاری و کارگران ساختمانی می توانند با مراجعه به شعبه تأمین اجتماعی مربوطه نسبت به اخذ نام کاربری و کلمه عبور اقدام نموده و با دسترسی به سامانه صدور برگه پرداخت
غیر حضوری به آدرس     https://samt.tamin.ir  برگ پرداخت خود را با انتخاب دوره یک ماه تا حداکثر اسفند ماه هر سال دریافت و با داشتن رمز دوم از طریق کارتهای عضو شتاب پرداخت نمایند.

طرح ابلاغ اینترنتی احکام مطالباتی

کلیه کارفرمایان محترم می توانند صورت حسابهای بدهی خود را در کمترین زمان ممکن و بدون مراجعه حضوری به شعبه از طریق سایت سازمان دریافت نمایند.

مراحل انجام کار:

مراجعه کارفرمایان به شعبه مربوطه و تکمیل فرمهای طرح
ارایه شماره تلفن همراه و آدرس پست الکترونیکی (ایمیل)
دریافت نام کاربری و رمز عبور
آدرس سایت: www.eblagh.tamin.ir

سامانه ارائه فیش مستمری بگیران

در جهت اهداف عالی سازمان به منظور بهبود روش ها و تسهیل امور مستمری بگیران تحت پوشش، سامانه ((ارائه فیش مسمتری بگیران)) با هدف ارائه فیش حقوق مستمری بگیران در محیط وب طراحی و پیاده سازی شده است.
مستمری بگیران محترم می توانند از طریق امکانات فراهم شده در این سیستم ضمن مشاهده اقلام حقوقی ماهانه ، نسبت به تهیه فیش حقوقی خویش در هر زمان اقدام نمایند.

سامانه نامنویسی متمرکز

سیستم نامنویسی متمرکز فرآیندی است شامل اخذ مدارک و اطلاعات صحیح و مورد نیاز از متقاضی جهت اختصاص شماره شناسه دایم واحد تأمین اجتماعی.

 

**محمد تلخابی

رییس و کارشناس ارشد روابط عمومی و امور فرهنگی 

اداره کل تامین اجتماعی استان قم

 

برای دریافت فایل با کیفیت این طرح « اینجا » را کلیک کنید

منبع : اداره کل تامین اجتماعی استان قم



+ 0
مخالفم - 0

بازدید:

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top