قیمت روز سکه (تومان)

سکه طرح قدیم
۱,۱۸۱,۰۰۰
سکه تمام - امامی
۱,۲۰۲,۰۰۰
نیم سکه
۶۹۱,۰۰۰
ربع سکه
۳۸۷,۰۰۰
سکه گرمی
۲۴۸,۰۰۰

آخرین اخبار

نرخ روزانه ارز

دلار
۳,۷۶۳
یورو
۴,۰۶۱
پوند
۴,۶۸۵
درهم
۱,۰۳۵
دلار کانادا
۲,۸۹۹
دلار استرالیا
۲,۸۹۸
ریال سعودی
۱,۰۰۵
لير ترکيه
۱,۰۴۰
کرون سوئد
۴۱۸
رینگیت مالزی
۸۹۳
بات تایلند
۱۱۵
یوان چین
۵۷۹
فرانک سوییس
۳,۸۴۴
کد خبر: 307137
تاریخ انتشار: جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۰

نشست علمی - مناظره‌های کلامی امام صادق(ع) با زنادقه -

 گروه خبر: نشست علمی «مناظره‌های کلامی امام صادق(ع) با زنادقه» در جامعة‌المصطفی- واحد گرگان با حضور استادان و دانش‌پژوهان برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعة‌المصطفی، در این نشست، «دکتر سیدزهیر المسیلینی» مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی به عنوان سخنران این نشست، ابتدا به عنوان مقدمه این بحث سه محور شخصیت علمی امام صادق(ع)، ویژگی‌های دوره امام صادق(ع) و اقدامات فرهنگی امام(ع) را تشریح نمود.

وی در مورد شخصیت علمی امام جعفر صادق(ع) به سخنان برخی از اندیشمندان مسلمان استناد کرد و گفت: شهرستانى در کتاب  ملل و نحل  خود مى‏نویسد: جعفربن محمدالصادق(ع) داراى‏ علمى بسیار و ادبى كامل بود. زهد و پارسایى داشت. از امام ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است كه گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد...» یعنی «از جعفر بن محمد، فقیه‌تر ندیدم.» امام مالك در مورد امام صادق(ع) می‌گوید: «چشمی ندیده و گوشی نشنیده و به قلب انسانی خطور نكرده مردی را كه از نظر علم و عبادت و تقوا، برتر از امام صادق(ع) باشد».

مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی جامعة‌المصطفی- واحد گرگان ادامه داد: «ابوزهره» یكی از علمای معاصر در کتاب خود می‌نویسد: علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشرب‌هایشان، در فردی غیر از امام صادق(ع) و علم او اتفاق نظر ندارند. «خیرالدین الزركلی» نیز در كتاب الاعلام درباره امام جعفر صادق(ع) نوشته است: «كان من أجلّاء التابعین و له منزلة رفیعة فى العلم. أخذ عنه جماعة، منهم الإمامان ابوحنیفة و مالك و لقب بالصادق لأنه لم یعرف عنه الكذب قط له اخبار مع الخلفاء من بنى العباس و كان جریئاً علیهم صداعاً بالحق».

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های دوره امام صادق(ع) پرداخت و ابراز داشت: از نظر سیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت امویان و گسترش شورش‌ها، قیام‌ها، جنگ‌ها و نبردها و فروپاشی و پیدایی حكومت‌ها بود. این عصر دوره ظهور گرایش‌های مذهبی گوناگون و نحله‌های انحرافی نظیر غلات، ملحدان و زندیقان بود. مکاتب موجود در زمان امام صادق(ع) را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ دسته اول جریان‌هایی بودند که از اساس با اسلام به مخالفت برخاسته، با وجود انشعاباتی که باهم داشتند، در یک امر باهم مشترک بودند و آن، مخالفت با یکتاپرستی بود. دسته دوم، جریان‌های درون اسلام.

سخنران نشست ادامه داد: در این زمان، نشاط علمی فوق‌العاده‌ای در جامعه اسلامی پیدا شد. علل این نشاط علمی را می‌توان به محیط صددرصد مذهبی، ورود نژادهای مختلف به اسلام با سابقه علمی و فکری، احساس اخوت و برادری در بین این گروه‌های مسلمان، آزادی نسبی و حریت فکر و عقیده در حکومت عباسیان و طول امامت امام صادق(ع) و تربیت شاگردان زبردست در فن مناظره و کلام  و علوم مختلف نسبت داد.

وی با اشاره به اقدامات امام جعفر صادق(ع) در این دوره، تصریح کرد: تشکیل حوزه گسترده علمی و تربیت جمع زیادی از دانشمندان، محدثان، فقیهان و صاحب‌نظران در رشته‌های مختلف علمی (چهارهزار نفر)، مبارزه علمی و فرهنگی با خطوط انحرافی و جریان‌های فکری و سیاسی، تأکید بر فعالیت فرهنگی و پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و درگیری با دستگاه سیاسی حاکم، احیای حدیث و فقه و راه‌اندازی بحث و مناظره‌های علمی و اعتقادی با گروه‌های مختلف، جزو این اقدامات به شمار می‌آیند.

دکتر المسیلینی در بخش بعدی سخنان خود با برشمردن برخی اصول حاکم بر مناظره علمی امام صادق(ع)، اذعان داشت: یکی از اصول اخلاقی حاکم بر مناظره‌های امام‌ صادق(ع) با گروه‌های مختلف، اصل رعایت ادب و احترام طرف مقابل است که آنها را با واژه‌های مؤدبانه و احترام‌آمیز مورد خطاب قرار می‌داد و به همین دلیل، تعداد زیادی از کسانی که از امام صادق(ع) ذهنیت منفی داشتند، به محض برخورد احترام‌آمیز امام(ع) با آنها، ذهنیت منفی خود را به ذهنیت مثبت تبدیل می‌کردند و از محضر امام(ع) عذرخواهی می‌نمودند و به اشتباه خودشان اعتراف می‌‌کردند. به ‌طور کلی می‌توان گفت که حضرت امام جعفر صادق(ع) در‌ مناظره‌های خودشان از سه اصل مهم و حیاتی استفاده می‌فرمودند: 1. سعه صدر؛ 2. برخورد هدایتی و دلسوزانه؛ 3. رعایت ادب و احترام مخاطب.

وی به خوب گوش دادن به سخنان مخاطب خود و عدم قطع سخن وی و سعه صدر و تحمل نظر مخالف در مناظره‌های امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اصحاب امام صادق(ع) با یکی از غیرمسلمانان بحث می‌کرد و وسط بحث عصبانی شد و آن فرد غیرمسلمان گفت: تو شاگرد جعفربن محمد(ع) نیستی و او گفت که به خدا من شاگرد ایشان هستم و فرد غیرمسلمان گفت: وقتی ما با جعفربن محمد[ع]، امام شما، صحبت می‌کنیم، آنچنان دقت و گوش می‌کند که تصور می‌نماییم به دین ما در آمده است، ولی وقتی حرف ما تمام می‌شود، از ما اجازه سخن گفتن می‌گیرد و سپس با دلایل منطقی و مهربان، به پاسخ‌گویی و رد نظرات ما می‌پردازد.

سخنران نشست برخورد هدایتی و دلسوزانه با طرف مناظره، دوری از خودستایی هنگام غلبه و محکوم کردن طرف مقابل، بهره‌گیری از روش عقلی در مناظره را از دیگر اصول اخلاقی مناظرات امام صادق(ع) برشمرد.

وی، در ادامه، به بررسی شیوه‌های مناظره علمی مورد تأکید امام صادق(ع) پرداخت و گفت: باطل کردن ادعاها با استفاده از کلام خصم، در نظر گرفتن ظرفیت مخاطب و قرار گرفتن در جایگاه پرسشگر به جای پاسخ‌گو، از شیوه‌های ایشان به شمار می‌آید.

سخنران نشست افزود: شواهد فراوانی وجود دارد بر عظمت شخصیت علمی امام صادق(ع) و این معنا مورد قبول دانشمندان تشیع و تسنن است. فقها و دانشمندان بزرگ در برابر عظمت علمی آن حضرت سر تعظیم فرود می‌آوردند و برتری علمی ایشان را می‌ستودند. بلکه حتی زنادقه که با ایشان مناظره می‌کردند، به فضل علمی‌شان گواهی می‌دادند.

دکتر المسیلینی، در پایان، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در مناظرات خود نشان دادند که هدف از مناظره، هدایت طرف مقابل هست، نه برتری و غلبه بر خصم. از منظر امام صادق(ع)، مناظره هدف نهایی نیست، بلکه ابزاری برای تبیین حقانیت اسلام و هدایت مخاطبان است.

قم پرس : منتظر دریافت پیام های شما شهروندان عزیز هستیم

سفارش آنلاین انواع آگهی ها



+ 0
مخالفم - 0

بازدید:

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top