کد خبر: 311810
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۹:۱۰
دسته: دولت
پرینت
ایمیل

هاشمي در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس: مربيان سازمان آموزش فني و حرفه اي بايد مانند معلمان آموزش و پرورش رتبه بندي شوند

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقل از  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، علی اوسط هاشمی، در این جلسه  با ارائه گزارشی، اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در رفع بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و تغییر مشاغل در چند سال آتی و اهمیت انطباق نیروی کار موجود را تحلیل کرد.
وی با اشاره به مهارت کم و گرایش به مدرک گرایی در جامعه تأکید کرد: تغییر نگاه جامعه به وزن اجتماعی مهارت برای ایجاد اشتغال پایدار ضروری است.
هاشمی با اشاره به نیاز اقتصاد مقاومتی و جهت گیری کلان اقتصاد کشور به الحاق پیوست مهارت در طرح های اشتغال زا و پروژه های عمرانی و صنعتی گفت: باید استفاده حداکثری از ظرفیت قوانین موجود برای ارتقای ارزش مهارت در جامعه صورت گیرد و با نگاه تخصصی به ایجاد شغل به عنوان ضرورت فعلی کشور، به بهره گیری از ظرفیت چهار شورایِ عالی اشتغال، شورایِ عالی نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی، شورایِ مهارت و شورایِ اشتغال در استان ها می اندیشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، افزود: استراتژی سازمان نیز بر همین مبنا است و  همه استان های کشور بر این اساس سند مهارت خود را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان برابر با اسناد بالادستی نهائی و تنظیم می کنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر اهمیت گواهینامه های مهارتی و مهارت آموزی در مقابل مدرک گرایی، گفت: اجماع جریان ساز با شرکای اجتماعی و گروه های مرجع از جمله آموزش و پرورش، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مناطق آزاد، اتحادیه ها، شرکت ملی گاز، سازمان مدیریت بحران، نظام های مهندسی و تداوم همکاری با ستادکل نیرو های مسلح و... برای غلبه برچالش بیکاری که امروز جوانان ما با آن دست به گریبان هستند، از رویکردهای اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.
هاشمی افزود: چنانچه مهارت گرایی در اولویت قرار گیرد به نحوی که بتواند فرصت های متنوع و متناسب علائق و استعداد آدمی را فراهم کند، می توانیم مدت زمان انتظار برای رسیدن به شغل را کاهش دهیم.
وی در ادامه با اشاره به تقدس کار، فضیلت مهارت و صلاحیت مربیان، بیان کرد: ارتقای توان مربیان و  به روز رسانی کارگاهها امری اجتناب ناپذیر است تا بتوان از عهده توسعه استانداردها و آموزش آن برای پاسخگویی به مطالبات برآئیم.

هاشمی تأکید کرد: باید شأن مربی را از حیث اجتماعی و اداری به نحوی ارتقا داده که موجب تغییر نگاه مردم شود.

 وی پیشنهاد آموزشی دیدن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را به شکلی که  زیر نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی باشد راهگشا دانست و گفت: منزلت اداری مربیان را با نگرش صِرف اداری نمی توان تغییر داد و نقش آموزشی و اجتماعی آنان باید تبیین شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: به تخصصی کردن مراکز ثابت آموزشی می اندیشیم به نحوی که در هر منطقه یا استان به فراخور مزیت های منطقه ای به مرکز تربیت مربی و ارتقا مهارت تغییر کاربری دهیم.

وی در همین زمینه، به اهمیت آموزش مشاغل بندری، دریایی و صیادی و ایجاد مرکز مهارت ملی گاز ایران در عسلویه اشاره کرد.

هاشمی، تقویت بخش خصوصی و آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد در مسیر توسعه در سطوح مختلف را مهم خواند و خواستار تدوام معافیت مالیاتی آنان بر اساس تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با نگاه به آینده پیش رو و پاسخگویی به مطالبات بازار و تقاضا بر اساس تغییرات فناوری به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به رشته های مهارتی جدید و تدوین استاندارد برای آن می اندیشیم.

هاشمی، در ادامه بر ارتقای وزن اجتماعی مهارت با اجماع گروه های مرجع و جریان ساز تأکید کرد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: هم افزایی با رسانه برای تنویر افکار و جلب توجه به مهارت بسیار مهم است و در این خصوص با شبکه آموزش صدا و سیما تعامل خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان این که فرهنگ سازی و جلب توجه عامه به موضوع مهارت با فعالیت مستمر به تدریج به ارزش زایی تبدیل می شود و لازم است صدا و سیما مکلف به تقویت این مهم در جامعه شود، گفت: در فصل اشتغال با استفاده از منابع عمومی کشور سهم مهارت به دقت برای ایجاد اشتغال پایدار دیده شود.
رییس سازمان آموزش فنی – حرفه ای کشور در ادامه به بیان پیشنهادات خود برای بهبود جایگاه مهارت آموزی در کشور پرداخت و گفت: ارزش های حرفه ای از جمله صلاحیت حرفه ای، استانداردهای آموزشی، سنجش مهارت و گواهی نامه مهارت به مثابه سرمایه ملی است و نباید تضعیف شود و برای دستیابی به این مهم کمک به تصویب تبصره های پیشنهادی سازمان در لایحه بودجه سال 1399 ضروری است.

وی، یکی از مهمترین مباحث در آموزش های مهارتی را تأمین بودجه دانست و افزود: در فصل آموزش، سهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به نحوی باید مورد بازنگری قرار گیرد که از سرمایه در اختیار، حداکثر استفاده را برای توانمند سازی ایجاد کنیم.

هاشمی در ادامه، پیشنهاد داد: از آنجا که آموزش مهارتی مانند آموزش عمومی رایگان است،  در بودجه سازمان، معافیت مالیاتی مشابه آموزش و پرورش دیده شود و مراکز آموزش مهارت نیز از معافیت در پرداخت آبونمان برق، آب و گاز برخوردار شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین ایجاد ردیف اعتباری جدید برای توانمندسازی و ارتقای مهارت کارآموزان و افراد فاقد مهارت در لایحه بودجه 1399 به تفکیک 2 هزار میلیارد ریال هزینه ای و 1500 میلیارد ریال تملک دارایی و تسریع در تصویب لایحه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور(شماره چاپ 83 و شماره ثبت 72) را پیشنهاد داد.
وی، کمک به ایجاد ردیف برای توسعه المپیاد های مهارتی و امکان مشارکت در سطوح مختلف جهانی و آسیایی و منطقه ای را نیز مطرح کرد.

هاشمی در ادامه، تصویب ماده واحده تسری ماده 1 احکام دائمی برنامه توسعه کشور به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «ایجاد صندوق توسعه مهارت» در راستای حمایت از کارآموزان مهارتی برای دسترسی به شغل، متناسب با علاقه و  الزام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای مهارت آموزی دانشجویان با تدوین برنامه درسی مهارت محور مبتنی بر معادل سازی گواهینامه های مهارتی را به کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تأکید بر توسعه نگاه ها و استفاده از نظرات در جهت ارتقای نقش مهارتی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دعوت کرد از مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای و کارگاه های آموزشی استان البرز و تهران بازدید کنند.

بنابراین گزارش، در ادامه اعضای کمیسیون شورای آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را در رابطه با موارد مطرح شده بیان کردند.

در پایان، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با توجه به موارد مطرح شده، تأکید کرد: کمیسیون، طی مکاتباتی با رئیس جمهوری و یا معاون اول، در خواست نماید تا با مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  از لحاظ ساعت موظفی، همانند معلمان آموزش و پرورش رفتار شود و جلسات سازمان با کمیته بودجه و مهارت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای رفع مشکلات مطرح شده به طور مستمر برگزار شود.

 

قم پرس : منتظر دریافت پیام های شما شهروندان عزیز هستیم



+ 0
مخالفم - 2

بازدید:

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top