کد خبر: 316757
۰
۰
نسخه چاپی

کتاب مدینه النبی؛ الگوی شهر اسلامی منتشر شد

به گزارش قم پرس، کتاب مدینه النبی؛ الگوی شهر اسلامی در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم حجت الاسلام رضا کرمی سامان یافته به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف منتشر شد.

کاویدن در مفهوم و انگاره «شهر اسلامی» از این جهت قابل تأمل است که اساساً برخی شهر اسلامی را به جهت عدم انطباق با مصادیق تاریخی انکار کرده اند و عده‌ای نیز به جهت حاکمیت فکر غربی و عدم انطباق معیارهای اسلامی در محتوای شهری با نمونه‌های غربی و کلاسیک منکر پدیداری شهر اسلامی شده اند. آن چه راست می‌نماید این است که باید به شهر اسلامی رویکردی «محتواگرایانه» داشت. در این رویکرد مجموع اقدامات شهری زاییده فرهنگ و باورهای اسلامی دانسته می‌شود. در رویکرد «صورت گرا» نگاهی پوسته‌ای و ظاهری به شهر می‌شود. و نظرات «ساختارگرا» شهر را با عناصر و کالبد آن معرفی می‌کند. در رویکرد محتواگرا شهر همانند قالبی برای محتوا و مفاهیم اسلامی تبیین می‌شود. در تعریف شهر اسلامی با رویکرد محتواگرا، مفاهیم و باورها جامه عمل پوشیده اند. این مفاهیم، محتوای کالبدی هستند که از پیشینه تاریخی، فرهنگی و اقلیمی بستر خود نشأت گرفته اند.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن دانشگاه معارف اسلامی با اذعان به چنین ضرورتی انتشار کتاب «مدینه النبی الگوی شهر اسلامی» را در دستور کار قرار داد. جستاری که در پی می‌آید درصدد بازنمود مؤلفه‌ها و شاخصه‌های محتوایی شهر اسلامی است. البته به اذعان نگارنده محترم، مدینه النبی به مثابه الگوی مطلوب تاریخی مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.

نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده‌های جمع‌آوری شده در این پژوهش نشان می‌دهد که؛ «توحید»، «قبله و جهت»، «سِلم و سَلام» و «وسعت و برکت» از مهم‌ترین ارکان شهر اسلامی می‌باشد. در این پژوهه از شواهد تاریخی برای اثبات شهر اسلامی بهره برده شده است.

برون‌داد بررسی‌های این جستار نشان می‌دهد که «تغییر ذائقه شهروندی و سبک زندگی»، «حضور فعال جامعه نخبگی و اشرافیت عرب در مدینه» و «اعوجاجات حاکمیتی و انحرافات اجتماعی» از مهم‌ترین دلایل تغییر مدینه النبی به مدینه العرب بوده است. فشرده سخن اینکه؛ خواننده این نوشته فرایند تغییر محتوای شهر اسلامی در بستر تاریخ را می‌شناسد.

گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌مندان به مطالعه در عرصه سیره نبوی تقدیم می‌کند تا به این وسیله در محتواشناسی شهر اسلامی گامی را برداشته باشد. نیاز به چنین پژوهه‌هایی فراوان است و این گروه پژوهشی سعی می‌کند تا با بهره‌گیری از تلاش‌های خالصانه جمعی از پژوهش‌گران افق‌های جدیدی را فراروی علاقه‌مندان بگشاید.

کتاب مدینه النبی؛ الگوی شهر اسلامی در گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی و به قلم حجت الاسلام رضا کرمی سامان یافته به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در ۲۴۸ صفحه و در قطع وزیری و به قیمت سی و پنج هزار تومان منتشر شد.

گروه پژوهشی «تاریخ و تمدن اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی منتظر نظرات و پیشنهادهای صاحب‏نظران، اساتید و دانشجویان در برطرف کردن کاستی‌های احتمالی کتاب است. از این رو خواهشمند است با ارائه دیدگاه‌های خود ما را در رفع نواقص و ارتقای کتاب یاری بخشید. شماره تلفن این گروه: ۳۲۱۱۰۲۳۴-۰۲۵ و پست الکترونیکی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید و صندوق پستی: ۶۱۷۳-۳۷۱۵۵ آماده دریافت دیدگاه‌هاست.

علاقه مندان به این کتاب می‌توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴ و یا فروشگاه‌های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید