کد خبر: 317117
۰
۰
نسخه چاپی

۶ محور طرح جامع ۹ در ۹۹ در قم اجرا می‌شود/ کاشت ۴۵۰ هزار نهال

به گزارش قم پرس سید محمد تقی سجادی بعد از ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه قم با اشاره به محور برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در دو سال گذشته اظهار کرد: اغلب برنامه‌ها در محور مدیریت سازمان جنگل‌ها و توسعه آبخیزداری در سطح کشور بود.

وی با اشاره به توجه اهمیت موضوع آبخیزداری و توسعه زیرساخت‌های آن در کشور، بیان کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که در این راستا صورت گرفت در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۵ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰ میلیارد تومان به پروژه‌های آبخیزداری در استان قم اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه آبخیزداری قم گفت: سال‌های گذشته براساس نیاز استان قم برنامه‌های مختلفی در حوزه آبخیزداری به اجرا رسید.

وی با تبیین برخی از این پروژه‌ها عنوان کرد: حوزه ۳۳۰ هزار هکتاری در پایین سد ۱۵ خرداد با محوریت آبخیزداری شهری و حدود ۱۵۲ سازه آبخیزداری در قم به اجرا رسید.

سجادی افزود: برنامه‌های آبخیز داری در پردیسان، روستای طایقان، حوزه محمودآباد، خدیجه خاتون، خلج آباد، قلعه چم، چاله گنبد، علی آباد نیزار و نیزار در طول دو سال اخیر با تمرکز بر حوزه‌های آبخیزداری مورد توسعه قرار گرفتند.

وی از اجرای پروژه دیگری نیز خبر داد و گفت: این پروژه مربوط به وشنوه می‌شد و در حوزه آبخیزداری قم به اجرا رسید که با اجرای این پروژه‌ها، سطح حوزه‌های آبخیز در استان قم از مرز ۳۰۰ هزار هکتار فراتر رفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم با بیان اینکه از حدود یک میلیون هکتار عرصه‌های ملی بیش از ۳۰۰ هزار هکتار به پروژه‌های آبخیزداری اختصاص دارد، تصریح کرد: بر اساس مطالعاتی که روی آنها صورت گرفته است، حدود ۷۰ هزار هکتار آن مربوط به ۳۳۰ هزار هکتار بالای شهر قم است.

وی با بیان اینکه جلوگیری از خسارت سیل از جمله مسائلی بود که در حوزه آبخیز داری به آن توجه شد، عنوان کرد: برای جلوگیری از خسارت سیل برنامه‌های گوناگونی مانند ذخیره حجمی سیلاب، کنترل سرعت سیل و تنظیمی اجرایی شد.

اجرای پروژه‌هایی برای بیابان زدایی در قم

سجادی در بخش دیگری از سخنان خویش از اجرای پروژه‌هایی برای بیابان زدایی در قم خبر داد و گفت: در این راستا توسعه کشت عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری در استان قم صورت گرفت که این پروژه در بیش از ۳ هزار هکتار به اجرا رسید.

وی به اقدامات صورت گرفته در زمینه بوته کاری و نهال کاری در حوزه بیولوژی اشاره و تصریح کرد: این برنامه به اندازه‌ای موفق اجرا شد که قم به عنوان الگوی نمونه کشوری انتخاب شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم پایلوت طرح کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال در کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این برنامه از ۱۴ آذر ماه از قم آغاز شد و قم به عنوان میزبان برنامه ملی معرفی شد.

سجادی اضافه کرد: با بارندگی‌های اخیر تضمین و ضریب گیرایی ۴۵۰ هزار اصله نهالی که در جریان طرح کاشت ۱۴ میلیون اصله نهال، در قم کاشته شد افزایش یافت و شاخصه‌های زیست محیطی در جهان با شیوع کرونا بهبود پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اجرای «طرح جامع ۹ در ۹۹» برنامه سازمان منابع طبیعی کشور در سال ۱۳۹۹ برای مدیریت استان‌ها اشاره و بیان کرد: محورهای کلیدی حفظ، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی در این ۹ محور قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قم به محورهای برنامه «طرح جامع ۹ در ۹۹» اشاره و تصریح کرد: کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی و سواحل، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در قالب طرح‌های مصوب، تشخیص و تعیین حدود و آگهی ذخیره‌گاه‌های جنگلی، دریافت حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری و توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی از جمله محورهای این برنامه است که با استفاده از ظرفیت‌های قانونی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به ارتقا پوشش حفاظتی بر ضرورت بلوک‌بندی مناطق بحرانی و بهره‌گیری از همیاران طبیعت، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتع‌داری تأکید کرد و گفت: این برنامه با تکیه بر تولید گیاهان دارویی و توسعه دولت الکترونیک با استفاده از فناوری‌های روز و سامانه‌های هوشمند از دیگر محورهای «طرح جامع ۹ در ۹۹» اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی اشاره و اذعان کرد: این مسئله از دیگر محورهای «طرح جامع ۹ در ۹۹» است که این محور در قم به دلیل فقر فضای سبز و پوشش گیاهی اجرا نمی‌شود و اگر آب در اختیار باشد برای توسعه پوشش گیاهی و پارک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید