کد خبر: 317170
۰
۰
نسخه چاپی

پروژه تحقیقاتی با موضوع دوراهه‌های اخلاقی کلید خورد

به گزارش قم پرس، «مدلی برای تصمیم‌سازی اخلاقی در چالش‌ها و دوراهه‌های اخلاقی مددکاری اجتماعی» عنوان یکی از پروژه های تحقیقی پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که به تازگی آغاز شده و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی، مدیر گروه اخلاق این پژوهشکده، مجری و حجت الاسلام والمسلمین حسن بوسلیکی، ناظر این پروژه هستند.

دوراهه‌های اخلاقی مواردی هستند که در آنها، به دلیل تعارض دو یا چند ارزش اخلاقی با یکدیگر، انتخاب روند صحیح فعل دشوار می‌شود؛ درحالی‌که فاعل اخلاقی، ناگزیر از انتخاب و انجام فعل است. در این موارد نیازمند فرایندی متأملانه برای تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی اخلاقی هستیم؛ مثلاً مددجویی در اظهارات محرمانۀ خود نزد مددکار بیان می‌کند که ناگهان عصبانی شده و ناخواسته فرزند خردسالش را به سمت رادیاتور هل دادهاست؛ در نتیجه سر فرزندش به شدت آسیب دیده و او را به بیمارستان رسانده و در آنجا به دروغ گزارش داده که در اثر بازی‌گوشی این حادثه در اثر بازی‌گوشی برای فرزندش رخ داده است. در این فرض، از طرفی قانون، مددکار وظیفه‌شناس را ملزم می‌کند که واقعیت حادثه را برای مقامات و سازمان‌های متولی حمایت از کودکان گزارش کند و از طرف دیگر، او از لحاظ اخلاقی ملزم است حق محرمانگی و حفظ اسرار مددجو را رعایت کند. اینجا دو ارزش قانون‌مداری و احترام به حق محرمانگی مددجو با هم تعارض کرده، تصمیم‌گیری صحیح را برای مددکار اخلاقی دشوار ساخته‌اند.

اسلامی در این پروژۀ سیصد صفحه‌ای قرار است به بحث دربارۀ روش یا روش‌های تصمیم‌سازی در چالش‌ها و دوراهه‌هایی که فراروی حرفۀ مددکاری اجتماعی است، با تمرکز بر مددکاری اجتماعی در ایران بپردازد.

سرفصل‌هایی که در فرایند این پروژه دنبال می‌شوند، به اجمال عبارتند از: مروری بر مبانی و منابع نظری و عملی تصمیم‌گیری اخلاقی در اخلاق کاربردی، انواع چالش‌ها و دوراهه‌های اخلاقی در حرفۀ مددکاری اجتماعی، مدل‌های تصمیم‌گیری اخلاقی دربارۀ این چالش‌ها و دوراهه‌ها، شناسایی و معرفی عوامل دخیل در اتخاذ تصمیم صحیح اخلاقی دربارۀ این چالش‌ها و دوراهه‌ها و بالأخره ارائۀ مدل تصمیم‌سازی اخلاقی متناسب با فرهنگ بومی و اقتضائات میهنی مددکاری اجتماعی.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید