کد خبر: 317172
۰
۰
نسخه چاپی

درآمد کمیته‌امداد قم ۱۰۹ درصد رشد داشته است

اکبر میرشکار روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت، هفت هزار و ۷۶۷ تَن خارج از افراد تحت پوشش به کمیته‌امداد مراجعه و ۱۵ میلیارد ریال کمک دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در همین مدت ۵۹۸ فقره وام قرض‌الحسنه توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال پرداخت و ۹۸ جهیزیه به نوعروسان تحت پوشش این نهاد اهدا شده است.

وی بابیان این‌که در ماه رمضان امسال سه میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال فطریه جمع‌آوری شد، ادامه داد: ۲۱ هزار و ۱۰۷ خانواده در طول ماه رمضان بسته‌های معیشتی به ارزش ۴۷ میلیارد ریال را دریافت کردند و ۷۶ هزار پرس غذای گرم توسط امدادگران استان درب منازل نیازمندان توزیع شد.

میرشکار بیان کرد: اشتغال ۲ هزار و ۵۴۰ مددجو با اعتبار ۸۱۰ میلیارد ریال هدف‌گذاری شده است که از این تعداد، پرونده ۷۰۰ تَن برای پرداخت وام آماده است.

وی درعین‌حال از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت وام اشتغال‌زایی انتقاد کرد و افزود: ۵۷۰ پرونده پرداخت وام اشتغال‌زایی از سال گذشته تاکنون در بانک‌ها معطل‌مانده است.

وی در ادامه به عملکرد کمیته‌امداد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: باوجود این‌که سال ۹۸ سال سخت اقتصادی بود، مجموع درآمد این نهاد ۶۷۲ میلیارد ریال بود که ۴۵ در صد نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده و ۴۴ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشت.

مدیرکل کمیته امداد قم افزود: سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال به ۱۷ هزار خانواده که تحت پوشش این نهاد نیستند به‌صورت موردی در قالب وام، جهیزیه و یا کمک به درمان بیمار پرداخت شد.

وی بابیان این‌که سال گذشته، قم در جذب کمک‌های مردمی مربوط به ایتام رتبه نخست را کسب کرد، اضافه کرد: یک هزار و ۸۳۳ یتیم در این استان تحت پوشش کمیته‌امداد هستند و ۱۸ هزار حامی دارند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸، یک هزار و ۸۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش این نهاد قرار گرفتند و در حال حاضر خانواده نیازمندی که در انتظار تحت پوشش قرار گرفتن، دریافت وام و یا جهیزیه باشد،‌ وجود ندارد.

به گفته میرشکار، پارسال چهار هزار و ۵۱۸ تَن وام قرض‌الحسنه کارگشایی از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال، ۷۴۳ تَن نیز وام ودیعه مسکن از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و ۲ هزار و پنج تَن نیز وام اشتغال‌زایی به مبلغ ۶۱۰ میلیارد ریال دریافت کردند.

وی افزود: پارسال یک هزار و ۴۱۲ فقره کمک‌هزینه ازدواج به مبلغ ۱۱۳ میلیارد ریال پرداخت شد که نسبت به سال ۹۷، ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به این‌که ۵۴۸ تَن نیز از وام قرض‌الحسنه خرید و ودیعه مسکن بهره‌مند شدند، خاطرنشان کرد: درمجموع سال گذشته هفت هزار تَن از وام قرض‌الحسنه کمیته‌امداد بهره‌مند شدند.

میرشکار بابیان این‌که سال گذشته ۱۸ واحد مسکونی برای مددجویان خریداری شد، ادامه داد: اگر بنیاد مسکن زمین در اختیار کمیته‌امداد قرار دهد، این نهاد آماده ساخت یک هزار واحد مسکونی برای مددجویان است.

وی گفت: تاکنون به ۴۶ خانواده‌ای که سرپرست خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند،‌کمک‌های بلاعوض از ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت‌شده است.

وی به خدمات مشاوره‌ای کمیته‌امداد اشاره و بیان کرد: بیش از سه هزار و ۵۰۰ تَن از مشاوره فردی و ۹ هزار تَن از مشاوره گروهی بهره‌مند شدند و حاصل این مشاوره برگشت به تحصیل ۶۸ تَن، برگشت به زندگی مشترک ۲۵ زن مطلقه و آغاز زندگی مشترک ۷۳۰ زوج با یادگیری مهارت‌های زندگی بود.

در حال حاضر، ۲۲ هزار و ۷۰۰ خانوار نیازمند در استان قم شامل بیش از ۴۰ هزار تَن به‌صورت مستمر از کمیته‌امداد خدمات دریافت می‌کنند؛ از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۰۰ خانوار زنان سرپرست خانوار هستند که پنج هزار تَن به دلیل طلاق، ۹ هزار فوت سرپرست و بقیه به دلیل زندانی بودن همسر، مسئولیت خانواده را به عهده‌دارند.

از ۴۰ هزار فرد تحت پوشش کمیته‌امداد قم، ۱۴ هزار تَن بالای ۶۰ سال سن دارند؛ یک هزار و ۱۵۴ بیمار صعب‌العلاج و زمین‌گیر و یک هزار و ۸۳۳ یتیم تحت پوشش کمیته‌امداد است که این ایتام ۱۸ هزار حامی دارند.

در پایان این نشست سامانه سخا(سامانه خیر و احسان) به نشانی اینترنتی esakha.ir رونمایی شد؛ در این سامانه بانک اطلاعات نیازمندان و خیران جمع‌آوری‌شده است؛ با طراحی و عملیاتی شدن این سامانه، ضمن جلوگیری از ارائه خدمات و کمک‌های موازی، همه نیازمندان زیر چتر حمایتی سازمان‌ها و افراد کمک‌کننده قرار می‌گیرند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید