مردم بی‌خیال و مسئولان بی‌تفاوت

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: داستان قرنطینه و اعمال پروتکل‌های بهداشتی در استان کردستان با گذشت زمان فراموش شد و این بی‌تفاوتی و عدم نظارت مناسب موجب شده است تا امروز کردستان در ردیف استان‌های در مرز هشدار در خصوص شیوع کرونا قرار گیرد.

در حالی که در اسفند ماه و نیمه اول فروردین ماه به بهترین شکل ممکن قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کردستان اعمال شده و با نظارت دقیق همراهی و مشارکت مردم را نیز به دنبال داشت ولی با گذشت زمان این وضعیت تغییر کرد و با بی تفاوتی مدیران و مسئولان و همچنین بی خیالی مردم این روزها کرونا با سرعت هر چه تمام تر در این استان می‌تازد.

بعد از ایام تعطیلات نوروزی در ابتدا ستاد مقابله با کرونای کردستان به صورت نیمه تعطیل و غیرفعال درآمد و سپس بی تفاوتی در میان متولیان و دیگر ادارات و سازمان‌های دولتی ایجاد شده و متأسفانه با گذشت زمان این وضعیت به میان مردم کشیده شد و به همین دلیل دیگر خبری از رعایت مسائل بهداشتی در راستای مقابله با کرونا در میان نبود.

مسئولان به جای اقدام عملی از وضعیت کرونا در کردستان اظهار نگرانی می‌کنند

نگاهی به آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نشان می‌دهد که در روزهای سخت ورود این بیماری به استان به‌صورت میانگین ۴۰ تا ۵۰ نفر روزانه به شمار مبتلایان اضافه می‌شد ولی این روزها تنها در شهر سنندج به‌عنوان مرکز استان کردستان به‌صورت میانگین روزانه بالای ۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در کنار عدم رعایت مسائل بهداشتی از سوی اقشار مختلف مردم، مسئولان و مدیران استان از استاندار و معاونینش گرفته تا فرمانداران و… به‌جای اقدام عملیاتی برای مقابله با کرونا بیشتر در نشست‌ها و جلسات اداری خود از وضعیت کرونا در استان کردستان اظهار نگرانی می‌کردند و متأسفانه این نگرانی‌ها هیچ تأثیری نداشت و این روزها بار دیگر شمار مبتلایان افزایش یافته و این روند باعث فشار کاری بیشتری بر کادر بهداشت و درمان در استان کردستان شده است.

آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص شمار مبتلایان به این ویروس نشان می‌دهد استان روند به رشد خود را که از اواسط اردیبهشت ماه آغاز کرده بود همچنان ادامه داده و متأسفانه در روز شنبه ۱۰ خرداد ماه شمار مبتلایان به مرز سه هزار نفر رسیده است.

در کنار این مهم رشد چند برابری شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهر سنندج نیز که طی ۱۰ روز اخیر آغاز شده بود، همچنان با سرعت بیشتر ادامه دارد و این شهر به تنهایی با داشتن بیش از یک‌هزار نفر بیمار در شمار شهرهای با وضعیت قرمز قرار گرفت.

مردم بی‌خیال و مسئولان بی‌تفاوت

البته هشدارهای صورت گرفته از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مردم نیز گویا خریدار چندانی ندارد، چراکه با وجود وضعیت نگران‌کننده این استان از لحاظ شمار افراد مبتلا، این روزها معابر شهرهای استان شلوغ شده و شمار زیادی از مردم بخشی از وقت خود را در پارک‌ها و اماکن تفریحی سپری می‌کنند.

سنندج در ردیف شهرهای قرمز قرار گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اشاره به آخرین وضعیت گسترش ویروس کرونا در این استان، بیان کرد: متأسفانه از روز گذشته به‌دلیل رشد زیادی شمار افراد مبتلا وضعیت شهر سنندج در ردیف شهرهای قرمز قرار گرفت.

فرزین رضاعی با اشاره به افزایش شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا به سراسر استان کردستان به‌ویژه شهرستان سنندج، عنوان کرد: نرم‌افزار ماسک، وضعیت شهرستان‌های کشور را در زمینه ابتلاء به کرونا مشخص می‌کند که در این نرم افزار، سنندج در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

وی افزود: مناطقی در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند که در ۲ هفته اخیر، متوسط میزان بستری روزانه آنها به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بیشتر از سه نفر باشد که این وضعیت هم اکنون در سنندج به وجود آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به شهروندان هشدار داد در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری، با موج جدید و شدیدتری از بیماری مواجه می‌شویم و به همین دلیل نیاز است که مسائل بهداشتی به شکل بهتری از سوی اقشار مختلف مردم رعایت شود.

وی از استمرار روند افزایشی تعداد مبتلایان به کرونا ابراز نگرانی کرد و افزود: شهروندان از ترددهای غیرضروری تجمع در اماکن عمومی، دید و بازدید و دورهمی‌ها و مهمانی‌ها به صورت جدی خودداری کنند و حتماً از ماسک استفاده کنند.

قرنطینه خانگی ۴۸ هزار کردستانی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: از اوایل اسفند ماه سال گذشته تاکنون ۴۸ هزار نفر در تماس با افراد مبتلا به کرونا در استان قرنطینه خانگی شدند.

ابراهیم قادری اظهار کرد: در حال حاضر براساس تجربه دیگر کشورها، ماندن در خانه تأثیر قطعی بر شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا را دارد.

وی افزود: در حالی که ضرورت ماندن در خانه به دلیل شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا تقریباً از همه‌سو به گوش می‌رسد، متأسفانه مردم در خانه نمی‌مانند و با این کار کرونا را دست کم می‌گیرند که همچنان شاهد استمرار این بیماری در استان و به ویژه سنندج هستیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بی اهمیتی یا دست کم گرفتن کرونا توسط گروهی از مردم و رفت‌وآمدهای غیرضروری در سطح شهر در حالی اتفاق می‌افتد که کرونا از همه قشرها قربانی گرفته است لذا توجه به این موارد شمار مبتلایان را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت قرنطینه خانگی در مقابله با کرونا، گفت: هر هفته حدود ۲ هزار نفر در استان قرنطینه خانگی می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از بهبودی یک هزار و ۵۹۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: از اوایل اسفند ماه سال گذشته تاکنون قریب به ۴۸ هزار نفر در استان قرنطینه خانگی شدند.

همزمان با این مهم سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین اظهار نظر خود در خصوص وضعیت گسترش ویروس کرونا در کشورمان، اظهار کرد: کردستان و هفت استان دیگر به دلیل افزایش شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در ردیف استان‌ها در مرز هشدار قرار گرفته‌اند.

در حالی که هشدارهای مسئولان بهداشتی و درمانی کشوری و استانی در خصوص وضعیت کردستان همچنان ادامه دارد که متأسفانه هیچ گونه تحرکی در خصوص یک اقدام عملی از سوی مسئولان استان در خصوص مقابله بهتر با این ویروس در میان نیست.

در کنار بی‌تفاوتی‌های مدیران و مسئولان استانی، شمار زیادی از مردم کردستان نیز همچنان نسبت به این هشدارهای بی توجه بوده و به همین دلیل این روزها همه فعالیت‌ها و برنامه‌های روزمره به حالت عادی بازگشته است.

مقابله عملی تر با ویروس کرونا و بسیج تمامی ظرفیت‌ها برای جلوگیری از افزایش شمار افراد مبتلا به آن یکی از نیازهای لازم و ضروری است و به همین دلیل انتظار می‌رود که حداقل مردم تا جایی که می‌توانند از حضور در معابر عمومی و مکان‌های شلوغ و پرتردد به شدت پرهیز کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید