کد خبر: 317203
۰
۰
نسخه چاپی

تخریب بقیع مصداق بارز جنایت علیه بشریت است

به گزارش قم پرس به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام سید مصطفی میرمحمدی در هم اندیشی مجازی «بقیع؛ نگین تراث اسلامی» که به همت پژوهشکده حج و زیارت و کمیته فرهنگی اربعین حسینی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار شد، با اشاره به قضیه بقیع از منظر روابط و حقوق بین الملل اظهار داشت: رشته حقوق بین الملل رشته‌ای نوپا است و بررسی این گونه موضوعات نیازمند تلاش جدی است.

عضو هیأت علمی دپارتمان حقوق بین الملل دانشگاه مفید عنوان کرد: فعالیت‌های سعودی‌ها در تخریب بقیع و همچنین حمله به کربلای معلا با معیارهای امروز حقوق بین الملل از جمله مواد هفت و هشت دیوان بین المللی کیفری از مصادیق جنایت علیه بشر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه حقوق بین الملل معاصر از اماکن مقدس حمایت به عمل می‌آورد، گفت: در حقوق بین الملل کیفری حمله به مناطق مسکونی و عبادی ممنوع شده است، اما برای جلب حمایت جوامع بین المللی به این موضوع واقعیت این است که نباید از دولت‌ها انتظار داشت که چنین حمایت‌هایی داشته باشند.

حجت الاسلام میرمحمدی افزود: فرض کنید دولت ایران برای برگزاری حج با مشکلات عدیده ای رو به رو است و طرح موضوع تخریب بقیع و درگیری با دولتی که تاریخ طولانی در مبارزه با شیعه داشته کار سختی است، از این رو این گونه مبارزات غالباً به جوامع مدنی سپرده می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: در سال ۲۰۱۲ در کشور مالت که جزیره‌ای کوچک در منطقه مدیترانه است، تلاشی برای حمایت از اماکن مقدس در مدیترانه صورت گرفت و دولت مالت از سران یهود، مسیحیت و اسلام دعوت کرد چون این منطقه مرکز ادیان ابراهیمی است، و این سوال مطرح شد که چگونه می‌توانیم از سرزمین‌های مقدس حمایت کنیم؟

عضو هیأت علمی دانشگاه مفید با اشاره به اینکه آنها اعلامیه هشت ماده‌ای تنظیم کردند، گفت: آنها از بقیه دولت‌ها خواستند که با الحاق و حمایت از این اعلامیه گامی برای حمایت از اماکن مقدس ادیان ابراهیمی بردارند، کشور مالت با اینکه جامعه‌ای کوچک است ولی ابتکار بزرگی به خرج داد و در سال ۲۰۱۲ کنفرانسی برگزار شد که حاصل آن یک کتاب با چند مقاله در مورد سرزمین‌های اسلامی از جمله مکه شد.

وی بیان داشت: پایان این کنفراس اعلامیه صادر شده که پنج اصل به عنوان اصول مشترک اعلام شد؛ اصل اول ارتباط میان اماکن مقدس و آزادی دینی است که ارتباط با حقوق بشر دارد و اصل دوم حمایت از اماکن مقدس برای تمام بشریت است، اصل سوم حمایت از اماکن مقدس از جهت مادی و معنوی و فرهنگی است، یعنی باید بازسازی شوند و به ویژه به عنوان اصل چهارم بین اماکن مقدس و جوامع ایمانی ذی ربط باید ارتباط برقرار شود به عنوان مثال باید ارتباط ایمانی قبرستان بقیع با شیعه مورد احترام قرار بگیرد و بی احترامی صورت نگیرد و به عنوان اصل پنجم دست رسی به اماکن مقدس بدون تبعیض صورت بگیرد.

حجت الاسلام میرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: قبرستان بقیع میراث مشترک اسلامی از زمان پیامبر تا به امروز است و شبیه این کار که در مالت حدود هشت سال پیش صورت گرفت، می‌تواند به پیگیری علمی و اجتماعی در موضوع اماکن مقدس کمک کند.

وی بیان داشت: امیدواریم این نشست فرصتی برای تعمیق بحث در موضوع اماکن مقدس و توجه بیشتر جوامع اسلامی شود، این ابتکار کشور مالت باید در کشورهای اسلامی شروع شود و امیدواریم در کشور ما نیز این نوع تلاش‌های علمی و آکادمیک بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید