کد خبر: 317298
۰
۰
نسخه چاپی

مردم‌سالاری از مظاهر روشن عقلانیت در مکتب امام خمینی(ره) است

هیفاء پردل: امسال سی و یکمین سالروز ارتحال بنیان‌گذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی را زمانی پشت سر می‌گذاریم که بیش از همیشه این نیاز حس می‌شود که باید به شاخص‌ها و ویژگی مکتب انسان ساز ایشان تدبر و اندیشه کنیم.

امام بزرگوار ما با مکتب انسان ساز خود توانست کاخ طاغوت زمان را بشکند و دست غارتگران را از کشور کوتاه سازد؛ راز موفقیت امام راحل (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ویژگی‌های مکتبی او است که بر پایه اعتقاد به خداوند، احترام به جایگاه مردم و دشمنی با ظلم و طاغوت و هم‌چنین تأکید بر اصل ولایت فقیه بود.

امام خمینی (ره) در مکتب خود چارچوبی را بنا کرده بود که مربوط به همه مسائل دنیوی، اخروی و فردی و اجتماعی بود؛ مکتب او همیشه و در همه عصرها زنده و هرگز کهنه نخواهد شد و همین امر است که امروز فریاد امام در همه عالم بلند است.

رهبر کبیر انقلاب در مکتب سیاسی خود زنده است و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی، در دنیای پرتلاطم امروزی نه تنها مکتب او بلکه حضور و وجود امام راحل (ره) در میان امت اسلامی و همه ملت‌های آزاده دنیا منشأ آثار و برکات ماندگاری است.

در حالی که ۴۱ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد ۳۱ سال از ارتحال پیر و مراد و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی را هم پشت سر گذاشته‌ایم هنوز دشمنان این انقلاب با تبلیغات مسموم خود در پی دشمنی با مکتب امام راحل هستند، اما با توجه به همه این برنامه‌ها و تبلیغات مسموم هنوز شخصیت پرجاذبه حضرت امام خمینی (ره) و راه و مکتب او زنده و پایدار است؛ امروز بیش از زمان دیگری به مبانی این مکتب در همه مسائل کشور نیاز داریم چرا که مکتب امام تنها مکتبی است که در آن عقلانیت و معنویت در یک خط قرار دارد.

مردم سالاری حقیقی ویژگی بارز مکتب امام راحل (ره)

مردم‌سالاری از مظاهر روشن عقلانیت در مکتب امام خمینی(ره) است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی‌ها و شاخص‌های مکتب امام خمینی (ره) گفت: از ویژگی امام باور به مردم و جایگاه انسان‌ها در عالم هستی بود که برگرفته از جایگاه عرفانی و مکتب ایشان بود و اهمیت به جایگاه انسان و فضیلت انسان در مکتب امام اهمیت دارد.

حجت الاسلام رضا عزت زمانی تصریح کرد: اصل حکومت و مکتب امام خمینی (ره) بر پایه باور به مردم و نقش و جایگاه آن‌ها قرار داشت لذا بر این باور بود که اگر حکومتی و یا جمهوری اسلامی ایجاد شود باید برگرفته از حرکت مردم و آرای مردم که همان مردم سالاری حقیقی است استوار شود.

به گفته وی، جمهوریت نظام به صرف یک شکل سیاسی ظاهری برگرفته از مکاتب موجود در عالم نبوده یا اینکه مردم سالاری در آن شمایل ظاهری داشته باشد بلکه برگرفته از حرکت و رأی مردم است و به قدری این اصل در مکتب امام پررنگ بود که گاهی در مواردی امام تأکید می‌کنند که سرنوشت را باید به خود مردم بسپاریم.

نخستین و محوری‌ترین مسئله امام اعتقاد به خدا است و ایشان به اینکه همه عالم از وجود خدا است اعتقاد داشت

این کارشناس مسائل دینی افزود: امام تأکید می‌کردند که مردم خود می‌دانند که چگونه عمل کنند و کسی حق ندارد چیزی را به اجبار به مردم تحمیل کند این اصل در اسلام ناب تأکید شده و حکومت انبیا و اولیا هم مبتنی بر نگاه مردم بوده است لذا مردم سالاری از مظاهر روشن در مکتب نجات‌بخش امام بود.

وی به یکی دیگر از ویژگی مهم مکتب امام راحل اشاره و بیان کرد: نخستین و محوری‌ترین مسئله امام اعتقاد به خدا است امام به اینکه همه عالم از وجود خدا است اعتقاد داشت و اینکه هیچ‌چیز توانای مقابله با او را ندارد و حتی انبیا و اولیای الهی هم عبدی از جانب خداوند هستند در اعتقاد امام قرار داشت.

حجت الاسلام عزت زمانی اظهار کرد: اعتقاد به توحید امام برگرفته از مبنای عرفانی و اسلام ناب، ایشان را به یک انسان خدا مدار تمام عیار تبدیل کرده است و این شخصیت تمام مکتب و شخصیت او برگرفته از این نگاه بود و تکلیف خود را با خدای خود معلوم کرد، خدا در همه تصمیمات و برنامه‌های او بود و آنچه رضایت خدا بود به آن عمل می‌کرد.

دشمنی با ظلم و طاغوت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصل دشمنی با ظلم و طاغوت که از دیگر ویژگی و شاخص مکتب امام راحل بود، تصریح کرد: دشمنی با ظلم و طاغوت جمله کلیدی قرآن مجید است و خدا در کتاب خود می‌فرماید «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» یعنی اینکه خدا را عبادت و از طاغوت دوری کنید؛ در مکتب او اسلام ناب واژه سازی و صحنه‌سازی می‌کند و نسبت بین طاغوت و ایمان به خدا در همه کلام امام وجود داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: دشمنی با دشمنان اسلام به قدری در مکتب حضرت امام اهمیت داشت که در عالم به عنوان فرهنگ ایجاد شد و با همه قدرت و قوت در برابر دشمنان ایستاد؛ مبارزه با دشمنان در شخصیت امام وجود داشت.

مردم‌سالاری از مظاهر روشن عقلانیت در مکتب امام خمینی(ره) است

دعوت به حق شاخص دیگر مکتب امام

وی با اشاره به شاخص دعوت به حق در مکتب امام خمینی (ره)، گفت: حضرت امام مانند انبیا الهی بشریت و مسلمانان را به حق دعوت کرد حتی سردمداران جریان‌های میانه‌ای که تنی به طاغوت زده بودند را با تعابیری از آن‌ها دعوت کرد تا بشریت و انسان‌ها را از گرفتاری‌ها نجات دهند؛ امام عارفی بود که بر اساس مکتب فلسفی ملاصدرا حرکت مردم را به سوی حق دعوت می‌کند.

حجت الاسلام عزت زمانی بیان کرد: لذا دعوت به حق در اندیشه‌های امام دیده می‌شود به همین دلیل است که فریاد امام در عالم هنوز بلند است.

اصل ولایت در همه ویژگی‌های مکتب امام جریان دارد از الله که در قانون اساسی ذکر شده تا سلسله ولایت که در عالم جریان دارد

وی در ادامه به اصل ولایت که از ویژگی مهم مکتب امام است اشاره و عنوان کرد: اصل ولایت در همه ویژگی‌های مکتب امام جریان دارد از الله که در قانون اساسی ذکر شده تا سلسله ولایت که در عالم جریان دارد از ویژگی مهم مکتب امام است، لذا نظام را بر اساس نظام ولایت فقیه که بر مبنای ولایت الله است پایه‌ریزی می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم عنوان کرد: ولایت ریشه کفر را می‌سوزاند و باعث می‌شود انسان در ولایت قرار گرفته و در باور او چیزی جز خداوند نگنجد؛ امام بر اصل ولایت تأکید دارد و چارچوب حرکت نظام هم بر پایه این اصل است و در آن عقلانیت و معنویت در یک مسیر قرار دارد.

وی تصریح کرد: نگاه امام در حکومت و مکتب بر ولایت تبلور دارد و از سال ۴۲ این مبانی فکری و فقهی را ایجاد کرد؛ این چارچوبی که امام در مکتب خود آن را پایه‌ریزی کرده است همیشه زنده و تازه بوده و هرگز کهنه نخواهد شد.

لزوم حرکت در مسیر و مکتب امام برای رسیدن به اهداف انقلاب

حجت الاسلام عزت زمانی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود به حرکت در مسیر مکتب امام خمینی (ره) اشاره کرده و گفت: حضرت امام مکتبی را بنا کردند که همه مسائل اخروی، دنیوی و اجتماعی و سیاسی هم‌چنین فردی و معنوی را به زیبایی جمع‌آوری و در کنار هم قرار داد؛ اگر امروز در جامعه نقصی داریم دلیل آن ضعف ما در نگاه و فهم درست به مکتب امام است و اگر ما فهم درست و خوبی از مکتب امام داشتیم خیلی سریع‌تر به اهداف انقلاب اسلامی می‌رسیدیم.

وی افزود: نظام کارشناسی ما باید چارچوبی ابداع کند که بر پایه مکتب امام ایجاد تا مسئولان از این مکتب استفاده کنند تا دیگر دست به گریبان مکاتب دیگری نباشیم؛ فرصت خوبی حضرت امام در اختیار ما قرار داده است که متأسفانه به دلیل کم کاری‌ها خدشه‌هایی به آن وارد می‌شود که باید با فهم و حرکت در مسیر این مکتب و مسیر امام به اهداف نظام و ولایت فقیه برسیم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید