کد خبر: 317897
۰
۰
نسخه چاپی
کشاورز = درد

صدای کشاورز به جایی نمی‌رسد

کشاورزان از اقشار زحمتکش هستند که برای رسیدن به محصول با کیفیت هر گونه سختی را به جان می‌خرند بنابراین وجود نظام خدمات‌رسانی مناسب، عادلانه و کارآمد در حوزه کشاورزی بسیار ضروری است تا کشاورزان در قالب آن بتوانند احقاق حق داشته باشند.

صدای کشاورز به جایی نمی‌رسد

به گزارش پورتال خبری اقتصادآینده نیوز ؛ نبود حمایت مناسب از این قشر با وجود ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی در کشور نوعی فرصت‌سوزی محسوب می‌شود و فرصت را برای عرض اندام دیگر کشورهای رقیب منطقه در حوزه تره بار فراهم می‌کند.
جواد محمدی یکی از فعالان بازار میوه و تره بار کشور است که با حضوری فعال در شبکه های اجتماعی توانسته است ارتباط مستقیمی بین کشاورزان و خریداران محصولات آنها برقرار کند که در زیر متن گفت‌وگوی وی در قالب تجربیات او در حوزه کشاورزی و مشکلات پیش رو بیان شده است.

خودتون رو معرفی کنید و چند سال است در این صنعت اشتغال دارید؟
جواد محمدی هستم. بیشتر از نیم قرن در حوزه خانوادگی سابقه تره بار داشته و تره‌بار فروش هستیم و خودم 27 سال، پدرم 45 سال و پدربزرگم 55 سال سابقه داریم.

وضعیت تولید و توزیع میوه در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟
وضعیت تولید و توزیع میوه در کشورمان به شرایط آب و هوایی و منطقه بستگی و تأثیر دارد. اگر تولید و توزیع مکانیزه شود بدون تردید می‌توانیم حرفی برای گفتن در کل دنیا برای صادرات محصولات کشاورزی سر درختی، فرنگیجات، صیفی‌جات، سبزیجات و اقلام دیگر داشته باشیم.
تولید بالایی داریم به ویژه از زمانی که پولمان بی‌ارزش شد، کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت محصولات کشاورزی هجوم آوردند و محصولات کشاورزی را از کشاورز خریدند.

مشکلات فراوانی در بخش توزیع وجود دارد
دو سال پیش سال خوبی برای کشاورز بود و پس از اینکه محصولات را خریدند؛ کشاورزان پولی دستشان آمد. دوست دکترم که در بیمارستان دولتی بود برای ورود به این حوزه از کشاورزان استفاده کرد.
پارچه فروش، بقال و مکانیک کشاورزی کرد زیرا شنیدند روزی یک کیلو بذر می‌پاشی دو خودرو برداشت می‌کنی.
همه به سمت کشاورزی هجوم آوردند و سپس دولت ما و مسئولان عزیز دیدند کشاورزان خودشان صادر می‌کنند و بارهایشان به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رود و پول برمی‌گردد.
سال بعد متاسفانه برای اینکه یک درآمد برای دولت حاصل شود تعرفه گذاشتند که سبب می‌شود تولید و توزیع ما به هم بریزد. می‌توان بیان کرد در بخش توزیع بسیار مشکل داریم.

امسال را سال پر میوه و محصول می‌دانید؟
بدون تردید امسال یکی از سال‌هایی پیش رو است که حجم بالای برداشت را به همراه دارد ولی سالانه در کشور ما یک یا دو نوع میوه کاهش پیدا می‌کند زیرا بخشی را سرما و بخشی را گرما می‌زند و به این علت برخی از میوه‌ها کم یا زیاد می‌شود. به عنوان مثال امسال هلو انجیری را نسبت به سال‌های قبل کم داریم.
به کسانی که باغ اجاره می‌کنند و ضعیف هستند بیان شد که با کشاورز صحبت کنید و با هم شراکتی به آنها پول دهید و باغ‌ها را نگاه دارند.
امسال پر میوه خواهد بود
می‌توان بیان کرد امسال سال پر میوه‌ای خواهد بود و کشاورزی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و محصول ما چند هزار برابر دو سال پیش خواهد بود و پیاز کیلو 500 نمی‌خرند و گوجه فرنگی و خیلی از بارهای دیگر را نمی‌خرند و قیمت ندارد. کلم سفید 800 تومان، یک بستنی دیگر هزار تومان نمی‌دهند.

ارتباط شما با کشاورز و تولید کننده محصول چگونه است؟
ارتباط من با کشاورزان را باید از کشاورزان بپرسید سعی می‌کنیم ارتباط خوبی باشد زیرا ولی نعمت ما هستند و اگر کشاورزان نباشند بدون تردید بیکار هستیم زنجیر وار به هم وصل هستیم و تجربه ثابت کرده اگر با کشاورز بد کنی خداوند برایت بد می‌خواهد زیرا قشر مظلوم و ضعیف هستند و می‌توان بیان کرد کشاورزی قشر بی‌صاحبی است و صدایشان به جایی نمی‌رسد و سواد آنچنان، پول وکیل ندارند و نمی‌دانم چرا هر کس می‌خواهد به جایی برسد کشاورز را بدبخت می‌کند.
هر کس می‌خواهد پول‌دار شود سمت شغل کشاورزی می‌آید زیرا انسان‌های ساده‌ای هستند و سریع اعتماد می‌کنند الان در ایران برادر به برادر 50 هزار تومان پول نمی‌دهد ولی سه بار به یک کشاورز بگو کاسب میدان تهران هستم با چهارمین تماس برای شما یک کامیون بار کیلو 2 تا 3 هزار تومانی می‌زند که در مجموع 30 میلیون تومان ارزش دارد.
به همین راحتی به شما اعتماد می‌کنند از بس خودشان انسان‌های درستی هستند. امیدوارم بتوانیم خوبی آنها را جبران کنیم.

توان صادراتی میوه و تره بار ما چه قدر است؟
توان صادراتی بالایی را داریم و اگر صاحب داشته باشیم و مسئولی باشد و در مجلس لایحه‌ای تصویب و نوشته شود که روی کشاورزی ما سرمایه‌گذاری کنند. باغ‌های برخی نهادهای ما بی‌صاحب است و رانت می‌شود و اگر این باغ‌های خاص رانت نشود درآمد بالایی خواهد داشت.
توان صادراتی بالایی در زمینه میوه و تره بار وجود دارد
اگر سرمایه‌گذاری کنند و پولی که خرج نفت و گاز می‌کنند؛ برای کشاورزی هزینه کنند اکنون بذر از کشورهای اروپایی مانند هلند وارد می‌شود و یک سری بذرها از آمریکا می‌آمد. مگر خودمان نمی‌توانیم تولید کنیم؟
خود تولید کننده هستیم فقط شرایط را نداریم. نخبگان جوانان با استعداد، مهندسان بزرگ کشاورزی و دکترای این کار را داریم ولی نمی‌دانم چرا استفاده نمی‌کنند در صورتی که بهترین خاک و آب و هوا را نیز داریم.
اگر به امارات بروی یک وجب سبزه نمی‌بینی خاک ما را می‌برند و درختان را می‌کارند در حالی که خدا این نعمت را به ما داده ولی استفاده نمی‌کنیم. باید در نظر داشت بالاترین توان صادراتی را در میوه و تره بار داریم.

مهمترین تهدیدی که کشاورز و فروشندگان تره بار رو تهدید می کند چیست؟
فروش محصول مهمترین است که کشاورزان واقعا ترس دارند. پس از اینکه یک سری شرایط و استرس‌های خاص کاشت و برداشت را کشاورز پشت سر می‌گذارد به آیتم فروش می‌رسد که در این بخش کشاورز تهدید بالایی می‌شود که نمی‌داند چه کار کند و به دلیل آنکه تره بار است؛ نمی‌تواند دپو کند و باید در 24 ساعت به فروش برسد یا به دست میدان‌دار یا به دست دلال بدهد.
یک سری بلاها سر کشاورز می‌آید که نمی‌دانم کدام را بگویم. کشاورزی که مساعده گرفته باشد خونه‌اش خراب است بار را به عمل می‌رساند و اگر به عمل نرساند، بدهکار می‌شود و اگر به عمل برساند باز همین طور چک و سفته دارد.
هر چه دارد به میدان تره باری می‌دهد و میدان تره باری برای این طرف و این طرف بار می‌زند و در پایان یک چک 6 ماهه می‌دهد ولی حرفی برای گفتن ندارند.
تهدید بسیاری برای کشاورز وجود دارد و از مهمترین تهدیدهایش بخش برداشت او است که فروش را چه کار کند و به چه نحوی بتواند به فروش برساند.
تره بار قانونی برای فروش محصول ندارد
من فروشنده یک سری مشکلاتی دارم که به میدان تره بار خودم بر می گردد و تهدیدم این است که تره بار قانونی برای فروش ندارد چک و سفته و فاکتور نداریم و بار را حرفی می‌دهیم و حرفی باید پول بگیریم و اگر کسی ندهد نمی‌توانیم جایی شکایت کنیم.
با یک حرف سه بار را می‌خری و چهارمین بار را نسیه می‌دهی زیرا اگر ندهم بار می‌ماند و کشاورزم را از دست می‌دهم.

درد امروز کشاورزان ما چیست؟
بارهای ضعیف سبب می‌شود که حجم بالای بار بیاید و قیمت ارزان می‌شود که یک درد برای کشاوز است.
درد دیگر کشاورز بذر است بذری که خریداری می‌کند نمی‌داند بذر خوب است یا نیست و سر در نمی‌آورد زمانی که بذر را می‌کاری برخی اوقات به عمل نمی‌آید این بذر معیوب بوده است.
هیچگاه بذر تضمینی فروخته نمی‌شود و سفارشی است و من به شما سفارش می‌کنم و شما بذر می‌دهی و بذر درجه دو داده می‌شود که درد دیگر کشاورز محسوب می‌شود.
قبلا سم خارجی می‌آمد و کشاورزان سم خارجی می‌خریدند که برای 6 ماه کافی بود ولی اکنون سم‌پاشی می‌کنند ولی 20 روز بعد دوباره باید سم‌پاشی کنند.
یک سری از کودهایی که خودشان می‌خرند یا کودهایی که شرکت‌های کشور ما می‌دهند؛ قابل مصرف نیست و روی میوه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و یک سری سموم ایجاد می‌کند که درد بعدی کشاورز است.
کشاورز یعنی کلا درد و کشاورز مساوی درد است یعنی بدبختی و قشر بی‌صاحب که صدایش به هیچ جا نرسیده است و باید در نظر داشت مال کشاورز از یتیم بدتر است و کشاورز درد و بدبختی است.
کاش روزی یکی از مسئولان می‌دید کشاورز با چه بدبختی در گرمای 60 درجه با بیل زمین را شخم می‌زند و بذر می‌کارد و آبیاری می‌کند و در سرما و گرما آب می‌دهد. مصیبت‌های خاصی دارد و باید دست‌های کشاورز را ببینید. کشاورز درد زیادی دارد.
بغض گلویم را گرفته زمانی که این سؤال مطرح شد چون من با آنها ارتباط دارم و می‌توان گفت کشاورز یعنی درد والسلام.

نقش و عملکرد وزارت جهادکشاورزی در حمایت از کشاورزان را بیان کنید؟
نقش و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را ما هیچ جا ندیدیم. جهاد کشاورزی می‌ایستد و یک سری بیانیه‌ها را صادر می‌کند که نمی‌دانیم کی و چی هست.
هیچ کار در این صنف از آنها ندیدم مگر اینکه خودشان 5 نفر از بچه‌های میدان تره بار را بشناسند و با آنها رانت کنند و من جواد محمدی این حرف را می زنم و باکی ندارم چون دیدم.
پیاز اصفهان به پول نمی‌خورد بیرون میریزند و سپس می‌گویند تعاونی‌ حمایت از کشاوزان پیاز می‌خرد کیلو هزار تومان بالغ بر 500 تن خریداری می‌کند و سپس 500 تن را می‌فروشند و می‌گویند حمایت کردیم.
جهاد کشاورزی نباید خودش بار بخرد و دپو کند بلکه باید حمایت کند. سالانه بودجه می‌گیرید تا از کشاورز حمایت کنید.
اکنون پیاز نمی‌خرند پیاز خوزستان کیلو 500 تومان و پیاز جیرفت کیلو 300 تومان باید به آنها گفت هزار تومان را پفک نمی‌دهند، پیازی که 6 ماه زحمت کشیده شده است، کیلو 300 می‌دهند.
کشورهای همسایه در حال گرفتن صادرات تره بار هستند
بسیاری از خیارهای جیرفت امسال بیرون ریخته شد بسیاری از گلخانه‌ها را خراب کردند و بیرون ریختند من فیلم را دارم و مستند صحبت می‌کنم.
همین حرف‌ها را بالای 5 هزار کشاورز می‌توانند فیلم بفرستند که بدانید چه بدبختی می‌کشند جهاد کشاورزی کجایی؟ شما به داد کشاورزات برس.
اکنون مگر نه اینکه بار خوزستان، جیرفت و شیراز نمی‌خرند. در هر شهری که جهاد نماینده دارد جلوی زمین‌ها را بگیرد و کشت را پایین بیاورد یا جلوی صادرات را باز کند و درآمدی دولت با تعرفه پایین داشته باشد.
کشورهای همسایه در حال گرفتن صادرات تره بار هستند. کشور ترکیه در حال گرفتن بازار عراق از دست ما است و در حال عقب افتادن هستیم جهاد کشاورزی یک کاری بکن.

چه توصیه و پیشنهادی برای بهتر شدن امور دارید؟
از دست من و شما کاری برنمی‌آید خواهش می‌کنم اگر کسی از مسئولان دلش به حال مملکت من می‌سوزد، جهاد کشاورزی را یکی اداره و مدیریت کند و کشاورزان را دعوت کنید و جهاد کشاورزی مدیریت و فروشنده پیدا کند و صفر تا 100 دست بگیرند خودشان بذر بدهند.
دولت می‌تواند کارخانه رب را موظف کند که گوجه را 2 هزار تومان بخرد و 18 هزار تومان رب بفروشد و کشاورز به نوایی می‌رسد. از کشاورزان خواهش می‌کنم که هیچ گاه بارفروشان به چشم بد نگاه نکنند.
جناب مسئول و دولت در حجم بالای برداشت پیاز چرا 10 هزار تومان تعرفه از طرف دولت خودم برای پیاز گذاشتی که در کشور ما کیلویی 300 تومان شود، مگر پیاز در کشور ما فضایی و کذابی بود و نمی‌توانستیم کیلویی 4 هزار تومان پیاز بخریم.
دلار 20 هزار تومان و برنج 30 هزار تومان است. 4 هزار تومان پیاز چیزی بود. پیاز کیلویی 300 تومان شد و کشاورز را خونه خراب کردید ولی آه کشاورز شما را می گیرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید