کد خبر: 319403
۰
۰
نسخه چاپی

معاون وزارت صنعت: سه میلیارد دلار برای توسعه ساخت داخل هزینه می‌شود

"مهدی صادقی نیارکی" روز پنجشنبه در دیدار سرپرست این وزارتخانه با حجت الاسلام و المسلمین علی‌رضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در قم، اضافه کرد: ۲۰۰ میلیون دلار نیز برای ساخت محصولات لوازم‌خانگی به‌زودی وارد مدار صنعت کشور می‌شود.

وی افزود: از مجموع ۴۳ میلیارد دلار واردات کشور ۲۵ میلیارد دلار آن مخصوص واردات بخش صنعت و تولید می‌باشد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تا ۱۰ سال آینده باید بخش قابل‌توجهی از واردات کالاهای موردنیاز صنعت کشور با مدیریت مطلوب صادرات و تقویت ساخت داخل، کاهش یابد.

صادقی نیارکی ابراز کرد: تراز تجاری کشور در پایان سال ۸۹ منفی ۳۷ میلیارد دلار بود که این نسبت در حال حاضر به‌شدت به‌سوی مطلوبیت هدایت‌شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر صادرات کشور ۴۱ میلیارد دلار و واردات نیز در مدار ۴۳ میلیارد دلار است و تراز تجاری ایران به کمتر از ۲ میلیارد دلار کاهش‌یافته است.

رشد ۸ درصدی تولید خودرو

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: خودرو اولین کالایی بود که در دور جدید تحریم‌های آمریکا مشمول محدودیت‌های جدی شد.

صادقی نیارکی تصریح کرد: در سه ماه ابتدای سال جاری درمجموع تولید خودرو در کشور به‌رغم تمام تحریم‌ها و محدودیت نسبت به میانگین مشابه سال گذشته ۸.۴ رشد داشته است.

وی افزود: همچنین در این مدت تولید خودروی کمباین نیز ۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد پیداکرده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور خاطرنشان کرد: تولید لاستیک در سه ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر شده است.

وی یادآور شد: همچنین در این مدت تولید تلویزیون ۴۸ درصد رشد داشته و بازار تلویزیون ایران عملا از انحصار شرکت های سامسونگ و ال‌جی گرفته‌شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور عنوان کرد: از ابتدای امسال تولید ماشین لباسشویی در مقایسه با سال گذشته ۱۰۸ درصد بیشتر شده است.

اعرافی: وزارت صنعت از چراغ سبزهای صادراتی به‌راحتی عبور نکند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش صادرات باید به دنبال فرصت‌های جدیدی رسانه‌ای باشیم و از هیچ چراغ سبزی به‌راحتی عبور نکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی‌رضا اعرافی روز پنجشنبه در دیدار حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در قم، ابراز داشت: با صادرات کالاهای ساخت داخل می‌توان بندناف اقتصاد را از نفت قطع کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را تا رسیدن به نقطه مطلوب و رفع گرفتاری‌ها دنبال کند.

اعرافی یادآور شد: برخی بانک‌ها به رسالت‌های خود در حوزه تولید و صنعت به‌درستی عمل نمی‌کنند، هر جا که بنای بانک‌ها بر همفکری و همکاری بوده مشکلات برطرف شده است.

اعرافی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با استقرار کالاهای کم آب بر و اصل صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی برنامه‌ریزی کند.

امام‌جمعه قم ابراز داشت: واقعیت "فرار مغزها" از مسائلی است که همواره ما را رنج می‌دهد و باید زیرساخت‌های لازم برای نقش‌آفرینی و خودنمایی آن‌ها فراهم شود.

وی اظهار داشت:وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر خودکفایی زنجیره تولید در صنایع ساخت داخل برای قطع وابستگی به غرب اهتمام بیشتری به خرج دهد.

امام‌جمعه قم افزود: هر شاخه صنعت و تجارت نیازمند یک پیوست فرهنگی است تا تاثیر آن را در محیط خانواده، اجتماع و محیط‌زیست مشخص کند.

اعرافی خاطرنشان کرد: در طول سالهای گذشته نسبت به پیوست فرهنگی صنایع و تولیدات صنعتی توجه قابل‌اعتنایی نشده است.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه در توسعه فرهنگ کار و اشتغال نقش برجسته دارد و آمادگی دارد در این زمینه با واحدهای صنعتی و تولیدی همکاری کند.

وی یادآور شد: علاوه بر ۷۰ هزار دانشجوی مراکز آموزش عالی بیش از ۱۰۰ هزار طلبه ایرانی و خارجی در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: قم خط فرمان داخل و خارج کشور در مسائل علمی و فرهنگی است و نقش پررنگی در این زمینه دارد.

اعرافی تصریح کرد: مطالبه گری در کنار پاسخگویی و مسوولیت پذیری هدف‌گذاری مهم حوزه‌های علمیه در افق‌های بلندمدت است.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه بیان داشت: ایران در مساله کرونا خوش درخشید و در حوزه معنویت، اخلاق، تاب آوری نظام سلامت و اقتصادی گام های بلندی برداشت.

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفر به قم ضمن بازدید و افتتاح چند طرح صنعتی با آیات سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و علی رضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه دیدار کرد./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید