کد خبر: 319425
۰
۰
نسخه چاپی

قم درسالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) غرق در نور و سرور شد

آیین ها و برنامه های جشن و شادمانی به مناسبت میلاد خجسته امام رضا (ع) که از شب گذشته با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن مختلف بویژه بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) آغاز شده، امروز نیز ادامه یافته‌است.

برغم محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت (ع) ضمن توجه کردن به توصیه‌های بهداشتی ارادت قلبی و خالصانه خود را به اهل بیت ابراز می‌نمایند.

زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)‌با شاخه‌های گل و ذکر زمزمه‌هایی چون یا مولا علی ابن موسی الرضا، رضا رضا، صل علی محمد، امام رضا(ع) خوش آمد و با شور و شوقی وصف ناپذیر در این مکان مقدس حضور یافته و این روز بزرگ را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با چراغانی و آذین بندی مساجد، معابر و سر درمنازل و مغازه‌ها و برگزاری آیین‌های جشن و سرور در جای جای قم، حال و هوای ویژه‌ای به این شهر داده‌اند.

حرم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) نیز به طرز باشکوهی آذین بندی شده، و این مکان مقدس و نورانی هم اکنون میزبان و پذیرای شیفتگانی است که برای عرض تبریک و تهنیت این روز مبارک در شهر قم حضور یافتند تا در کنار مضجع شریف کریمه اهل بیت (ع) به قرائت زیارت و دعا بپردازند و مرغ دلشان را راهی حرم برادر بزرگوارش امام رضا(ع) کنند.

سخنرانان مختلف در صحن‌های حرم مطهر ابعاد گسترده زندگانی و کرامت های هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را تبیین می‌کنند و مداحان و شاعران آیینی نیز به یُمن طلوع درخشان شمس الشموس به مدیحه سرایی و شعر خوانی می پردازند.

برنامه‌های متنوعی نیز در مسجد مقدس جمکران، بقاع امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی قم به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) برپا شده‌است.

برنامه‌های دهه کرامت آستان کریمه اهل‌بیت(ع) که از میلاد حضرت معصومه (س)با برنامه هایی همچون تعویض پرچم گنبد، جاروکشی صحن مطهر و خطبه خوانی خادمان آغاز شد، طی روزها و شب‌های این دهه مبارک نیز ادامه پیدا کرد.

اول تا یازدهم ذی القعده و حد فاصل میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد حضرت امام رضا(ع) به نام دهه کرامت نام گذاری شده است.

امام علی ‌بن موسی‌الرضا (ع) هشتمین امام شیعیان در یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقبش نیز «رضا» به معنای «خشنود» است.

یکی از القاب مشهور حضرت، «عالم آل محمد» است، این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.

امام رضا (ع) پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خویش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام های بزرگ و استواری برداشت.

مدت امامت آن حضرت حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.

آن امام همام پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و راهنمایی مردم، با دسیسه مامون عباسی، راهی خراسان شد و پس از قبول اجباری ولایت عهدی مامون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفه عباسی به شهادت رسید.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید