کد خبر: 319651
۰
۰
نسخه چاپی

رونق بورس سیاست درست دولت برای مهار نقدینگی است

حجت الاسلام و المسلمین مجید رضایی دوانی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه اگر سرمایه های زیادی به سمت بازار بورس هدایت شود این بازار می تواند نبض اقتصاد کشور تلقی شود، گفت: به دلیل اینکه شرکت های متعددی به صورت سهامی در بورس وجود دارند و در آن اوراق بهادارمالی منتشر می شود، رونق بورس موجب هدایت نفدینگی جامعه به سمت تولید می شود.

وی ادامه داد: رونق بورس و ادامه داشتن عرضه سهام شرکت ها به این بازار، موجب جذب نقدینگی به سمت تولید و در نهایت رونق تولید می شود که در این صورت فرصت برای ایجاد خط های جدید تولید در واحدهای تولیدی عرضه شده در بورس فراهم می شود که رشد اقتصادی و افزایش اشتغال زایی را در پی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید، افزود: سودده بودن شرکت ها و افزایش ارزش سهام شرکت های عرضه شده در بورس نشان دهنده این است که آن واحد تولیدی توانسته است محصولات خود را به خوبی فروخته و سود مناسبی نیز کسی کرده است که این موضوع خود موجب جلب اعتماد مردم برای خرید سهام و همچنین محصول آن شرکت می شود.

وی، ادامه داد: رشد صعودی شاخص بورس که یا به واسطه عرضه اولیه و یا دست به دست شدن سهام در بازار بورس است، نشان از استقبال مردم از این بازار و همچنین علامت این است که اقتصاد کشور وضعیت مناسبی دارد.

رضایی، جذب نقدینگی از بازار و هدایت آن به بخش های تولید را مهمترین دستاورد بورس برای مهار نقدینگی در کشور دانست و تاکید کرد: بخش زیادی از نقدینگی که می توانست به بازارهایی مانند طلا، ارز و زمین وارد و این بازارها و به تبع آن بخش زیادی از اقتصاد کشور را دچار التهاب کند، توسط بورس جذب شده است که این اقدامی ارزشمند است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید، گفت: هجوم نقدینگی به بازارهایی مانند طلا، ارز و زمین که بخشی از مردم به آن به عنوان سرمایه نگاه می کنند، هیچ بازده ای برای اقتصادی کشور ندارد و هیچ محصول و ارزش افزوده ای در پی ندارد به همین دلیل بدترین سرمایه گذاری برای اقتصاد کشور، هجوم نقدینگی به بازارهایی مانند طلا و ارز است.

رضایی با بیان اینکه زمین تنها زمانی که برای ساختمان سازی استفاده شود، سودمند بوده و منجر به ایجاد اشتغال در حوزه مسکن می شود، افزود: خرید زمین و رهاکردن آن به امید اینکه روزی آن را با قیمت بیشتری به فروش رساند، هیچ نفع اقتصادی برای کشور ندارد.

وی گفت: رونق بورس علاوه بر جذب نقدینگی و جلوگیری از هجوم این نقدینگی به بازارهای غیرمولد موجب جلوگیری از شکل گیری قیمت های کاذب در بازارهایی مانند ارز و طلا می شود که این موضوع نیز مزیت دیگری از رونق بورس است.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید، توزیع درآمد و ایجاد عدالت را از جمله دیگر مزیت های رونق بورس دانست و اظهار داشت: افزایش تعداد افراد فعال در بورس که دارای کد معاملاتی هستند به میلیون ها نفر و ایجاد جذابیت برای ورود افراد بیشتر به این بازار به طور قطع در توزیع درآمد میان مردم و افزایش عدالت اقتصادی کمک بسیاری می کند.

رضایی، با بیان اینکه رشد شتابان بورس در کشور موجب ایجاد جذابیت میان قشرهای مختلف مردم برای ورود به این بازار شده است، گفت: ورود میلیون‌ها نفر به بورس علاوه بر امتیازهایی متعدد مانند جذب نقدینگی، جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارها غیرمولد و همچنین توزیع درآمد، به دلیل ناآشنا بودن اکثر مردم به قواعد و زیر و بالا رفتن این بازار می تواند خطرهایی نیز داشته باشد که آموزش و بهره گیری از راهنمایی متخصصان در این زمینه ضروری است./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید