کد خبر: 319743
۰
۰
نسخه چاپی

متن‌خوانی و شرح رساله پرتو نامه سهروردی برگزار می‌شود

به گزارش قم پرس «پرتونامه» از جمله رساله‌های فارسی شیخ شهاب‌الدین سهروردی است، به اعتقاد بسیاری از اهل حکمت این رساله، رساله‌ای تعلیمی است و گویی سهروردی این رساله را به‌عنوان یک کتاب درسی برای آیندگان به رشتۀ تحریر درآورده است. با نگاهی به متن این رساله آشکار می‌شود که سهروردی در پی آن است تا تقریری از فلسفه مشایی با زبان اشراقی بیان کند؛ شاید شبیه به آنچه که نوافلاطونیان برای تفسیر اندیشۀ افلاطون با اندیشه ارسطویی انجام داده بودند.

این رساله مشتمل بر طبیعیات و علم‌النفس، مباحث الهیات به معنای اخص، غایت و ترتیب وجود و حرکت افلاک و قضا و قدر، بقای نفس، لذت و الم، سعادت و شقاوت، نبوت و معجزات و کرامات است. شیوۀ طرح مباحث دربارۀ نفس، تجرد نفس و قوای آن، به آنچه در کتاب شفاء و علم النفس نجات آمده شبیه است. سهروردی در بخش آخر رساله دربارۀ نبی و رابطۀ او با عوالم بالا و عقول و نفوس بحث کرده و دیدگاه اشراقی و عرفانی خود را در این باب بیان نموده است. او در این رساله با توضیح عقول و نفوس همان سه عالم عقل و نفس و جسم مشاء را یادآور می‌شود و آنها را با سه عالم جبروت، ملکوت و ملک در آثار صوفیه، مقایسه می‌کند.

منوچهر صدوقی‌سها از جمله استادان و پژوهشگران باسابقه حکمت و عرفان اسلامی است که سالیان متمادی است به تحقیق و تألیف در اندیشۀ اشراقی اهتمام دارد و طی این دوره آموزشی شرح جامعی از «پرتو نامه» که از جمله رساله‌های فارسی شیخ شهاب الدین سهروردی است را ارائه خواهد کرد.

بنابر اعلام مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو، این کلاس بیشتر به دانشجویان سطوح عالی فلسفه و علاقه‌مندان به فلسفۀ اسلامی توصیه می‌شود.

درسگفتار متن‌خوانی و شرح رساله «پرتونامه» شیخ شهاب‌الدین سهروردی» روزهای پنج شنبه از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ به‌مدت هشت هفته برگزار خواهد شد و اولین جلسه آن پنج شنبه ۲۶ تیر ماه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱ تماس بگیرند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید