کد خبر: 319808
۰
۰
نسخه چاپی

بی‌اثر شدن ۴ ماه بازرسی و نظارت/مردم به کرونا بی‌توجه شده‌اند

هیفاء پردل: جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به بحران استان قم امروز زمانی برگزار شد که شرایط کشور و حتی استان قم بعد از باز گشایی‌های صورت گرفته و هم‌چنین کاهش محدودیت‌های اجتماعی وارد شرایط خاص شده، شرایطی که هر روز با آمار صعودی و روند افزایشی مرگ و میر و میزان ابتلاء به این بیماری روبرو هستیم.

تا قبل از اردیبهشت ماه شرایط ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ در کشور و به ویژه در استان با رعایت فاصله‌های اجتماعی و اعمال برخی محدودیت‌ها روند کاهشی داشت و آمار ورودی به بیمارستان‌ها را کاهش داد به همین علت ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام به بازگشایی‌ها کرده و محدودیت‌ها را از سطح جامعه کم‌تر کرد.

اما با توجه به این بازگشایی‌ها و کاهش آمار بعد از اردیبهشت شرایط ویژه‌ای بر کشور و استان حاکم شد به دنبال آن با بازگشایی اماکن عمومی، تالارها و هم‌چنین مجتمع‌های تجاری و غیره گویی شرایط کرونایی برای مردم عادی شد؛ بطوری که مردم بدون رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در همه جا حضور دارند، حالا خیابان‌ها شلوغ و دیگر از زدن ماسک و غیره هم خبری نیست.

در خلال ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر به ۲۰۰ نفر رسید و بیمارستان‌ها هم با با آمار فزاینده و تراکم بیماران کرونایی و یا مشکوک روبرو شدند هرچند هنوز وضعیت استان قم بحرانی نشده اما با توجه به افزایش عروسی‌ها و مراسم و تجمعات غیرضروری، مسئولان و کارشناسان بهداشتی از قرار گرفتن استان در وضعیت هشدار و یا حتی قرمز و بحرانی‌تر از اسفند را هم می‌دهند.

بی‌اثر شدن ۴ ماه بازرسی و نظارت/مردم به کرونا بی‌توجه شده‌اند

ظهر چهارشنبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی پاسخ به عملیات بحران استان که در محل سالن کرامت استانداری و با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شد ضمن قرائت مصوبات جلسه گذشته مبنی بر ساماندهی وضعیت کارگران ساختمانی، وضعیت الکترونیکی کردن فعالیت‌های مرتبط با شهرداری و هم‌چنین دستگاه‌های اداری برای کاهش میزان حضور مردم بر تشدید نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف، ادارات، و اماکن عمومی و نحوه تولید و توزیع ماسک بحث و گفت‌وگو شد.

ایجاد حساسیت اجتماعی نسبت به شیوع ویروس در جامعه

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم که به دلیل ابتلاء به کرونای استاندار قم سکاندار این ستاد شده است با گلایه از عادی شدن وضعیت برای مردم قم گفت: با توجه به روند افزایشی ابتلاء به بیماری در روزهای اخیر و شرایط هشدار برای کشور، شرایط خاص و جدیدی را در استان برایکنترل بیماری ایجاد کرده است.

بیژن سلیمان پور در ادامه با گلایه از عادی شدن شرایط برای مردم گفت: باید در شرایط فعلی حساسیت اجتماعی بر جدی بودن بحران کرونا در بین مردم و جامعه ایجاد کرد برای این موضوع باید از ظرفیت فضای مجازی، رسانه‌ها بویژه رسانه ملی استفاده کرد.

به گفته معاون استاندار قم، با توجه به اینکه این ویروس واکسنی ندارد رعایت ۳ اصل مهم شستن دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و هم‌چنین ماسک زدن می‌تواند در کاهش ابتلاء و شیوع این ویروس اهمیت داشته باشد.

لزوم تشدید نظارت‌های جدی تر

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نظارت‌های صورت گرفته در سطح استان گفت: نظارت‌های از سوی بازرسان سازمان صمت، اتاق اصناف و مرکز بهداشت صورت می‌گیرد ولی باید نظارت‌ها و مدیریت‌ها مؤثر باشد بین مدیریت مؤثر و موفق تفاوت بسیاری است و باید این نظارت‌ها با توجه به وضعیت کنونی استان تشدید و با جدیت بیشتری صورت گیرد.

سلیمان پور با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک و افزایش تقاضای آن بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌های استان برای تولید ماسک استفاده کنیم مواد اولیه باید در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد و در زمینه صدور مجوز فعالیت این واحدها تجدید نظر شود صدور مجوز باید از سوی استان قم باشد چرا باید صدور مجوز تولید در استان مرکزی صورت گیرد؟

به گفته این مسئول، باید در زمینه توزیع این ماسک و قرار گرفتن آن در بین مردم و ادارات مختلف نظارت بیشتری اعمال شود و سهمیه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفته شود.

بی‌اثر شدن ۴ ماه بازرسی و نظارت/مردم به کرونا بی‌توجه شده‌اند

تاکید بر محدود کردن تجمعات از جمله عروسی و عزا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم در این جلسه ضمن دادن هشدار به وضعیت کنونی استان عنوان کرد: باید گفت شاهد پیک مجدد این بیماری در بیشتر استان‌ها هستیم و ۹ استان کشور قرمز و ۸ استان دیگر هم در وضعیت هشدار قرار دارند استان قم شاهد روند افزایش ابتلاء به بیماری است.

محمدرضا قدیر افزود: کرونا در جامعه بین مردم عادی شده و باید نسبت به این امر اطلاع رسانی و آگاه سازی کرد اطلاع رسانی نباید با ترس همراه باشد چرا که این وضعیت آسیب‌هایی برای مردم و کشور وارد کرده است.

وی با اشاره به بستری شدن ۱۵۲ نفر در استان گفت: این وضعیت زنگ هشداری است که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند استان با وضعیت بحران روبرو خواهد شد، مراسم عروسی و عزا افزایش یافته و باید نظارت‌ها بر این مراسم بیشتر و یا محدود شود چنانچه در عروسی‌ها آمار ابتلاء بیشتر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: مهم‌ترین سیاست وزارت بهداشت اجباری شدن ماسک است چرا که ماسک می‌تواند تا ۸۵ درصد از شیوع بیماری را کاهش دهد.

بی‌اثر شدن ۴ ماه بازرسی و نظارت/مردم به کرونا بی‌توجه شده‌اند

تلاش کنیم قم به سمت قرمز شدن پیش نرود

رئیس مرکز بهداشت استان قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در دنیا میزان ابتلاء به بیماری با روند نزولی روبرو شده است اما در کشور به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با روند افزایشی روبرو است گفت: هنوز موج اول را پشت سر نگذاشته‌ایم و موج دوم هم در پاییز با آن روبرو خواهیم شد و در کنار این ویروس باید نگران ویروس آنفولانزا هم باشیم.

سیامک محبی افزود: طبق آخرین آمارها در قم روند فوتی‌ها و هم چنین میزان بیماری افزایش یافته است باید با جدیت تلاش کنیم قم به سمت وضعیت قرمز پیش نرود باید مردم همکاری کنند.

به گفته وی، تاکنون برای ۳۱۸ کارخانجات اخطار و دو کارگاه هم با بازرسی تعطیل و هم چنین ۲ فروشگاه تعطیل و برای ۲۳ تالار هم اخطار دادیم.

وی افزود: در هفته‌های گذشته شاهد سهل نگاری‌هایی از سوی مسئولان و هم چنین مردم بودیم و مسئولان و مردم به این باور هستند که بیماری رفته است لذا اقدام به برگزاری همایش‌ها، اردوها و عروسی و اجتماعات کردند در حالی که استان همسایه ما استان مرکزی در حال رفتن به سمت وضعیت قرمز است.

به گفته وی، استان‌های غربی، استان‌های جنوبی و شرقی همه در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند با وجود این همه بازرسی در ۴ ماهه گذشته هنوز دستاورد خوبی نداشتیم در حالی که بازرسین ما رو به فرسودگی رفته‌اند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید