کد خبر: 319820
۰
۰
نسخه چاپی

بی‌مهری تازه با سرمایه‌های سبز قم؟

اخبار این روزها در بی‌مهری به ریه‌های شهر دل تمام دلسوزان را به درد آورده. از طرفی ماجرای آتش‌سوزی و تغییر کاربری باغ سالاریه که هزار نکته و حرف در دل خود دارد و از طرف دیگر خبر دردناک قلع و قمع درختان بوستان فدک موجب حیرت افکار عمومی شده. بوستانی سرسبز و زیبا در پرترددترین ورودی شهر قم که به نوعی آبروی شهر محسوب می‌شود اما گویا عده‌ای بدشان نمی آید این بهار را هم به خزان تبدیل کنند.
گفته می‌شود به دلیل معارض‌های ملکی قرار است ۲۰ هزار متر از بوستان فدک از جمله هزار اصله درخت در منطقه ای اطراف میدان ۷۲ تن قم قلع و قمع شوند. این درحالی است که این بوستان در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده و تا امروز به هزاران زائر و مجاور شهر قم خدمات ارزشمندی ارائه کرده است.
علاوه بر اینکه محروم کردن شهر قم از این ظرفیت سبز و زیبا در ورودی شهر مردم را از چه خدماتی محروم خواهد کرد، نگاهی به خسارت اقتصادی و زیست محیطی قلع و قمع این هزار اصله درخت هم خالی از لطف نیست.
اگر تنها فاکتور مصرف آبی یک درخت را در نظر بگیریم و درختان بوستان فدک را ۳۰ ساله محسوب کنیم، هر درخت طی این ۳۰ سال حداقل ۷۵ هزار لیتر آب مصرف کرده است. یعنی به ازای قلع و قمع هزار درخت، حداقل ۷۵ میلیون لیتر آب را آن هم در یک شهر کویری هدر داده‌ایم. حتی اگر این درختان جا به جا شوند احتمال اینکه تعداد زیادی از آنها نتوانند بعد از این جا به جایی به زندگی خود ادامه دهند وجود دارد و این ارزش زیست محیطی از دست خواهد رفت.
علاوه بر این خوب است بدانیم هر درخت روزانه معادل مصرف دو انسان اکسیژن تولید و دی اکسید کربن تولید شده توسط یک خودرو را مصرف میکند. از طرفی هر هکتار پوشش جنگلی ۶۸ تن گرد و غبار را جذب می‌کند.
این روزها که مهمان ناخوانده گرد و غبار دوباره به شهرمان آمده شاید این موضوع را بهتر درک کنیم. از بین بردن هزار اصله درخت یعنی نابود کردن اکسیژن مصرفی دو هزار انسان در یک روز. همچنین اگر در شهر قم حدود ۴۰۰ هزار خودرو در حال حرکت داشتیم باشیم، درختان بوستان فدک دی اکسید کربن تولید شده توسط هزار خودرو در روز را مصرف می‌کنند و این یعنی یک قدم بزرگ برای پایداری زیست محیطی شهر.
از طرفی این روزها در محافل علمی بحث‌های جالبی برای محاسبه ارزش اقتصادی یک درخت شکل گرفته است. بر این مبنا که اگر قرار باشد شهرها برای ادامه حیات و زندگی خود اکسیژن را به قیمت تجاری روز خریداری کنند، ارزش اقتصادی کاری که یک درخت روزانه برای شهر انجام می‌دهد چقدر است.
این محاسبات نشان داده یک درخت ۳۰ تا ۴۰ ساله تقریبا ۲۰۰ هزار دلار ارزش اقتصادی دارد. یعنی تقریبا چهار میلیارد تومان! همچنین به گفته کارشناسان یک درخت ۳۳ خدمت زیست محیطی، اجتماعی و روانی به جوامع انسانی ارائه می‌دهد که جلوگیری از نفوذ گرد و غبار، تولید اکسیژن، تلطیف دمای هوا، جلوگیری از سیلاب، پایداری منابع آبی زیرزمینی و .... از آن جمله است.
شاید اگر نگاهی دقیق به این اعداد و ارقام بیندازیم، اهمیت تاکید پیامبر بزرگوار اسلام به کاشت درخت حتی در سخت‌ترین شرایط را بهتر درک کنیم. توقع این است که در شهری که بزرگترین مراکز دینی و حوزه‌های علمیه در آن قرار دارد، تمام دستگاه‌های سیاست‌گذاری، اجرایی، نظارتی و ... نسبت به حفظ درختان و حراست از فضای سبز نگاه خاص و ویژه‌ای داشته و به سادگی اجازه نابودی ریه‌های شهر را ندهند. /

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید