کد خبر: 319835
۰
۰
نسخه چاپی

وضعیت علوم انسانی اسلامی در جنوب شرق آسیا تشریح شد

به گزارش قم پرس، یکصد و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه علوم انسانی با موضوع گزارشی از علوم انسانی اسلامی در جنوب شرق آسیا با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی رئیس مرکز اسلامی جاکارتا و با حضور اعضای گرو، ۱۶ تیرماه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح است:

مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در دیدار با رئیس جمهور اندونزی: جمهوری اسلامی پیشرفت و عزت اندونزی به‌عنوان کشوری مسلمان و پرجمعیت را مایه افتخار و عزت امت اسلامی می‌داند.

اندونزی در یک نگاه

اندونزی در جنوب شرق آسیا به شکل یک قوس در طول خط استوا
با مساحت ۱٫۹۱۹٫۰۰۰ کیلومتر مربع و در پهنای ۱۷,۵۰۸ جزیره
جمعیت ۲۶۰ میلیون نفر
چهارمین کشور پرجمعیت جهان
۸۶/۴ درصد مسلمانان و ۱% شیعه
استقلال از هلند در ۱۷ اوت ۱۹۴۵ و عضویت در سازمان ملل در ۲۷ دسامبر ۱۹۴۹

ضرورت تولید علوم اسلامی انسانی

انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌ها در تاریخ اسلام؛
آثار این انقلاب روز به روز ظهور بیشتری خواهد یافت؛
عدم پیش بینی کامل و نهایی از تأثیراتش در جهان تا به امروز؛
اسلامیت، عنصر و هویت اصلی این انقلاب؛
فرهنگ، مهمترین بعد اسلام.

دانشگاه‌های اندونزی

کشور اندونزی یکی از پیشرفته‌ترین جوامع مسلمان جهان در زمینه تحصیلات دانشگاهی شناخته شده است. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه اندونزی، دانشگاه باندونگ و “دانشگاه گادجا مادا در رتبه‌بندی جهانی کیو.اس ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند. هم‌چنین ۳ دانشگاه اندونزی نیز در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند.

رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹

دانشگاه اندونزی (University of Indonesia) رتبه ۲۹۲ جهان و دارای رتبه ۵۴ در آسیا است.

دانشگاه صنعتی شریف (Sharif University of Technology) رتبه ۴۳۲ جهان.

تعداد دانشگاه‌های دولتی: ۱۲۲
تعداد دانشگاه‌های خصوصی: ۳۱۲۸
تعداد دانشگاه‌های اسلامی: ۹۷
تعداد دانشجویان: ۷.۵ میلیون

فرصت‌ها در اسلامی سازی علوم

۱. تأکید وزارت دین به ویژه بخش دانشگاهی وزارت بر اسلامی سازی علوم و پیگیری جدی آن (پروفسور قمرالدین و پروفسور سالم عسگر)؛
۲. ارتقای دانشکده بر اساس فعالیت در اسلامی سازی علوم؛
۳. شعار اسلام در همه علوم در ۱۷ دانشگاه جامع؛
۴. انتظار ۳۴ دانشکده برای ارتقای به دانشگاه جامع بر اساس اسلامی سازی علوم؛
۵. آرمان ۱۷ دانشگاه جامع، ۳۴ دانشکده و ۵ کالج تولید علوم اسلامی انسانی و به دنبال یافتن الگوی مناسب؛
۶. استقبال گسترده از برنامه‌های اسلامی سازی علوم توسط کالج صدرا؛

اقدامات انجام گرفته توسط کالج صدار (نمایندگی جامعه المصطفی (ص))

۱. تأسیس دبیرخانه اسلامی سازی علوم به نام ای سی تو سی(IC- thusi )
۲. سه سال متمادی اجرای برنامه‌های متنوع با موضوع اسلامی سازی علوم
۳. برگزار سه همایش بین المللی (یک همایش در وزارت ارتباطات و یک همایش در مجلس شورای ملی)
۴. برگزاری ۳۳ پیش همایش
۵. همکاری ۲۰ دانشگاه با دبیرخانه اسلامی سازی علوم
۶. دریافت ۱۲۰ مقاله علمی پژوهشی؛
۷. چاپ مقالات در ۳ مجلد؛

اهداف دبیرخانه

۱. تولید علم و تلاش در جهت نشر علوم و معارف اسلامی؛
۲. حساس‌سازی مجامع علمی اسلامی نسبت به موضوع همایش؛
۳. شناسایی ظرفیت‌های علمی دنیای اسلام؛
۴. ارتقای علمی و پژوهشی طلاب و دانشجویان و اساتید

محورهای همایش‌ها

۱. فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی؛
۲. فلسفه علوم انسانی از منظر اسلام؛
۳. روش‌شناسی علوم انسانی بر اساس فلسفه و معرفت‌شناسی اسلامی؛
۴. فلسفه‌های مضاف؛
۵. علوم انسانی از منظر قرآن و احادیث؛
۶. مؤلفه‌های علوم انسانی از منظر اسلام؛
۷. معرفت شناسی اسلامی و رابطه آن برای تأسیس الگویی جدید در علوم انسانی؛
۸. معرفت شناسی برای مردم شناسی معنوی؛
۹. معرفت شناسی برای نبوت اجتماعی؛
۱۰. معرفت شناسی برای انسان شناسی روانشناسی ماورایی شخصی؛
۱۱. معرفت شناسی و روش شناسی اقتصاد اسلامی؛
۱۲. معرفت شناسی و روش شناسی در سیاست اسلامی؛
۱۳. معرفت شناسی و روش شناسی در تربیت و پرورش اسلامی.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید