کد خبر: 319843
۰
۰
نسخه چاپی

هفته‌ای دیگر با کرونا در قم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با تاکید بر ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی و موثر در شرایط جدید شیوع کرونا در قم، گفت: مبارزه با بیماری کرونا باید به مطالبه‌گری اجتماعی تبدیل شود تا مردم شخصا از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری خودداری کنند.

بیژن سلیمان پور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی وفرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، افزود: در این راستا استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی ضروری است تا اجتماعی کردن مقابله با کرونا محقق شود.

به گفته وی، پیشنهاد اعمال محدودیت مجدد برای فعالیت سالن‌ها، تالارها و اماکن ورزش قم به ستاد ملی کرونا ارائه خواهد شد، ولی باید اقداماتی که در حوزه اختیارات استان است، انجام شود.

آیین‌های عزا و عروسی در قم لغو شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: زنگ خطر شیوع مجدد کرونا در قم به صدا درآمده است و از ستاد ملی کرونا تقاضا داریم برخی محدودیت‌ها ازجمله لغو همه آیین‌های عزاداری و عروسی، سمینارها و همایش‌ها در این استان اعمال شود.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، افزود: شاهد پیک مجدد در بخش زیادی از استان‌های کشور هستیم و در ۹ استان وضعیت قرمز و هشت استان وضعیت هشدار است.

وی بابیان این‌که این روند نگران‌کننده است، اضافه کرد: میزان مرگ‌ومیر افزایش‌یافته است و ایران جزو چند کشور اول در مرگ‌ومیر است.

تولید روزانه ۱۶۰ هزار ماسک در قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم با بیان این‌که ظرفیت تولید ماسک در استان موجود است، گفت: مواد اولیه باید در اختیار واحدهای صنعتی تولیدکننده قرار گیرد و فرآیند اخذ مجوز نیز تسهیل شود.

مهرداد غضنفری افزود: واحدهایی که قبلا مجوز فعالیت گرفته‌اند، کماکان با همین مجوز می‌توانند به تولید ادامه دهند و نباید مانعی برای فعالیت آن‌ها ایجاد شود.

وی با تاکید بر این‌که نظارت کافی بر واحدهای تولیدکننده ماسک صورت می‌گیرد، ‌ادامه داد: روزانه حدود ۱۶۰ هزار ماسک در استان قم تولید می‌شود.

ماسک به اندازه نیاز قم تولید خواهد شد

فرماندار قم گفت: روزانه ۲۵۰ هزار ماسک در قم نیاز است که با رفع موانع، به اندازه کافی تولید خواهد شد.

مرتضی حیدری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، افزود: ظرفیت‌سازی برای تولید ماسک در استان قم به‌خوبی صورت گرفته، اگر موانع برطرف شود، قادر به صادرات ماسک هستیم.

وی اضافه کرد: برای صدور مجوز واحدهای متقاضی تولید ماسک فقط حرف زده می‌شود و در عمل مجوز به‌راحتی صادر نمی‌گردد.

نهادهای فرهنگی در دوران پساکرونا رسالت خطیری بر عهده دارند

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دشمن برای ضربه زدن به نظام درایام پساکرونا گفت: نهادهای فرهنگ‌ساز جامعه برای دوران بعد از شیوع کرونا رسالت حساس و خطیری را برعهده دارند.

نصرت الله لطفی در یکصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم اظهار داشت: دشمن با سوءاستفاده از بحران کرونا جنگ روانی گسترده‌ای را علیه نظام اسلامی به راه انداخته و برای دوران پسا کرونا نیز برنامه‌ریزی کرده‌است.

وی همچنین همراهی با مجموعه بهداشت و درمان برای پیشگیری از موج دوم کرونا را از وظایف ذاتی همه اقشار جامعه دانست و یادآور شد: دشمن درابتدای شیوع کرونا با بزرگ نمایی درمورد وضعیت قم سعی درقم هراسی داشت، و ما امروز وظیفه داریم تا باکنترل دقیق این بیماری درقم، زمینه هرگونه توطئه جدید در رابطه با این استان را از بین ببریم.

۲۰ هزار طلبه جهادی در عرصه مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه کشور گفت: بر اساس آخرین آمار ۲۰ هزار طلبه جهادی خواهر و برادر کشور وارد میدان مبارزه با کرونا شده و به هموطنان کشور خدمات ارائه می کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در یک‌صد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم، اظهار داشت: به دنبال شیوع کرونا ستاد مدیریت بحران حوزه متشکل از هفت نهاد حوزوی اعم از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، جامعه الزهرا (س)، جامعه المصطفی (ص)، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی بابیان این‌که ستاد بحران حوزه در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور تشکیل‌شده است، افزود: در قم به دلیل این‌که بیشترین ظرفیت حوزوی را داشتیم از روزهای نخست بحران اعلام آمادگی کردیم و انواع خدماتی که حوزویان و طلبه‌ها می‌توانند انجام دهند بر اساس تنوع کاری کمیته‌های تخصصی تقسیم‌بندی شد.

انجام ۵۶ هزار بازرسی از واحدهای صنفی قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، گفت: از ۲۵ فروردین امسال تا ۱۶ تیرماه جاری، بیش از ۵۶ هزار بازرسی از اصناف قم صورت گرفته است.

سیامک محبی افزود: برخی اصناف جزو گروه‌های پرخطر هستند که ممکن است کنترل آن‌ها سخت باشد، ولی نظارت‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در کنار حفظ چرخه فعالیت‌های اقتصادی، در مواردی نیز برخوردهای لازم صورت گرفته است.

تولید ماسک توسط ۱۳ واحد صنعتی

رییس صنعت، معدن و تجارت قم در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، گفت: پس از کمبود مواد اولیه تولید ماسک که در یک ماه اخیر مواجه بودیم، اعلام شد به کسانی مواد اولیه داده می‌شود که مجوز داشته باشند.

محمود سیجانی افزود: از مجموع ۱۳ واحد صنفی و صنعتی که اقدام به تولید ماسک می‌کنند، هشت واحد صنعتی و پنج واحد صنفی است، فقط دو واحد مجوز دارند.

لزوم اختصاص سهمیه ماسک برای اصحاب رسانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی وفرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید محتوای آموزشی و اطلاع‌رسانی را در اختیار این اداره‌کل قرار دهد تا شورای اطلاع‌رسانی بر اساس این اطلاعات، نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام نماید.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: ستاد کرونا باید سهمیه‌ای نیز برای خبرنگاران که در خط مقدم اطلاع‌رسانی هستند، در نظر بگیرد.

فقط ۳۰ درصد کارمندان قم از ماسک استفاده می‌کنند

افسانه زمانی مدیرکل برنامه‌ریزی، نوسازی و تحول اداری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی وفرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قم، گفت: درحالی‌که ۹۰ درصد ادارات ماسک در اختیار کارکنان قرار می‌دهند، فقط ۳۰ درصد کارکنان از ماسک استفاده می‌کنند.

برنامه های فرهنگی قم باید با توجه به شیوع کرونا زمینه ساز تغییر سبک زندگی مردم شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، آشنایی مردم با سبک زندگی جدید در ایام کرونا را امری اجتناب ناپذیر توصیف کرد و گفت: برنامه های فرهنگی این استان باید به گونه ای طرح ریزی شود که تغییر سبک زندگی جامعه را در پی داشته باشد.

سید موسی حسینی کاشانی در یکصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی قم، همکاری دستگاه‌های فرهنگی قم در استفاده مشترک از شبکه های اجتماعی را نیز از دیگر موضوع های پیشنهادی برشمرد و اظهار داشت: هر یک از نهادهای فرهنگی مانند شهرداری، آستان حضرت معصومه(س) و آستان مسجد جمکران به لحاظ فرهنگی ظرفیت‌هایی را ایجاد کردند که باید ضمن تعامل با دیگر مجموعه ها زمینه بهره بردن از آن را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: خیلی از برنامه هایی که تا قبل از شیوع کرونا در ذهن مسوولان فرهنگی بود، برگزاری آن‌ها در شرایط فعلی غیر ممکن می باشد.

وی بیان داشت: بنابراین رویکرد برنامه‌ها باید به سمتی سوق پیدا کند که از ظرفیت‌های که در اختیار داریم، بهترین استفاده را داشته باشیم.

یکهزار و ۲۷۳ بازرسی از واحدهای صنفی قم صورت گرفت

رییس مرکز بهداشت قم گفت: از ۱۰ تا ۱۳ تیرماه جاری، یک هزار و ۲۷۳ بازدید از واحدهای صنفی این استان صورت گرفت.

سیامک محبی ‌ افزود: در این بازرسی‌ها مشخص شد ۷۸۳ واحد صنفی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و برای ۱۳۳ واحد صنفی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکرده‌اند، اخطار صادر شد.

به گفته وی، چهار رستوران و تالار پذیرایی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد.

سمن‌های قم برای کاهش آسیب‌های کرونا همچنان درمیدان هستند

رییس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان قم گفت: سمن‌های استان از ابتدای شیوع کرونا برای مقابله با این بیماری و همچنین تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع آن بر خانواده‌ها به ویژه خانواده های کم برخودار وارد میدان شده و همچنان پای کار هستند.

حمیدرضا جلیلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با شیوع کرونا، استفاده از ظرفیت جوانان و هیات‌های ورزشی برای مقابله با ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفته و در این راستا کمیته مقابله با کرونا مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان قم ایجاد شد.

باشگاه‌های ورزشی قم به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود

رییس هیات بدن‌سازی و پرورش اندام قم گفت: باوجوداینکه ضدعفونی کردن مستمر باشگاه‌های ورزشی هزینه‌های زیادی بر این مجموعه‌ها تحمیل کرده است ولی باشگاه‌های قم خود را متعهد به انجام آن دانسته و روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها به‌صورت جدی نظارت می‌شود.

سعید آمده ‌ بابیان اینکه باشگاه‌های ورزشی یکی از بخش‌هایی است که شیوع کرونا بیشترین آسیب را به آن‌ها وارد کرده است افزود: با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا بیش از ۴۰ روز از آغاز مجدد فعالیت باشگاه‌های ورزشی می‌گذرد ولی بااین‌وجود، ورزشکاران حاضر در باشگاه‌ها همچنان به یک‌پنجم قبل از شیوع کرونا نرسیده است.

وی اظهار داشت: باشگاه‌های استان همچنان دست‌به‌گریبان تبعات اجتماعی شیوع کرونا هستند و این موجب شده تا با گذشت بیش از ۴۰ روز از فعالیت مجدد آن‌ها، خسارت‌های تحمیلی برطرف نشود.

خطر کرونا همچنان جدی است، مردم همکاری کنند

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری قم با تاکید بر اینکه خطر کرونا همچنان جدی است، خواستار تداوم همکاری مردم در فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد.

بیژن سلیمان پور پس از پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگویی اظهار داشت: تصورهایی که کارشناسان، متخصصان و مدیران بخش‌های مختلف بهداشت و درمان از بیماری کرونا داشتند، این بود که با وضعیت نسبی مطلوبی که از فروردین‌ماه به بعد پیدا کردیم با کاهش آمار این بیماری مواجه شویم و از مرحله مدیریت به مهار آن برسیم.

وی اذعان داشت: ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دلیل اصلی آن نیز پیچیدگی ویروس کرونا و همچنین عادی شدن شرایط و فاصله گرفتن از الزام‌ها و پروتکل‌های بهداشتی بود.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های شماره های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید