کد خبر: 319994
۰
۰
نسخه چاپی

نخستین نمایشگاه نقاشی پشت شیشه قم برپا شد

زهرا رازی پور یکی از هنرمندان این آثار در حاشیه این افتتاحیه افزود: نقاشی پشت شیشه به صورت بازآفرینی آثار است و آثار ارائه شده این نمایشگاه نیز از شاهنامه چاپ سنگی میرزاعلی‌قلی خویی پیشکسوت و از جمله نوابغ چاپ سنگی دوره قاجار اقتباس شده است.

وی،‌ نقاشی پشت شیشه را هنری مهجور دانست و گفت: این نمایشگاه به عنوان نخستین نمایشگاه نقاشی پشت شیشه قم در تلاش است تا این هنر اصیل را به علاقمندان هنر معرفی کرده و ظرافت ها و ظرفیت های این هنر را به نمایش درآورد.

این هنرمند قمی، با بیان اینکه ترسیم این آثار حدود یک سال زمان برده است،‌ افزود: هنر نقاشی پشت شیشه، هنری اصیل و در عین حال در حال فراموشی است که در سال های اخیر تلاش هایی توسط علاقمندان و اساتید این هنر برای احیا آن در کشور برنامه ریزی شده است.

رازی پور، ادامه داد: این هنر ریشه ایتالیایی دارد ولی در دوره زندیه وارد ایران شده و به مرور نقش و هنر ایرانی وارد این سبک از نقاشی شده است به گونه ای که نقاشی پشت شیشه در دوره قاجاریه به اوج خود رسید و آثار ممتازی از این سبک در بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده و ماندگار شده است.

وی با بیان اینکه نقاشی پشت شیشه، با نقاشی ویترای متفاوت است، اظهار داشت: درحال حاضر نقاشی پشت شیشه به عنوان یک هنر ایرانی که مفاهیم ایرانی و اسلامی را در درون خود دارد به هویتی شاخص در هنر بدل شده است که نمی توان آن را با ویترای که نقاشی روی شیشه است یکی دانست.

رازی پور اظهار داشت: این نمایشگاه که از امروز شنبه ۲۱ تیرماه افتتاح شده است تا روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۰ در گالری شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم میزبان علاقه مندان و هنرمندان استان است.

در این نمایشگاه آثار خانم زهرا رازی پور و معصومه قربانعلی بانوان هنرمند نقاشی پشت شیشه قم به نمایش گذاشته شده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید