کد خبر: 320166
۰
۰
نسخه چاپی

جمهوری اسلامی ایران، الگوی مردم سالاری دینی است

به گزارش قم پرس، میثم فراهانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس با مازن‌الشریف، عضو اتحادیه مسلمانان تونس، نویسنده و متفکر تونسی در شهر سوسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

فراهانی در سخنانی، گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی رایزنی فرهنگی کشورمان در زمینه‌های مختلف ارائه و بیان کرد: تقویت ارتباط با اساتید دانشگاه و نویسندگان برتر تونسی به منظور بهره‌مندی از نظرات دقیق علمی و پژوهشی و نیز حضور در نشست‌های میدانی و مجازی و زمینه‌سازی برای ارتباطات علمی بین مؤسسات پژوهشی و اساتید دو کشور همواره در دستور کار رایزنی فرهنگی ایران در تونس است و تا کنون نیز اساتید مختلفی برای حضور در کنفرانس‌ها، نشست‌ها و میزگردهای علمی انتخاب و به ایران اعزام شده‌اند.

رایزن فرهنگی کشورمان در تونس لزوم اطلاع‌رسانی از آخرین تولیدات پژوهشی دو کشور در زمینه‌های مختلف علمی را ضروری دانست و تأکید کرد: در جهان امروز که ارتباطات بسیار آسان و فراهم شده است می‌توان با برگزاری نشست‌های مجازی و از راه دور و دعوت از اساتید و متخصصان رشته‌های مختلف دو کشور نسبت به معرفی آخرین مقالات، کتب و پژوهش‌های علمی به منظور بهره‌مندی دیگر اساتید و نیز اطلاع از آراء و اندیشه‌های یکدیگر اقدام کرد.

وی فعالیت‌های علمی و رسانه‌ای «مازن‌الشریف» به عنوان عضو اتحادیه مسلمانان تونس و رییس اتحادیه جهانی تصوف را ستودنی ارزیابی کرد و گفت: تلاش‌های علمی شما در قالب تولید کتب و مقالات و نیز حضور و سخنرانی در نشست‌ها و مجامع بین‌المللی با موضوعات مختلف تاریخی، فقهی، علوم سیاسی و تصوف نشان از نوعی جامع‌نگری فکری و اهتمام برای بسط گفتگو و نیز ارائه تصویری حقیقی از اسلام و تصوف داشته و امیدوارم در آینده نزدیک نیز با برگزاری نشست مجازی تاریخ تصوف در تونس و ایران از دیدگاه‌های شما بهره‌مند شویم.

فراهانی با اشاره به فعالیت‌های مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری چندین دوره گفتگوی بین‌الادیانی، از آمادگی رایزنی فرهنگی برای تقویت همکاری مرکز مذکور و اتحادیه تصوف تونس خبر داد.

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: با توجه به تنوع و گسترش فرق صوفیه در شمال آفریقا و تونس، زمینه‌های همکاری دو جانبه و نیز تبادل آراء و اندیشه‌ها در این زمینه بیش از پیش فراهم است.

مازن‌الشریف به سوابق حضور خود در جمهوری اسلامی ایران و شرکت در اجلاس‌های مختلف بین‌المللی و دیدار با برخی از علما و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه اشاره و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اراده و خواست مردمی و تحت فرمان رهبری الهی و عرفانی توانست هیمنه طاغوت و استکبار در ایران را بشکند و ندای توحید و ایمان به خدا را در متن جامعه طنین انداز کند.

این تحلیلگر تاریخ اسلام افزود: در طول تاریخ قیام‌های بسیاری علیه حکومت‌ها به وقوع پیوسته است و افراد زیادی نیز داعیه رهبری جریان‌های مذکور را داشته‌اند ولی به دلیل عدم خلوص و نبود نگاهی عرفانی و الهی، هیچکدام از آنان نتوانسته‌اند به اهداف خویش نائل شوند.

وی ادامه داد: در حالی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در پرتو شخصیت عرفانی و خالصانه ایشان نه تنها توانست به پیروزی برسد، بلکه به عنوان الگویی از مردم سالاری دینی، مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم، تفوق حق بر باطل و پیروزی معنویت بر مادیات برای کل جهان و آزادی خواهان مطرح و مورد مطالعه قرار گیرد.

پژوهشگر عرفان و تصوف و نویسنده کتب عرفانی با اشاره به نقش عرفان در تکوین شخصیت الهی بشری و لزوم رجوع نسل جوان به معنویت در شرایط فعلی جهان بیان کرد: گسترش روزافزون ارتباطات جمعی و لزوم اجتناب ناپذیر اسفاده ار تکنولوژی و جایگزینی روش‌های سنتی با اسلوب جدید ضمن دارا بودن محاسن و امتیازات فراوان، متأسفانه آسیب‌هایی نیز از لحاظ معرفتی متوجه نسل جوان امروز کرده است و وظیفه علما و اندیشمندان و اساتید معرفت شناسی و عرفان ایجاب می‌کند با بهره‌مندی از همان روش‌های جدید نسبت به جذب جوانان و نیز تامین محتوای معرفتی برای آنان اقدام کنند.

وی با اشاره به تأسیس انجمن فرهنگی عشاق تونس با حضور جمعی از جوانان علاقه‌مند به فرهنگ و معرفت، آن را گامی عملی در جهت تربیت جوانانی اهل معرفت و آشنا با مسائل روز دانست.

عضو اتحادیه مسلمانان تونس در ادامه این دیدار، با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه گفتگوی ادیان و تمدن‌ها، آن را اقدامی ارزشمند و مهم توصیف کرد.

وی مطرح کرد: گفتگوهای بین‌الادیانی در شرایط فعلی جهان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای توسعه صلح و امنیت در جهان بوده که کشورمان در کنار گفتگوهای بین‌المذاهبی با توجه و نگاه راهبردی به موضوع ادیان و لزوم نزدیکی آنان به یکدیگر توانسته است به عنوان داعیه‌دار صلح جهانی گام‌های مؤثری را در این زمینه بردارد.

مازن الشرف در پایان سخنانش از اعلام آمادگی خود برای حضور در نشست‌های میدانی و حقیقی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس در موضوعات مختلف تاریخی، اسلامی و عرفانی و تصوف خبر داد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید