کد خبر: 320242
۰
۰
نسخه چاپی

کرونا ورزشکاران بیماری‌های خاص قم را خانه‌نشین کرد

علی اصغر فرمانی روز سه‌شنبه با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل فدراسیون ورزشی بیماران خاص، تمام فعالیت‌ها و مسابقات هیات‌های تابعه در کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است، افزود: این موضوع تاثیر روانی زیادی بر بیماران ورزشکار داشته‌است.

وی ادامه داد: اگر چه فدراسیون بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای استمرار ارتباط ورزشکاران ذیل این فدراسیون تاکید کرده‌است ولی در عمل تنها ورزش که می‌توان از طریق فضای مجازی آموزش و یا مسابقه برگزار کرد ،شطرنج است.

رئیس هیات ورزشی بیماران خاص قم افزود: برای علاقه‌مندان رشته شطرنج نیز به دلیل اینکه باید از نرم‌افزار خاصی استفاده شود و تهیه آن هزینه‌هایی را به افراد تحمیل می‌کند، بسیاری از ورزشکاران این هیات که در تامین هزینه درمان خود نیز مانده‌اند، علاقه‌ای به خرید این نرم افزار ندارند.

فرمانی ادامه داد: با شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته، ‌تمام فعالیت‌ها، برنامه‌های آموزشی و مسابقات برنامه‌ریزی شده این هیات تعلیق شد و ورزشکاران این هیات که همگی دچار بیماری‌های مختلف هستند، خانه نشین شدند که این موضوع موجب افزایش افسردگی در میان این افراد شده‌است.

وی افزود: بسیاری از ورزشکاران این هیات از جمله ورزشکاران پیوندی که به صورت مستمر داروی کورتون مصرف کرده و به این دلیل دستگاه ایمنی آنها نسبت به فرد عادی ضعیف تر است، حتی در صورت لغو تعطیلی فعالیت این هیات، دیگر تا مدت‌ها علاقه ای به شرکت در برنامه های ورزشی عمومی نخواهند بود.

رئیس هیات ورزشی بیماران خاص قم با بیان اینکه ۶ گروه بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، ام اس، دیابت و پیوند اعضا زیر نظر این هیات ورزشی مشغول فعالیت هستند، گفت: فعالیت ورزشی این افراد به منظور تقویت روحیه و امید داشتن برای مبارزه با بیماری خود است که با این خانه نشینی، گسترش افسردگی در میان این بیماران در حال افزایش است.

فرمانی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی اداره کل ورزش و جوانان و هیات پزشکی ورزشی برای کاهش آسیب‌های روانی این موضوع گفت: ارائه مشاوره و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های ورزشی جایگزین در این هیات به شدت احساس می‌شود.

۶ گروه بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، ام اس، دیابت و پیوند اعضا در ۱۲ رشته ورزشی متناسب با شرایط جسمانی این ورزشکاران زیر نظر این هیات ورزشی مشغول فعالیت هستند. دارت، تنیس روی میزی، پرتاب دیسک، شنا، تیراندازی، بولینگ، شطرنج و بدمینتون را از جمله رشته های فعال زیر مجموعه این هیات است.

۲۰۰ ورزشکار بیمه شده در۶ گروه بیماری‌های خاص زیر مجموعه این هیات در قم وجود دارد. حدود ۱۸۰ بیمار تالاسمی، یک هزار و ۸۰۰ بیمار ام اس، حدود ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی، ۲۰۰ بیمار هموفیلی و یک هزار بیمار دیالیزی در قم ساکن هستند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید