کد خبر: 321630
۰
۰
نسخه چاپی

مادران باردار به‌محض مشاهده علایم کرونا فورا به بیمارستان مراجعه کنند

فرشید مقدم روز سه‌شنبه ‌ افزود: مادران باردار مشکوک یا مبتلا به کرونا ممکن است در شرایط خفیف یا شدید بیماری قرار داشته باشند که تشخیص این موضوع به عهده پزشک معالج است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مادران در ابتدای شروع علایم، متاسفانه مراجعه را به تاخیر می‌اندازند و باعث می‌شوند سلامت خود و جنین به مخاطره بیفتد و بیماری که می‌توانست به‌صورت سرپایی درمان شود رو به وخامت رود و نیاز به درمان‌های پیچیده‌تری پیدا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این که مادران باردار مبتلا به کرونا درصورتی‌که در بیمارستان بستری شوند، ۵۰ درصد بیشتر از سایرین نیاز به بستری در بخش مراقبت ویژه پیدا می‌کنند، توجه و هوشیاری مادر و اطرافیان برای رعایت نکات پیشگیری از ابتلا به کرونا و مراجعه به‌موقع در صورت بروز علایم اهمیت دارد.

مقدم با تاکید بر این‌که بهترین کار این است که به‌محض احساس علایم بیماری به پزشک مراجعه نمایند، ادامه داد: اگر پزشک درمان بستری را پیشنهاد نمود بدون فوت وقت مادران باردار باید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر پزشک درمان سرپایی و مراقبت در منزل را توصیه نمود، باید اقداماتی از جمله مصرف زیاد مایعات ولرم و گرم و غذاهای مقوی و حذف غذاهای سرخ‌کردنی و شیرین و چرب و نیمه‌پخته، رفتن به اتاق مجزا برای مراقبت از مادر و جداسازی فضای زندگی در صورت امکان سرویس بهداشتی مجزا و حداقل حضور در فضاهای مشترک و منع دیدوبازدید را رعایت کنند.

وی افزود: دسترسی به وسایل حفاظت شخصی برای بیمار و خانواده و ضدعفونی روزانه سطوح در تماس مداوم مانند دستگیره‌های در، میزها، صندلی‌ها در منزل، شست و شوی سرویس بهداشتی با مواد ضدعفونی‌کننده حداقل یک‌بار در روز از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

به گفته کارشناس مرکز بهداشت قم، این افراد و خانواده‌شان باید آموزش کافی داشته باشند و در صورت تنگی نفس پیشرونده، کاهش سطح هوشیاری یا درد مداوم قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کنند.

وی گفت: استفاده از ماسک طبی و تعویض مرتب آن، در صورت عدم تحمل ماسک، در زمان عطسه و سرفه حتما جلوی دهان و بینی خود را با دستمال‌کاغذی بپوشاند، شست و شوی دست‌ها قبل و بعد از دور انداختن دستکش و ماسک، استفاده از دستمال‌کاغذی برای خشک‌کردن دست‌ها، اگر حوله استفاده می‌شود، در فواصل کوتاه تعویض و شستشو شود، برقراری تبادل جریان هوا در منزل، در دسترس بودن مواد غذایی و سایر ملزومات در منزل از مواردی است که باید رعایت شود.

وی تاکید کرد: لیست بیمارستان‌های منتخب در اختیار مادر قرار گیرد تا در شرایط اورژانس مراجعه کند.

مقدم به زنانی که قصد بارداری دارند،‌ توصیه کرد: اگر بیماری مهم زمینه‌ای ندارید و خودتان و همسرتان علایم کرونا را ندارید و سالم هستید مشکلی برای بارداری نیست؛ فقط قبل از اقدام به بارداری مراقبت پیش از بارداری را در پایگاه سلامت یا مطب متخصص زنان دریافت نمایید و مصرف یدوفولیک را سه ماه قبل از اقدام به بارداری مدنظر قرار دهید.

وی افزود: اگر خانم یا همسرشان مبتلا به علایم کرونا هستند پس از بهبودی کامل، اقدام به فرزندآوری بلامانع است.

وی بیان کرد: مادران بارداری که خودشان سالم هستند، اما با فرد مشکوک یا مبتلا به کووید ۱۹ در ارتباط نزدیک بوده‌اند، علاوه بر رعایت مواردی بهداشت فردی، مادر باید موضوع بیماری نزدیکانش را به ماما یا پایگاه بهداشتی اطلاع دهد تا مشاوره و راهنمایی بگیرد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید