کد خبر: 321792
۰
۰
نسخه چاپی

چشم‌اندازهای اجتماعی ذهن؛ گامی به سوی جامعه‌شناسی شناختی منتشر شد

به گزارش قم پرس، شناخت اجتماعی چگونه شکل می‌گیرد؟ چگونه قوای شناختی ما – توجه، مقوله‌بندی، حافظه و معناسازی – که به‌ظاهر هستارهایی فردی‌اند، در فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم برساخته می‌شوند؟ پیش‌فرض این کتاب آن است که شناخت اساساً امری اجتماعی است و شناخت ما از جهان اطراف تحت تأثیر جامعۀ فکری‌ای است که به آن تعلق داریم. بنابراین، در جهان پدیدارها و رفتارها واقعیت هستاری عینی یا ذهنی نیست، بلکه محصول میان‌ذهنیت‌هاست.

خواندن این کتاب به پژوهشگران و اندیشه‌ورزانی پیشنهاد می‌شود که رضایت چندانی از جریان غالب در علوم اجتماعی ندارند و معتقدند متغیرها، واحدهای تحلیل، روش‌شناسی و، در یک‌کلام، کانون توجه پژوهشگران به موضوع تحقیق باید تغییر کند. به‌علاوه، نمونه‌های فراوانی که از ساحت اجتماعی تجربه‌های به‌ظاهر فردی در کتاب ارائه می‌شود برای سایر اندیشمندان علوم‌انسانی، به‌ویژه روان‌شناسان (شناختی)، نیز سودمند بوده، به آنها نشان می‌دهد چگونه برای رسیدن به تحلیلی دقیق‌تر از داده‌ها باید به جنبه‌های اجتماعی آنها نیز توجه کنند.

پروفسور اویاتار زروباول استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه راتگرز، دانشگاه دولتی ایالت ماساچوست آمریکا، است و تخصص‌اش جامعه‌شناسی شناخت و مباحثی چون مقوله‌بندی و زمان در زندگی روزمره را دربرمی‌گیرد.

چشم‌اندازهای اجتماعی ذهن؛ گامی به سوی جامعه‌شناسی شناختی نوشته اویاتار زروباول با ترجمه سارا قاسمی و لیلا اردبیلی به همت نشر لوگوس به بهای ۴۰,۰۰۰ تومان منتشر شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید