کد خبر: 321816
۰
۰
نسخه چاپی

غدیر خم یکی از مهمترین سندهای امامت و ولایت دوازده امام(ع) است

به گزارش قم پرس، آیت پیمان دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر پیامی خطاب به اساتید، محققین و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
واقعه غدیر و خطبه خوانی خاتم پیامبران در هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجری عظیم‌ترین و سرنوشت سازترین رویداد تاریخ اسلام است.

خطبه پیامبر اسلام در عید غدیر خم از عظمت، شأنیت و مقامی خاص برخوردار است و این عظمت از جهات مختلف قرآنی، حدیثی، فقهی، کلامی، زمانی، مکانی، رجالی، تاریخی و علمی همواره در ادوار مختلف تاریخ اسلام مورد بررسی و نقد و نظر عالمان مذاهب اسلامی و دیگر ادیان بوده است.

واقعه غدیر خم رویدادی مهم و تأثیرگذار در همه جهان است، بنابراین بر ما شیعیان فرض و تکلیف است که بایسته‌های غدیر را آنگونه دانسته و بیان و مطرح کنیم که حق این همه عظمت ادا شود.

باید گفت که از این همه عظمت، شکوه و گستردگی واقعه غدیر، گاهی تنها با آن یک جمله معروفِ " من کنت مولا فهذا علی مولاه " اکتفا شده و همان نیز بسیار ضعیف مطرح می‌شود. چه بسا همین سببی برای شبهه آفرینی مخالفین مکتب اهل بیت شده و نیز خواهد شد.

بدین جهت نکاتی بایسته در مقام بیان واقعه غدیر خم را، برای همه اهل علم و فضل و دانشمندان و دانشوران و پژوهشگران و مؤسسات و مراکز پژوهشی داخل و خارج کشور توصیف و توصیه می‌نمائیم:

واژه شناسی ولی و ولایت، بیان فلسفه وجودی ولایت و امامت، بیان عظمت ولایت و تقسیمات آن، بیان عظمت و شأنیت امام علی علیه السلام برای ولایت و خلافت، خطرات و تهدیدات نصب ولایت علی علیه السلام، سابقه نصب وصی توسط دیگر انبیا الهی، معرفی مصادیق واقعی ولایت و امامت، اهمیت مکانی و اهمیت زمانی غدیر، چگونگی برگزاری مراسم نصب علی علیه السلام به ولایت، تبیین برگزاری مراسم زیبای عمامه گذاری و قرار دادن تاج ولایت بر سر وصی حق به دست رسول الله، بیان نکات مهم و محورهای اساسی خطبه طولانی جامع و غرّای پیامبر اعظم در غدیر خم، بررسی اسناد حدیث ولایت در خطبه غدیر خم، دلالت ولی و ولایت بر امامت و خلافت علی علیه السلام، کتابشناسی غدیر خم، بیان واقعه غدیر از منابع اهل سنت. " بایسته‌ها و ضروت هایی هستند که همگان شایسته است که به آنها اهتمام نموده و سعی بلیغ به کار ببریم.

بنابراین واقعه غدیر خم که یکی از مهمترین سندهای امامت و ولایت دوازده امام علیهم السلام به ویژه خلافت بلافصل امامت و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است دارای گفته‌ها و ناگفته‌های فراوان است و ضروری است گفته‌ها را واکاوی و با زبان و گفتاری امروزین منقح و مصرح نموده و عرضه کنیم و ناگفته‌ها را با تحقیقات عمیق و دقیق گسترده و فراگیر به دست آورده و غنی سازی کرده و با ابزار جدید منتشر نمائیم.

در پایان به کلام رئیس مکتب شیعه، امام همام، جعفر ابن محمدِِ الصادق علیه السلام در بیان اهمیت غدیر تمسک می‌جوییم که فرمود: إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ؛ تهذیب الاحکام/۶/۲۵) فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَتَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل ‏؛ اقبال‌الاعمال/۱/۴۶۳)«فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَةً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَةِ الْفِطْرِ» (تهذیب‌الاحکام/۶/۲۴) وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَةُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّات ‏» (تهذیب‌الاحکام/۶/۲۴).

و الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته علی ابن ابی طالب و اولاده المعصومین صلواه الله علیهم اجمعین.

آیت پیمان
دبیرکل مجمع جهانی شیعه شناسی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید