کد خبر: 322288
۰
۰
نسخه چاپی

ظرفیت‌ مطلوب قم در ذخایر معدنی مس،آهن و طلا

به گزارش خبرنگار مهر؛ علیرضا شهیدی عصر پنج شنبه در جلسه شورای معادن استان قم در سالن کرامت استانداری، با اشاره به موقعیت ایران به لحاظ زمین‌شناختی گفت: موقعیت ایران به لحاظ جغرافیایی به‌گونه‌ای است که یک کمربند متالوژنی از آن عبورمی‌کند که استان قم نیز در این کمربند قرارگرفته است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به وجود ظرفیت‌های فلزی غنی در منطقه قم گفت: نعمت خدادادی و منابع فلزی فراوانی در سطح استان قم دیده می‌شود، این کمربند متالوژنی سبب شده درمجموع در ۲۷ عنصر جز ۱۵ کشور با ذخایر بالای دنیا باشیم و با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر این عناصر به ۸۱ عنصر رسیده است.

شهیدی در ادامه عنوان کرد: بر اساس اکتشافاتی که در کشور اتفاق افتاده در حال حاضر ذخیره زمین‌شناسی ما حدود ۵۵ میلیارد تن است که از این میزان چیزی حدود ۳۰ میلیارد تن ذخیره قطعی است، بر اساس آمارها ۶۶ درصد این میزان، ماده معدنی غیرفلزی و سنگ ساختمانی بوده و مابقی جز عناصر فلزی محسوب می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم کنسرسیومی از شرکت‌های معدنی و بخش خصوصی در استان شکل بگیرد و این کنسرسیوم با سازمان زمین‌شناسی وارد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شده و چگونگی روند ادامه اکتشاف را استان بر عهده بگیرد.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: تولید فولاد کشور در حال حاضر ۳۵ میلیون تن است، و پیش بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ این میزان را به ۵۵ میلیون تن برسانیم که نیازمند آن هستیم که استخراج سالانه سنگ‌آهن کشور، ۱۷۰ میلیون تن شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید