کد خبر: 325093
۰
۰
نسخه چاپی

حجم آب موجود در مخزن سد کوچری ۱۶۴ میلیون مترمکعب است

احمد حاجی حسینی مسگر روز جمعه ‌ بیان کرد: سدکوچری از مهمترین سدهای تامین کننده آب موردنیاز استان قم به شمار می‌آید و آب ذخیره‌شده در آن با صرف هزینه سنگین به دست مردم قم می‌رسد.

وی بیان کرد: سد ۱۵ خرداد نیز از دیگر سدهای مهم برای تامین آب موردنیاز استان است که بر اساس آخرین آمار تا ابتدای ماه جاری،‌ حجم مخزن آن ۹۷ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس مجموع آب ذخیره‌شده در دوسدمهم استان ۲۶۱ میلیون مترمکعب است که این رقم در پایان فروردین‌ماه سال جاری ۲۹۱ میلیون مترمکعب بود.

حاجی حسینی مسگر گفت: رعایت سرانه مصرف آب در تمامی بخش‌های شرب،‌ صنعتی و کشاورزی در استان قم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه آب موردنیاز این استان به‌سختی و با هزینه زیاد تامین می‌شود و منابع تامین آب در داخل محدوده استان پاسخگوی نیاز آن نیست.

وی بیان کرد: در کنار لزوم صرفه‌جویی شهروندان قمی در مصرف آب، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و به‌کارگیری سیستم‌های تصفیه آب و به‌کارگیری مجدد آن در بخش صنعت ازجمله مهمترین راهکارها برای کاهش مصرف آب استان است.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان و شهرک پردیسان قم به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله‌ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید