کد خبر: 325132
۰
۰
نسخه چاپی

تأکید قرآن کریم بر مقاومت به عنوان گزینه اصلی برای هر جامعه

به گزارش قم پرس، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» در آئین اختتامیه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» که به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: بی گمان مقاومت تنها گزینه هر انسان در راستای مبارزه با خودخواهی‌ها و مطالبات نفسانی است و تنها راهبرد جامعهِ خواهانِ رشد، کمال و ارتقا می‌باشد.

وی با اشاره اهمیت مسأله مقاومت در قرآن کریم گفت: قرآن کریم در آیات بی شماری مقاومت را به عنوان گزینه و راهبرد اصلی برای هر انسان و هر جامعه‌ای می‌داند.

دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» تصریح کرد: این جریان پژوهشی، ما را وارد به محتوای بسیار عظیم و مورد نیاز امروز کرد؛ لذا، خدا به پیامبر (ص) و پیروان آن حضرت امر به استقامت می‌کند و می‌خواهد که به ستمگران اعتماد نکنند و جز مسیر استقامت را در پیش نگیرند.

وی با بیان این که مقاومت مهم‌ترین مسأله راهبردی جامعه اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر مباحث معرفتی است، افزود: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توانست به موضوع مهم مقاومت بپردازد و توفیق و محصولات بسیار خوبی از این همایش حاصل شد؛ امروز مهم‌ترین مسأله راهبردی جامعه اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی که مقاومت است، در برابر مباحث معرفتی با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها مواجه می‌شود که البته این همایش پایان کار نیست؛ آنچه که در این همایش صورت گرفته، آغازی بر حرکت و فعالیت علمی در حوزه مقاومت اسلامی است که این مقاومت، سرتاسر جهان اسلام را فرابگیرد.

حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به مقالات رسیده به دبیرخانه همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» اظهار داشت: در آئین افتتاحیه این همایش ملی به چگونگی شکل گیری این همایش پرداخته شد؛ حدود ۱۴۹ مقاله به این همایش رسید و از این میان، ۱۰۰ مقاله انتخاب شد.

وی به رونمایی از آثار این همایش پرداخت و گفت: کتاب مقالات برگزیده همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به همراه چکیده مقالات و متون نشست‌هایی که درباره مقاومت برگزار و تقویت شد، در آئین اختتامیه این همایش رونمایی می‌شود.

دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با اشاره به بارگذاری مقالات این همایش در پرتال قرآن کریم تصریح کرد: همچنین در این مراسم از آن بخشی از پرتال فرهنگ قرآن که به مقالات همایش اختصاص یافته است، رونمایی خواهد شد و علاقه مندان نیز می‌توانند در فضای مجازی از این مقالات فراهم آمده، استفاده کنند؛ این کار ادامه خواهد یافت و فعالیت‌های مرتبط با مقاومت در این بخش از پرتال مذکور قرار می‌گیرد تا بحث فکری و معرفتی مقاومت در این پرتال پویا باشد.

وی درباره کمیسیون‌های این همایش افزود: در طول برگزاری این همایش پنج کمیسیون برگزار شد که در این کمیسیون‌ها ۲۷ مقاله ارائه گردید و از میان مقالات ارائه شده در کمیسیون‌ها، ۶ مقاله توسط خواهران صورت گرفت و این نشان از حضور خواهران در جبهه مقاومت است؛ ارائه دهندگان در این کمیسیون‌ها از سطوح عالی حوزوی و دانشگاهی برخوردار بودند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: اولین کمیسیون این همایش، با عنوان «گفتمان سازی و روش مقاومت از نگاه قرآن کریم» با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور و دبیری حجت الاسلام والمسلمین بهمنی برگزار شد؛ کمیسیون «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد و دبیری حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده برپا گردید.

وی گفت: دیگر کمیسیون این همایش تحت عنوان «الگوهای مقاومت در قرآن کریم» با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین فاکر میبدی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین حسینی رامندی برگزار شد؛ کمیسیون «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» به عنوان چهارمین کمیسیون همایش مذکور با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین مؤدب و دبیری صادقی فدکی برگزار و آخرین کمیسیون، کمیسیون «چالش‌های مقاومت از نگاه قرآن کریم» بود که با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی و دبیری حجت الاسلام والمسلمین اسدی برگزار گردید.

دبیر علمی همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» تصریح کرد: کمیسیون‌ها به خوبی برگزار شد و علاقه مندان به مبحث مقاومت می‌توانستند این کمیسیون‌ها را از طریق فضای مجازی دنبال کنند و از محتوای آن بهره مند شوند.

وی درباره مقاله ویژه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» افزود: مقاله ویژه این همایش، مقاله‌ای در خصوص سردار شهید سلیمانی بود که به قلم حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد تألیف شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم در پایان اظهار کرد: خدا را شاکریم که با برگزاری این همایش توانستیم در جهت معرفت سازی و یا زمینه سازی برای معرفت افزایی در حوزه مقاومت اسلامی اقداماتی را انجام دهیم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید