کد خبر: 325157
۰
۰
نسخه چاپی

نمایش شکوه دفاع مقدس در خاستگاه انقلاب

امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا،‌ برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در قم طراحی خاصی داشت و بسیاری‌ از این برنامه‌ها بدون حضور مردم برگزار شد اما درعین‌حال باشکوه بود و مخاطبان از طریق رسانه‌ها و یا حضور درصحنه با رعایت اصول بهداشتی در جریان آن قرار گرفتند.

در هفته دفاع مقدس سال جاری عملیات ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس قم به مراحل نهایی رسید و این مجموعه عظیم فرهنگی افتتاح شد و در دسترس مردم قرار گرفت که این اتفاق به‌عنوان مهم‌ترین برنامه اجراشده در این هفته می‌تواند نقش مهمی در زنده نگاه‌داشتن یاد و خاطره ۶ هزار شهید، ۱۲ هزار جانباز و هزاران ایثارگر استان،‌ ایفا کند.

اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری طی هفته دفاع مقدس در قم بار دیگر نشان داد این استان به‌عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی تا رسیدن به اهداف متعالی نهضت اسلامی منشأ پایداری و مقاومت است و مردم آن همچون دوران دفاع مقدس در این راه ثابت‌قدم هستند.

۳۱ شهریورماه، سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث صدام در سال ۱۳۵۹ علیه جمهوری اسلامی ایران است که از ۳۱ شهریورماه تا ششم مهرماه به‌عنوان هفته «دفاع مقدس» نامگذاری شده است ‌و هرساله در این ایام همزمان با سراسر کشور برنامه‌های متعددی به‌منظور گرامیداشت یاد دوران دفاع مقدس در قم ترتیب می‌یابد که در این گزارش به شماری از این برنامه‌ها در سال جاری اشاره می‌شود.

نمایش شکوه دفاع مقدس در خاستگاه انقلاب

باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم افتتاح شد

باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم با حضور امیر منصور ونک معاون بازرسی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، بهرام سرمست استاندار قم، و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و سخنان ویدیو کنفرانسی رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم در این آیین، اظهار داشت: دو رشته کارشناسی حرفه‌ای روایت گری دفاع مقدس در باغ‌موزه قم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام علی لقمانپور گفت: کتابخانه باغ‌موزه قم بزرگ‌ترین و غنی‌ترین کتابخانه فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد.

وی بابیان اینکه برای اولین باریک دانشگاه در باغ‌موزه قم راه‌اندازی می‌شود: گفت: هشت هشت رشته کارشناسی ارشد و یک‌رشته دکترا در آینده در این باغ‌موزه راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: مرکز اسناد و مدارک، کتابخانه و ادبیات، سازمان هنری فرهنگی، بخش آموزش، سازمان زنان دفاع مقدس، بخش روحانیت، پیشکسوتان و غیره در این باغ‌موزه شکل خواهد گرفت.

لقمانپور گفت: در این محوطه ۳۲ هکتاری برخی تجهیزات نظامی جانمایی شده اما هنوز برای موزه آرایی شایسته باغ‌موزه قم کاستی‌هایی وجود دارد.

وی یادآور شد: زمین این باغ‌موزه از بخشش ۲۷ هکتار از اراضی شهرداری قم و ۵ هکتار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که از طرف بنیاد به مسکن به این دو نهاد واگذارشده بود.

وی بیان کرد: سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش زمین این باغ‌موزه است و تاکنون ۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

لقمانپور ابراز داشت: زیربنای اصلی ساختمان باغ‌موزه قم هشت هزار و ۷۹۹ مترمربع است و عملیات عمرانی آن از سال ۸۹ آغازشده است.

شهردار قم نیز در این آیین، بیان کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس قم باید یک موزه جاری و پویا باشد و بتواند ارزش‌های جنگ تحمیلی را با زبان متناسب با نسل‌های جوان منتقل کند.

سید مرتضی سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان اصلی باغ‌موزه دفاع مقدس قم است.

وی ابراز داشت: ۱۰ هکتار از باغ‌موزه دفاع مقدس هنوز به‌صورت جدی مورد عملیات عمرانی قرار نگرفته و نیازمند اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده است.

وی یادآور شد: پارک هزار هکتاری قم که به‌عنوان بوستان دفاع مقدس نام‌گذاری شده از باغ‌موزه دفاع مقدس آغاز می‌شود و از کنار شهرک قدس تا مسجد مقدس جمکران امتداد خواهد یافت.

آیات حسین نوری همدانی و سید محمدعلی علوی گرگانی نیز با صدور پیامی از راه‌اندازی باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم قدردانی کردند.

نمایش شکوه دفاع مقدس در خاستگاه انقلاب

یگان موتوری نیروهای مسلح در قم رژه رفتند

یگان موتوری نیروهای مسلح استان قم به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در سطح شهر قم رژه رفتند.

مسئول رژه هفته دفاع مقدس استان قم در حاشیه برگزاری این مراسم با گرامی داشت هفته دفاع مقدس بیان داشت: با توجه شیوع ویروس منحوس کرونا در سال جاری، رژه نیروهای مسلح همچون سالهای گذشته به خاطر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌صورت رژه پیاده انجام نشد.

سرهنگ محمدحسین عبداللهی گفت: امروز تلاش کردیم که رژه موتوری به نحوی انجام شود که هم مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود و هم بتوانیم اقتدار نیروهای مسلح را در سطح استان قم به نمایش بگذاریم.

وی با بیان این‌که برنامه رژه موتوری امروز به‌صورت همزمان در سه محور انجام شد، خاطرنشان کرد: محور نخست ناحیه امام حسن(ع) از پردیسان، محور دوم از ناحیه امام رضا(ع) و محور سوم نیز از سپاه علی ابن ابیطالب(ع) شروع شد.

وی افزود: هر مسیر با توجه به مسیر مشخص با حضور همه نیروهای مسلح استان اعم از ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج به‌صورت تلفیقی از محورهای سه‌گانه حرکت کردند و با عبور از خیابان‌های مختلف در گلزار شهدا و نیز مزار شهیدان گمنام بار دیگر با همرزمان شهید خود میثاق بستند.

وی خاطرنشان کرد: رژه موتوری مذکور، به یاد شهید سرافراز اسلام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با رمز یا زهرا(س)؛ در این سه محور، با حضور نزدیک به ۲۰۰ خودرو و موتورسیکلت انجام شد تا اقتدار نیروهای مسلح به رخ جهانیان کشیده شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، در هفته دفاع مقدس امسال بیشترین تمرکز ما بر روی خدمت‌رسانی به مردم هست که وظیفه نیروهای مسلح در این چهار دهه بوده است و در این هفته ان‌شاءالله بتوانیم پررنگ‌تر این خدمت‌رسانی را انجام دهیم.

وی افزود: همچنین در هفته دفاع مقدس برنامه‌های متعددی در سطح استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

نمایش شکوه دفاع مقدس در خاستگاه انقلاب

حرکت نمادین کاروان راهیان کربلا در قم

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قم با اشاره به این‌که به مناسبت هفته دفاع مقدس برنامه فرهنگی حرکت کاروان نمادین اعزام رزمندگان قم به جبهه‌های حق علیه باطل اجرا می‌شود، گفت: این برنامه یاد و خاطرات دوران دفاع مقدس را بین مردم زنده می‌کند و عامل آشنایی هرچه بیشتر جوانان با این حماسه است.

سید محمدحسن یزدی نژاد در این رابطه بیان کرد: با توجه به اینکه تقریبا همه جوانان و نوجوانان آن روزهای پرشکوه را ندیده و شوق و نشاط رزمندگان را برای اعزام به مناطق عملیاتی از نزدیک لمس نکرده‌اند، این اقدام نمادین گوشه‌ای از جلوه‌های زیبای ایثار و شهادت را برای آنان مجسم می‌کند.

وی گفت: با توجه به اینکه امسال برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس تحت‌الشعاع شیوع کرونا قرارگرفته، هدف از اجرای این برنامه، یادآوری دوران دفاع مقدس و ارج نهادن به خون شهدا و ایثارگران است که نگذاشتند امنیت کشور از دست برود.

یزدی نژاد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان، جانبازان و شهدای استان قم خاطرنشان کرد: نسل امروز باید با دفاع مقدس آشنا باشند تا بتوانند آگاهانه در جهت حفظ امنیت کشور تلاش کنند.

مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قم ادامه داد: این کاروان از ۳۱ شهریور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضمن حرکت در سطح استان و زنده کردن نام و یاد رزمندگان و شهدای قم به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اجرای پاتوقی سرود در ۴۰نقطه از شهر و روستاهای استان قم را آغاز کرده است.

وی ضمن اشاره به این‌که کاروان راهیان کربلا به همت سازمان بسیج هنرمندان و همکاری سپاه امام علی بن ابیطالب علیه‌السلام، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم و راهنمایی و رانندگی قم شکل‌گرفته گفت: استقبال مردم عزیز و شهیدپرور قم از این کاروان بسیار خوب بوده که در معابر و سطح شهر کاملا مشهود است.

یزدی نژاد در پایان یادآور شد که سازمان بسیج هنرمندان استان قم برنامه‌های مختلفی را در هفته دفاع مقدس، متناسب با شرایط جامعه اجرا می‌کند که ازجمله می‌توان به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره سراسری شعر رازهای ارغوانی، اختتامیه جشنواره سرود آوای وصل بسیج و تولید تله‌تئاتر غارت اشاره کرد.‌

نمایش شکوه دفاع مقدس در خاستگاه انقلاب

آیین مهمانی لاله ها در قم برگزار شد

آیین غبارروبی، عطرافشانی و گلباران مزار شهیدان، با عنوان «مهمانی لاله‌ها» با حضور جمعی از مسئولان، خانواده شهیدان، جانبازان و ایثارگران و قشرهای مختلف مردم در گلزار شهدای علی ابن جعفر(ع) قم برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم در این آیین اظهار داشت: هفته دفاع مقدس یادآور صبر، استقامت، مقاومت و پایداری یک امت بزرگ در مقابل همه دژخیمان جهان است که توان خود را روی توان صدام گذاشتند تا بلکه این مملکت را از نفس بیندازند.

حجت‌الاسلام حسن هنرمند افزود: این هفته یادآور ازخودگذشتگی، پایمردی و جانفشانی شهیدان ارجمند، جانبازان فداکار و آزادگان سرافراز و همچنین صبر و تحمل پدران، مادران، همسران و فرزندان آنها است.

اجرای سرود توسط گروه سرود کرامت و مداحی توسط مداحان اهل‌بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این آیین بود. در پایان این آیین، مزار مطهر شهیدان توسط مسئولان و خانواده‌های شهدا و قشرهای گوناگون مردم با گلاب معطر و گلباران شد.

همچنین همزمان با این آیین به مناسبت هفته دفاع مقدس گلزارهای شهیدان در بخش‌ها و روستاهای استان نیز عطرافشانی، غبارروبی و گلباران شد.

افتتاح ۱۱۱ طرح عمرانی به مناسبت هفته دفاع مقدس در قم

معاون عمران قرارگاه پیشرفت و بسیج سازندگی قم نیز گفت: ۱۱۱ طرح عمرانی در حوزه زیرساخت‌های حیاتی نظیر آب‌رسانی، احداث راه‌های روستایی، احداث خانه عالم و احداث کارگاه‌های اشتغال بااعتباری بالغ‌بر ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال طی هفته دفاع مقدس در این استان افتتاح می‌شود.

سید علیرضا میرزائیان در گفت‌وگویی بیان کرد: سازمان بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قم ضمن توجه جدی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مرتبط با عرصه‌های سازندگی، به‌ویژه در مناطق محروم استان، امسال نیز همانند گذشته و با همّت و کار مضاعف و بی‌وقفه، گام‌هایی مؤثر و هرچند کوچک برداشته و بر خود وظیفه می‌داند که تا رسیدن به حد مطلوب در مسیر محرومیت‌زدایی و پیشرفت و آبادانی دهستان‌های استان قم، این راه را ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر تحقق اهداف مقدس مدرسه‌سازی و تعلیم و تربیت فرزندان میهن اسلامی به‌خصوص در مناطق محروم روستایی، ضمن جذب مشارکت خیرین مدرسه‌ساز، عملیات احداث ساختمان مدرسه سه کلاسه روستای چشمه شور بااعتبار ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در دستور کار ویژه قرار گرفت، بیان کرد: پس از توافق با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم کلنگ زنی این پروژه انجام و عملیات اجرایی آن آغازشده و در حال پیگیری است.

میرزائیان به طرح تعمیر و مرمّت ۵۰۰ باب منازل محرومین در مناطق شهری و روستایی استان قم اشاره کرد و گفت: این طرح با مشارکت نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کل بهزیستی استان و همچنین مجمع خیرین قم در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد ۶۰ باب منزل با هزینه حدود ۴۸۰ میلیون ریال در هفته جاری اتمام یافته و آماده تحویل است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امید است با اتکا به خداوند متعال و در سایه عنایات حضرت ولی‌عصر (عج) بتوانیم با بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت و اخلاص جوانان متخصص و انقلابی، در راستای زدودن غبار محرومیت از مناطق محروم استان گام‌های استوارتر و مؤثرتری برداریم.

گزارش: محمد جنابان

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید