کد خبر: 325365
۰
۰
نسخه چاپی

آیت الله تسخیری در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود

به گزارش قم پرس، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در وبینار «بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های حضرت آیت ‌الله تسخیری» که صبح امروز ( سه شنبه هشتم مهر مهرماه) در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، گفت: نشست امروز به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی، زبان گویای جهان اسلام و تشیع حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری(ره) همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام برگزار می‌شود.

وی با بیان ویژگی‌های برجسته آیت ‌الله تسخیری گفت: این شخصیت بزرگوار در طول زندگی خود، خدمات شایانی به ترویج فرهنگ اسلامی در جهان داشت.

ابراهیمی‌ترکمان اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که اختلاف قبل از علم، رحمت است و آن چه که پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: «اختلاف امتی رحمه»، مربوط به اختلاف قبل از علم است چراکه بعد از علم اختلاف، خطرناک است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: آیت الله تسخیری پیش از علم به اختلافات احترام می‌گذاشت، اما بعد از علم، به علم عمل می‌کرد و هیچگاه در گفت‌وگوهایی که در اجلاس‌های بین‌المللی داشت به دنبال فقط فهماندن نبود، گاهی به دنبال فهمیدن هم بود.

وی در ادامه سخنانش، به علت نفوذ کلام آیت الله تسخیری در میان نخبگان جهان اسلام اشاره کرد و گفت: ایشان در گفت‌وگو به جای اثبات به دنبال اقناع بود و پیام به گونه‌ای عرضه می‌کرد تا مخاطب آن را بپذیرد و همواره در کنار نعمت، توجه به منعم داشت، یعنی خداوند را در همه حال ناظر بر اعمال خود می‌دید و همیشه ضمن پای‌بندی به اصول خود، حرف دیگران را گوش می‌داد و با تن رنجور خود، سالیان سال در اجلاس‌هایی که شرکت در آنها بسیار سخت بود، حضور می‌یافت و از آموزه‌های اسلامی دفاع می‌کرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: در این برهه‌ای که به شدت به تعادل احتیاج داریم، ایشان یک شیخ متعادل مسلمان بود. یعنی به دور از افراط گرایی و تفریط.

وی خاطرنشان کرد: در دنیایی که آموزش‌های اسلامی با بدفهمی مواجه شده، ایشان سعی می‌کرد با تکیه بر متون اسلامی و نصوص اسلامی، فهم درستی از اسلام را در دنیا ترویج کند. فهم کجی که موجب پیداش گروه‌هایی مانند داعش شد، هیچ گاه در قاموس اندیشه حضرت آیت الله تسخیری راه نداشت.

ابراهیمی‌ترکمان با اشاره به نقش بسزای آیت الله تسخیری در ایجاد تقریب در جهان اسلام گفت: ایشان همیشه سعی می‌کرد با استفاده از فقه و اصول فقه، فقه و اجتماع و فقه و سیاست و تمام علوم اسلامی، چهره رحمانی اسلام را به جهانیان معرفی کند. خداوند در این راه این توفیق را به او داد تا بتواند موفق شود. این توفیق نصیب هر کسی در دنیا نمی‌شود.

وی یادآور شد: ایشان هیچ گاه کسی را به خود دعوت و جذب نمی‌کرد، همیشه سعی بر این داشت تا همگان را به اسلام راستین و دین محمدی(ص) دعوت کند. در واقع، خود را حامل آموزش‌های اسلامی و فهم اسلامی و معنویت و اخلاق اسلامی می‌دانست و این مهم را در رفتار خود پیاده کرده بود و از او شخصیتی ساخته بود که در جهان اسلام، همه به گفت‌وگو با او علاقه‌مند بودند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اذعان اینکه آیت الله تسخیری نمادی از اخلاق و معنویت اسلامی بود، تأکید کرد: بزرگداشت چنین شخیت‌هایی می‌تواند الگوهایی برای جهان بی الگوی ما باشد، جهانی که از فقدان الگو رنج می‌برد و جهانی که الگوهای انحرافی را برای خودش انتخاب کرده است. ما با تکیه بر این شخصیت ایشان می‌توانیم مسیرهای تعالی را طی کنیم.

بنابر اعلام این خبر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به پاس بزرگداشت نام و یاد عالم ربانی حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری(ره)، همزمان با آیین چهلمین روز ارتحال ایشان، نشست بین‌المللی بررسی ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های آیت‌الله تسخیری را امروز (۸ مهرماه) با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام در محورهای ولایت مداری و انقلابی‌گری، مجاهدت و خستگی ناپذیری، اخلاق و معنویت، وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی، ارتباطات اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و علم و اندیشه (به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس) برگزار کرد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید