کد خبر: 325462
۰
۰
نسخه چاپی

وبینارتقریب بین مذاهب؛رگ‌های پیشرفت امت اسلامی در آینده برگزار شد

به گزارش قم پرس، رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت الله تسخیری، مراسم بزرگداشتی با حضور برخی از شخصیت‌های کشور محل مأموریت و با محوریت مرکز اسلامی جاکارتا (ICC) در بستر فضای مجازی برگزار کرد.

دین شمس الدین، از اندیشمندان اندونزی در این وبینار، اظهار کرد: رحلت آیت الله تسخیری، نه تنها اندوه و خسارتی را برای مردم ایران و شیعه ایجاد کرده است، بلکه برای جهان اسلام نیز ضرر و زیان به همراه داشته است.

وی افزود: شخصیت ایشان نه تنها در مذاهب اسلام، بلکه در ادیان نیز مورد ستایش است و به مسایل فلسطین نیز توجه ویژه‌ای داشت.

دین شمس الدین به بیان خاطرات خود از دیدار با آیت الله تسخیری پرداخت و گفت: ایشان بعنوان یک شخص شیعه و قرآنی در یکی از کنفرانس‌های رابطه جهان اسلام در مکه مدیر برنامه با موضوع توحید امت بود و آیت الله رفسنجانی نیز به عنوان سخنران اصلی در آن حضور داشت.

وی اظهار کرد: ایشان همچنین در رویدادهای مجمع جهانی صلح که توسط مرکز گفتگو و همکاری بین تمدن‌ها به ریاست بنده از سال ۲۰۰۶ برگزار شد، همیشه حضور داشتند. معرفی شخصیت ایشان بسیار مهم است، زیرا آیت الله تسخیری یکی از علمای برجسته جهان اسلام بود.

دین شمس الدین ادامه داد: جنبه دیگری از شخصیت برجسته ایشان تسلط بر زبان عربی فصیح بود که در مجامع بین‌المللی جهان اسلام از آن استفاده می‌کرد. شخصیتی آرام و ملایمی داشت و حرف های شان در دل می‌نشست که نشان می‌دهد که یک عمق عرفانی، حکمت و ملایمت وجود دارد.

وی تأکید کرد: افکار، اقدامات، ابتکارات پیشگامانه آیت الله تسخیری باید تداوم یابد، هم در ایران و هم در سطح جهان اسلام.

دین شمس الدین در ادامه، با کلمات فارسی سخن گفت و تأکید کرد: آیت الله علی تسخیری از علمای بزرگ بود و ایشان را خیلی دوست دارم. فارسی زیاد نمی‌دانم، اما می‌دانم که زبان فارسی شیرین است.

نصرالدین عمر، از دیگر اندیشمندان اندونزی در سخنان خود در این وبینار، مطرح کرد: ما و حتی جهان اسلام به شخصیتی مانند آیت الله علی تسخیری نیاز دارد که خالصانه و خسته ناپذیر کار می‌کرد. احترام متقابل و تفاهم، کلید حفظ تقریب و وحدت اسلامی است.

امام سوپرایوگو، رییس اسبق دانشگاه اسلامی مولانا ملک ابراهیم شهر مالانگ، جاوه شرقی با بیان شخصیت اسلامی بزرگ و مهم آیت الله تسخیری در جهان اسلام گفت: یکی کردن آرا و نظریات در مذاهب امکان پذیر نیست، اما به وحدت رسیدن در آن امر ممکنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکم اللهی، با تأکید بر اینکه آیت الله تسخیری همه عمر خود را صرف گفتگو و تقریب مذاهب و ادیان کرد، افزود: ایشان به دنبال ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی بود. آیت الله تسخیری یک انسان متواضع بود و به دنبال اموال دنیوی نبود.

وی مطرح کرد: ایشان علاقه زیادی به اندونزی داشت و نسبت به علمای اندونزی احترام ویژه قایل بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید