کد خبر: 326518
۰
۰
نسخه چاپی

محدودیت‌های کرونایی باید درقم تداوم داشته باشد

آنان همچنین کاهش تجمع، تردد و تراکم جمعیت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را ضروی دانستند.

استفاده از ماسک درقم وضعیت مطلوبی ندارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسه، اظهار داشت: وضعیت قم در رابطه با کرونا به یک حالت ثابت و روبه نزول رسیده‌است.

به گفته محمدرضا قدیر، کرونا یک بیماری خانوادگی است و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی باید از درون منازل آغاز شود.

وی اظهار داشت: تجمع، تراکم و تردد سه عامل اصلی سرایت و چرخش ویروس کروناست که هر سه عامل در استان قم بسیار بالاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: نگرانی مهم قم درحال حاضر اتصال پیک جاری به پیک جدید است که در فصل سرما احتمال آن بسیار زیاد است.

قدیر اظهار داشت: کادر درمانی قم از نظر روحی دچار استهلاک شدیدی شدند و باید حمایت‌های مادی و معنوی از کادر درمان قم انجام بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تشدید نظارت و اعمال قانون سیاست مهم قم در روزهای آتی است و نباید با بروز سیر نزولی ابتلا بار دیگر مسائل عادی پنداشته شود.

قدیر اظهار داشت: اگر فقط به مدت یک هفته عادی انگاری کرونا در قم دنبال شود وضعیت این استان در کمتر از هفت روز آینده با دیگر مشابه سه هفته گذشته می‌شود.

هر علامت مشکوکی نشانه کرونا مگر خلاف آن ثابت شود

به باور وی، هرگونه علائم کوفتگی، درد، تب، سرفه و آب‌ریزش بینی نشانه کروناست مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

قدیر گفت: ۴۰ درصد از ناقلان کرونا در قم جوانانی هستند که هیچ‌گونه علائمی در آنها وجود ندارد.

وی تاکید کرد:بالا بودن سن مهم‌ترین خطر ابتلا و فوت براثر کروناست و بعد از آن بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی در مراتب بعدی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: قم در پیک‌های اول، دوم و سوم کرونا همیشه دو هفته قبل از سایر استان‌ها دچار موج‌های جدید شده‌است.

وی یادآور شد: از آموزش‌وپرورش قم درخواست می‌کنیم از ایام تعطیلی و آموزش غیرحضوری، زیرساخت‌های بهداشتی مدارس را برای بازگشایی احتمالی آن در آینده فراهم کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: استفاده از ماسک در قم وضعیت مطلوبی ندارد.

قدیر همچنین عنوان کرد: در زندان‌های قم به دلیل ویژگی‌های خاصی که در آن حاکم است باید سیاست جدی و پیشگیرانه‌ای صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با بازگشایی احتمالی شبستان امام راحل حرم مطهر حضرت معصومه(س) طی هفته‌های آینده باید ماسک و در ورودی حرم در بین زائران توزیع شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: برگزاری هرگونه همایشی در قم ممنوع است و از مدیران خواهش می‌کنیم ما را برای برگزاری کنفرانس‌ها تحت‌فشار قرار ندهند.

محدودیت های کرونایی جدید قم

قدیر پیشنهاداتی برای اعمال محدودیت برای هفته آینده را مورد توجه قرار داد و گفت: طی هفته آینده همچنان باید کلیه، مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه واموزشگاه ها به صورت غیرحضوری برگزار شود.

وی اضافه کرد: فعالیت کلیه رستوران ها، اغذیه فروشی ها، تالارهای پذیرایی، کبابی ها و غیره هم به یک سوم ظرفیت فعال شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: مهدهای کودک قم طی هفته آینده باید به صورت کامل تعطیل شوند و گیم نت ها و محل های بازی هم با یک سوم ظرفیت خود به فعالیت ادامه دهند.

به گفته وی، برگزاری هرگونه همایش و تجمعی در قم ممنوع است و باید طی هفته آینده هم ادامه یابد.

قدیر ابراز داشت: در شرایط کنونی هیچ توجیهی برای فعالیت قلیانسراها نیست و استخرها و ورزش های انفرادی با تماس بالا هم باید همچنان تعطیل باشند.

کاهش میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا در قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز دراین جلسه گفت:‌ قم ازنظر بروز کرونا در جایگاه دهم کشور و ازنظر تعداد فوت نیز دیگر در رتبه اول قرار ندارد.

سیامک محبی افزود: با اعمال محدودیت‌های سه هفته گذشته در قم، تعداد افراد بستری، مبتلا و مراجعه‌کننده به مراکز درمانی کاسته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: ساعت کاری در ۶ مرکز بهداشت قم که نمونه‌گیری اولیه کرونا در آن انجام می‌شود تا ساعت ۲۱ شب تمدیدشده که در بیماری یابی فعال اثربخش است.

به گفته وی، طی روزهای گذشته قم با کاهش تست‌های مثبت کرونا مواجه شده و میزان تست‌های مثبت از ۶۶ درصد در هفته گذشته به ۴۴ درصد در هفته جاری رسیده است.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: در موج سوم کرونا میانگین سنی افراد مبتلا کاهش‌یافته اما همچنان بیشترین فروانی ابتلا و مرگ در گروه سالمندان با ۷۱ درصد مرگ‌ومیر است.

محبی ابراز داشت: میزان مرگ‌ومیر و ابتلا براثر کرونا در بین مردان بیشتر از زنان است.

به گفته وی، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین اصناف و سایر گروه‌های شغلی طی یک هفته گذشته در قم افزایش‌یافته است.

محبی عنوان کرد: زندان‌های قم می‌تواند به پاشنه آشیلی در بروز و همه‌گیری کرونا تبدیل شود.

وی ابراز داشت: در طرح تشدید نظارت‌های دهه آخر ماه صفر درمجموع ۱۵۰ واحد صنفی غیرفعال و ۳۵ واحد هم پلمب شدند.

رییس مرکز بهداشت قم یادآور شد: درمجموع ۶۵ نیروی بهداشت حرفه‌ای در قم فعال هستند که در هفت ماه گذشته بشدت دچار استهلاک شدند.

استفاده ۹۴ درصدی ادارات قم از ماسک

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این جلسه گفت: درصد استفاده از ماسک در بین کارکنان ادارات دولتی ۹۴ درصد است درحالی‌که میزان استفاده عمومی از ماسک در قم ۵۱ درصد می‌باشد.

محمدرضا گروسی گفت: از ورود افراد فاقد ماسک به دستگاه‌های دولتی باید ممانعت به عمل آید.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی قم باید زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری جلسات غیرحضوری و خدمات الکترونیک تکمیل کنند.

گروسی ابراز داشت: شهرداری قم به‌رغم تعداد زیاد مراجعه‌کننده عملکرد مطلوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شماره‌گذاری خودرو در نیروی انتظامی با تامین زیرساخت‌ها تا حدود بسیار زیادی به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

گروسی ادامه داد: قم به دلیل زیرساخت‌های موجود در آن می‌تواند به اولین استان کشور در اجرای کامل دولت الکترونیک تبدیل شود.

کمبود کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر در قم

فرمانده انتظامی قم نیز در این جلسه گفت: جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر بر عهده شهرداری است و این نهاد نیز عملکرد مطلوبی در این زمینه تاکنون داشته‌است.

سرهنگ سید محمود میرفیضی اضافه کرد: روزانه به‌صورت متوسط ۲۵ معتاد متجاهر در قم دستگیر و تحویل کمپ‌های نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: ظرفیت کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر در قم ۷۵۰ نفر است درحالی‌که هم‌اکنون ۹۵۰ نفر در این کمپ‌ها حضور دارند.

میرفیضی افزود: در این شرایط کرونایی باید محلی اضطراری برای نگهداری معتادان متجاهر در قم در نظر گرفته شود.

وی همچنین عنوان کرد: روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت میانگین به مراکز انتظامی قم مراجعه می‌کنند.

وی گفت:میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نیروی انتظامی بیش از ۹۷درصد است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز ابراز داشت: شهرداری برای جمع‌آوری متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر برنامه مدونی دارد و وضعیت قم در این رابطه بحرانی نیست.

سید امیر سامع گفت: با همکاری مسئولان حرم مطهر حضرت معصومه(س) و نیروی انتظامی از ورود افراد متجاهر به حرم جلوگیری به عمل خواهد آمد و افراد شناسایی ‌شده به مراکز غربال‌گری منتقل می‌شوند.

شبستان‌های حرم مطهر در آستانه بازگشایی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز با اشاره به مطالبه مردمی نسبت به بازگشایی حرم مطهر گفت: امکان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در حرم مطهر باوجود چند هزار خادم این مکان مقدس وجود دارد.

یونس عالی‌پور ادامه داد: با همکاری مرکز بهداشت قم و نظر مساعد دانشگاه علوم پزشکی امکان بازگشایی مجدد شبستان امام راحل حرم مطهر و همچنین مسجد مقدس جمکران فراهم است.

مدیر معارف قرآن و عترت حرم حضرت معصومه(س) هم نیز دراین جلسه خاطرنشان کرد: مسئولان مرکز بهداشت در بازدید اخیر از حرم مطهر از وضعیت محیطی و بهداشتی حرم مطهر ابراز رضایت داشتند.

حجت‌الاسلام علی‌اشرف عبدی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما انتظار داریم شبستان امام راحل حرم مطهر به روی مردم بازگشایی شود.

به گفته وی، حضور متکدیان، افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر از مسائلی است که با بازگشایی حرم مطهر می‌تواند به نقطه آسیبی با حضور مکرر در حرم تبدیل شود.

عبدی اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود ، برخی زائران و طلابی هستند که برای مباحثه به حرم مطهر می‌آیند اما از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

پایان طرح رفع حادثه شیرآلات رینگ غربی آب‌رسانی قم زودتر از برنامه زمان‌بندی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز در این جلسه با اشاره به آغاز طرح رفع حادثه و تعویض شیرآلات رینگ غربی آب‌رسانی شهر قم، گفت: درمجموع ۷۰۰ هزار نفر تحت تاثیر این طرح هستند.

علی جان صادق پور خاطرنشان کرد: با ذخیره‌سازی آب توسط مردم میزان مصرف آب طی دو روز گذشته در مناطق تحت تاثیر بیش از دو برابر افزایش ‌یافته است.

به گفته وی، طرح رفع حادثه و تعویض شیرآلات رینگ غربی آب‌رسانی شهر قم ۲۴ ساعت زودتر از طرح اولیه آن و در کمتر از ۴۸ ساعت انجام و تا عصر امروز به پایان می‌رسد.

وی ابراز داشت: با اجرای این طرح حادثه نشت خط انتقال ۱۴۰۰ میلی‌متر رفع و شیرآلات و اتصالات فرسوده نیز تعویض شد.

صادق پور گفت: رینگ غربی آب‌رسانی شهر قم مناطق ۲، ۳، ۶ و بخشی از منطقه هفت شهر قم را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: در طول اجرای این طرح حتی یک نمونه اعتراض مردمی هم رخ نداده و بسیاری از شهروندان طی تماس‌های مکرر با شرکت آب مراتب تشکر خود را از اجرای این طرح اعلام کردند.

خیابان‌های شیخ‌آباد، توحید، موسوی، سواران، شاهد، باهنر، جوادالائمه، یادگار امام، ولی‌عصر، حکمت، ۲۰متری معصومیه با فرعی‌های منشعب در منطقه دو، خیابان‌های کشاورز، امامزاده ابراهیم(ع)، سوم خرداد شمالی و جنوبی، بعثت، ۲۰ متری زاد، قلعه کامکار با فرعی‌های منشعب در منطقه ۶، خیابان‌های اراک، کیوانفر، بوعلی، ایستگاه، خاکفرج با فرعی‌های منشعب در منطقه ۷ و خیابان‌های امام، سعیدی، تولید دارو، شهید بهشتی، چمران، شهرک امام حسن، آزادگان، انصار الحسین، ۲۴ متری مطهری با فرعی‌های منشعب در منطقه ۳ شهرداری در محدوده اجرای این طرح هستند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید