کد خبر: 326545
۰
۰
نسخه چاپی

کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی درقم آغاز به کار کرد

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در آئین افتتاحیه این کنفرانس بین المللی با تاکید بر نگاه کاربردی به علوم انسانی گفت: این پژوهشگاه به دنبال خلق علوم انسانی اسلامی با توانایی حل مسائل اساسی جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین علیمحمد حکیمیان، با تاکید بر اینکه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پیشگام در تولید علوم انسانی کاربردی است،‌ادامه داد: این پژوهشگاه با انتشار بیش از ۵۴۰ عنوان کتاب که ۱۵۴ عنوان آن در سطوح عالی دانشگاهی تدریس و ۲۵۰ عنوان آن نیز منبع اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد است،‌ توانسته جایگاه علمی خود را در کشور کسب کند.

وی با اشاره به راه اندازی یک مجموعه راهبردی برای رفع معضل اعتیاد و طلاق با کمک استانداری و پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: در استان قم نیز با راه اندازی یک دفتر تسهیل گری ۲۵ هزار نفر از اهالی منطقه امین آباد قم می توانند مسائل حاد اجتماعی و خانوادگی خود را در این دفتر حل و فصل کنند.

دبیر کنفرانس نقش معرفت دینی در علوم انسانی نیز در این افتتاحیه گفت: با وجود تمام محدودیت های ناشی از شیوع کرونا، دبیرخانه این کنفرانس موفق به پذیرش بیش از ۵۰ مقاله داخلی و خارجی ارزشمند شده است که از این میان ۳۰ مقاله پذیرفته شده و در قالب پنل های تخصصی ارایه می شود.

مهدی نصیری با بیان اینکه برنامه ریزی برای کنفرانس بیش از ۸ ماه طول کشیده است گفت: خوشبختانه این کنفرانس علاوه بر دریافت مجوزهای رسمی داخلی توانسته مجوز بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) را هم دریافت کند و مقالات پذیرفته شده نیز در سایت رسمی پژوهشگاه بارگذاری خواهد شد.

وی از برگزاری ۶ پیش نشست تا قبل از همایش اصلی خبرداد و گفت: این پیش نشست ها بر اساس دو محور تعریف علم دینی و ابعاد و شاخصه های آن و روش شناسی در معرفت دینی طراحی و ارایه شده بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به حضور ۲۹ سخنران و ارایه گر مقالات علمی در طول برگزاری کنفرانس اشاره کرد و گفت: در این میان ۹ تن از اساتید برجسته بین المللی حوزه علوم انسانی سخنرانی خواهند کرد و ۵ پنل تخصصی نیز از ۲۹ مهرماه تا ۷ آبان ماه در حال برگزاری است.

عناوین روزهای این کنفرانس شامل؛ مدیریت و روانشناسی(۲۹ مهرماه)، علم دینی و دانش مسلمین(۳۰ مهرماه)، فلسفه علوم انسانی(۳ آبان ماه) و فلسفه جامعه شناسی(۷ آبان ماه) است.

در این نشست های تخصصی ۹ تن از اساتید و اندیشمندان برجسته خارجی به موضوعاتی چون: ویتگنشتاین، معرفت شناسی و نزاع اخباری و اصولی در اسلام شیعه؛ عرفت درونی و بیرونی در جامعه شناسی با نگاهی به مفاهیم کلیدی در اسلام و مسیحیت، دین، معنویت و سلامت: کارکردهای کلینیکال و پژوهشی،دیدگاه های پنج دین مهم دنیا درباره مدیریت؛ کارکردهای معرفت شناختی دین برای مدیریت و غیره خواهند پرداخت.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۴ پژوهشکده حوزه علوم انسانی در قم فعالیت می کند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید