کد خبر: 326826
۰
۰
نسخه چاپی

نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی بررسی می‌شود

به گزارش قم پرس، نشست علمی با عنوان «نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی» پنج شنبه ۸ آبان ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲ برگزار می‌شود.

در این نشست علمی کارشناسان حجج اسلام والمسلمین محسن الویری و حبیب الله بابایی در رابطه با نقش علوم عقلی و جایگاه آن در تمدن سازی نوین اسلامی به بحث بررسی خواهند پرداخت.

دبیر علمی نشست نامبرده را حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی بر عهده خواهد داشت.

اهم محورهایی که کارشناسان به آن می‌پردازند به قرار زیر است:

تبیین هستی‌شناختی تمدن، تبیین چگونگی تعامل بین مؤلفه‌های تشکیل دهنده یک تمدن، مانند تعامل انسان و طبیعت، بازخوانی میراث عقلی ما از متون دینی گرفته تا آرای صاحب‌نظران به منظور شناخت و کاربست ظرفیت‌های آن برای چالشهای نو شونده، آیا توسعه در علوم عقلی موجود می‌تواند یک نقش تمدنی برای آنها ایجاد کند؟ و یا این که از اساس باید علوم عقلی موجود بر پایه یک موضوع جدید بازسازی شوند؟ و یا یک یا چند علم عقلی جدید باید به تدریج زاده شود؟، قلمرو پرستیژ تمدنی (ابعاد ایمانی و الهیاتی) از مسیر علوم عقلی توسعه می‌یابد (مفهوم تحدی عقلانی از مسیر ظرفیت‌های علوم عقلی)
بخش معتنابهی از مسئله‌های بنیادین تمدن ناظر به علوم عقلی است (ذکر ۹ مسئله به عنوان نمونه) در این بین چهار مسئله اهمیت تمدنی دارد که باید در علوم عقلی اسلام به آنها پرداخته شود: الف: انسان تمدنی (انسان در مقیاس امت)، ب) عقل عملی و عقل تمدنی، ج) طبقه‌بندی علوم و مسئله تمدن، د) تنوع و تمدن و ضرورت تحلیل عقلی از مهم‌ترین مسئله تمدنی معاصر.

شرکت در این نشست برای عموم برادران و خواهران آزاد است.

علاقه مندان می‌توانند این نشست را به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی به آدرس www.hekmateislami.com و اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی به آدرس hekmate_islami مشاهده کنید.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید