قطع زنجیره کرونا نیازمند گذشتن از دورهمی‌ها

اعمال طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در کشور و استان که از اول آذر آغاز شده است، تلنگری دوباره به مردمانی است که نسبت به تاخت و تاز کرونا یا از سر بی خیالی و یا به بهانه خستگی از مدت زمان شیوع این ویروس، بی تفاوت شده اند.

شهروندانی که با تاریک شدن هوا با تجمع در میادین و بوستان ها و یا با ازدحام در اغذیه فروشی های بزرگ و کوچک به همه هشدارهای کرونایی پشت پا می زدند اکنون شرایط جدیدی را تجربه می کنند.

ممنوعیت ترددهای غیرضروری شبانه که از بین رفتن دورهمی های خانوادگی و دوستانه مهم ترین علت آن عنوان شده راهکاری برای کاهش درگیرشدن با این ویروس مهلک است، دورهمی هایی که بارها با از دست رفتن جان عزیزی به عزا و سوگواری تبدیل شده است.

واقعیت این طرح که کاهش آمار فوتی ها و تعداد مبتلایان است تنها در گرو مشارکت مستمر مردم میسر است و نباید از یاد برد که شهروندانی هم وجود دارند که روزها و ماه ها برای حفظ خود و شهرشان از خانه خارج نشده و حدود و مرزهای قرنطینه خانگی را نشکسته اند.

چرا شهر باید خلوت شود؟

از همین رو یک شهروند کرمانشاهی در گفت و گو با ما، اظهارداشت: درست است که خلوت شدن شهر با اعمال محدودیت های هوشمند حس چندان خوشایندی نیست اما اگر بی تفاوتی برخی شهروندان در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی را در نظر بگیریم متوجه ضرورت اعمال این قانون می شویم.

حدیثه محمدی افزود: این بی تفاوتی که از آن می توان به عنوان پهن کردن فرش قرمزی برای کرونا یاد کرد موجب شده که استان کرمانشاه ماه ها در لیست شهرهای قرمز باقی بماند و روزهای سیاهی را پشت سر بگذراند.

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی گفت: شب های پاییزی شب های بلندی است که دوری از بستگان و عزیزان به احساس تنهایی و دلتنگی بیشتر در این شب ها دامن می زند اما نباید فراموش کنیم که سلامتی از همه چیز مهمتر است.

محمدی، بر تدوام محدودیت ها تا قطع زنجیره انتقال تاکید کرد.

محمد عسگرزاده که دارای پنج نوه است و کم تر حس تنهایی و دوری از عزیزان را تجربه کرده، افزود: با این حال نباید از کرونا شکایت کنیم چرا که این ویروس تنها برای ما نیست و به هر خانه ای در هر گوشه ای از جهان سرک کشیده و عزیزان بسیاری را به زیرخاک برده است و شاکی شدن بی وقفه از ویروسی که رحم ندارد اضطراب ها را بالا می برد و نه تنها روح بلکه جسم را درگیر می کند.

وی افزود: در مقابل افرادی که همچنان به توصیه ها پایبند بودند مردمی وجود دارند که تا پیش از این، همپای ویروس کرونا در نقاطی همچون خیابان های مدرس، کاشانی، آزادی، برق، شهرک آبادانی و مسکن و نقاط پرتردد در حال رفت و آمد بودند، گاه با حضور در مغازه های کوچک و مکان های سربسته مشغول خرید می شدند و گاه نسبت به رعایت فاصله از دیگری دچار فراموشی می شدند، که همه این بی توجهی ها پاییز سیاهی را برای کرمانشاهیان رقم زد.

ناچاریم که دوری را بپذیریم

یک جامعه شناس در گفت وگو با ما، در خصوص تأثیر اجرای محدودیت‌­های جدید در کاهش دورهمی ها و جمع های خانوادگی، گفت: افراد جامعه برای رفع نیازهایشان به هم افزایی و در کنار هم بودن احتیاج دارند و از سوی دیگر این محدودیت‌هاارتباط بین افراد جامعه و حتی خانواده‌­ها را تا حد زیادی کاهش می­‌دهد.

بهرام نوابی فر افزود: اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در این شرایط خاص و بحرانی همه‌­گیری این ویروس خطرناک، نه تنها در ایران بلکه در جای جای جهان ناگزیر به پذیرش محدودیت‌­ها و رعایت توصیه‌­های بهداشتی و تصمیمات مقامات دولتی برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری و بازگشت سلامتی به جامعه هستیم.

سلامت نسبت به سایر هنجارها اولویت دارد

او گفت: سلامت نسبت به سایر هنجارها از اولویت و برتری خاصی برخوردار است و در همه جوامع بشری از یک ارزش بسیار بالایی برخوردار است، اگر سلامت در جامعه نباشد انجام بسیاری از هنجارها با مشکل مواجه خواهد شد و براعمال، رفتار و بایدهای دیگر تاثیر انکارناپذیری دارد لذا رسیدگی و توجه ویژه به این موضوع دارای اهمیت خاصی است.

نوابی فر با بیان اینکه بعضی از افراد در جامعه دچار غفلت می‌­شوند، گفت: باتوجه به شرایط این ویروس و انتقال راحت آن به سایر افراد و مبتلا شدن آنها، انتظار می­‌رود که مردم رعایت کنند چرا که این یک موضوع فردی نیست بلکه افراد با رعایت نکردن توصیه‌­ها و دستورالعمل‌­ها سلامت دیگران را هم به خطر می­‌اندازند.

وی یادآور شد، این مقوله، مصداق همان قایقی است که افراد زیادی در آن هستند و یک نفر اقدام به سوراخ کردن یک قسمت از قایق می‌­کند و می‌­گوید من کاری به دیگران ندارم و از این قسمت که خودم نشسته‌­ام آب وارد قایق می‌­شود و به دیگران آسیبی نمی‌­رسد در حالی که وقتی آب وارد قایق شد قایق و هرآنچه که در آن وجود دارد درون آب فرو رفته و غرق می‌­شوند.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی گفت: زمانی که یکی از اعضای خانواده به بیرون از خانه رفت و آمد دارد علاوه برخطر ابتلای خود، امکان ناقل بودن وی برای سایر اعضای خانواده به طرق مختلف وجود دارد چه بسا موارد بسیاری به همین طریق به این بیماری مبتلا شده­‌اند و حتی جان خود را از دست داده­‌اند و می بینیم که افراد جامعه­ هستندکه باعث انتقال و شیوع این ویروس و بیماری به دیگران بوده و هستند.

نوابی فر گفت: باید در نظر داشته باشیم که همه موضوع این نیست که توصیه‌­های بهداشتی و دستورالعمل‌­های صادره از سوی نهادهای بهداشتی و حکومتی را رعایت کنیم و نباید نگاه یک سویه به این مبحث داشته باشیم.

جان را قربانی کسب نکنیم

وی افزود: نباید بگذاریم برخی از افراد سلامتی را قربانی کسب ارتزاق کنند، چه بسا افراد بسیاری در جامعه هستند که با اعمال محدودیت‌­ها و کاهش ترددها، برای امرار معاش و کسب درآمد دچار مشکلاتی می‌­شوند به عنوان مثال فردی که برای تامین معیشت و مایحتاج روزانه خود و خانواده‌­اش ناچار است که از خانه خارج شده و به فعالیت بپردازد بدون شک این محدودیت­‌ها برای او اثری مثبت نخواهند داشت و دولت و مقامات حکومتی باید تدابیری جامع و کامل را برای اینگونه موارد اتخاذ کرده و در برنامه‌­هایشان لحاظ کنند تا افرادی این چنین، برای رفع نیازهای اولیه­ و کسب روزی سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

نوابی فر گفت: بی توجهی به محدودیت‌­ها و همچنین برگزاری و شرکت در دورهمی‌­ها، شب نشینی­‌ها و مراسم سوگواری و همچنین بی توجهی به زحمات و خستگی بیش از حد کادر درمان، نه تنها نمی‌­توانیم از شیوع بیشتر این ویروس جلوگیری کنیم بلکه راه را برای انتشار بیشتر این ویروس خطرناک و مبتلا شدن افراد زیادی از هموطنانمان فراهم می‌­کنیم.

نتیجه قطع دورهمی ها چه زمان مشخص می شود؟

در ادامه متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ما، در پاسخ به اینکه نتیجه کاهش و از بین رفتن دورهمی ها با اعمال محدودیت های هوشمند چه زمان مشخص می شود، گفت: دوره پنهان بیماری ۲ تا ۱۴ روز است و انتظار می رود در این ۲ هفته با اعمال محدودیت های هوشمند انتقال ویروس صورت نگیرد و امید است پس از پایان این محدودیت های ۲ هفته ای، تعداد مبتلایان به صورت چشمگیری کاهش یابد.

فیض الله منصوری با بیان اینکه مردم کم و بیش این پروتکل ها را رعایت می کنند، ادامه داد: اگر وضعیت ویروس حالت پیک پیدا کند همانند اصطلاح «قله و دره» می شود یعنی در پیک به قله رفته و پس از آن به دره سرازیر می شود و اگر به گونه ای باشد که مدت محدودیت طولانی تر شود این عمق را در دشت وسیع تری خواهیم داشت و امیدواریم با قله دیگر مواجه نشویم.

سهم ۵۰ درصدی دورهمی ها در ابتلا به کرونا

سوپروایزر بیمارستان گلستان کرمانشاه هم در گفت و گو با ما با تاکید براینکه نتیجه این محدودیت ها در بیشتر از ۲ هفته مشخص می شود، گفت: ولی همین که این محدودیت ها اعمال شده بار مراجعه در بیمارستان ها به تدریح کم می شود.

سیروس میرزایی ادامه داد: نزدیک به ۵۰ درصد مبتلایان به دلیل دورهمی ها و به صورت خانوادگی در بیمارستان بستری می شوند و بارها در مراکز دیده ایم که اتاق ها به صورت خانوادگی به بیماران واگذار شده است.

این مسوول یادآور شد، این گونه نیست که با قرنطینه کردن سالمند، او را نجات داده ایم و باید بدانیم اگر سالمند با افرادی که به بیرون تردد دارند ارتباط داشته باشد خطر او را نیز تهدید خواهد کرد.

فرماندار کرمانشاه نیز در گفت وگو با خبرنگار ما، اظهارداشت: در طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها که از روز شنبه اول آذر در سراسر کشور آغاز شده است، بخش اعظمی از بازاریان همکاری خوبی برای اجرای آن دارند.

فضل الله رنجبر افزود: با این حال در برخی از شهرک‌ها مثل مسکن، الهیه، جعفرآباد و شریعتی گزارش‌هایی از فعالیت کسبه به دست رسیده است که تذکرات لازم با همکاری نیروی انتظامی به آنها داده شده است.

فرماندار شهرستان کرمانشاه در رابطه با محدودیت های تردد خودروها، یادآور شد: محدودیت های تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد با کمک نیروی انتظامی به خوبی در سطح شهر اجرا می شود.

رنجبر افزود: ورودی های شهر نیز در محدوده های در نظر گرفته شده تحت کنترل است تا از ورود خودروهای غیربومی و خروج خودروهای بومی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه همکاری مردم منجر به بهتر اجرا شدن این طرح خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود، در صورتی که مردم و گروه‌های صنفی همکاری خوبی با ما داشته باشند شاهد قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا باشیم.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید