کد خبر: 328911
۰
۰
نسخه چاپی

دورهمی‌های خانوادگی پاشنه آشیل شکست کرونا در قم

یکی از نشانه‌های پایبندی و مسوولیت پذیری شهروندان قمی در عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و محدودیت‌های دوهفته‌ای اخیر، پایین آمدن آمار بستری و مبتلایان جدید در این استان است.

اگر بخواهیم گزارش‌های روزانه دانشگاه علوم پزشکی قم را رصد کنیم متوجه می‌شویم که آمار ابتلا در این استان از چند هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته و با ادامه شرایط کنونی امید می‌رود طی یکی دوهفته‌اینده شاهد تغییر رنگ‌بندی و وضعیت قم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا باشیم که البته این مساله نیازمند ادامه همکاری مردم و اصناف است.

فوت بیش از یک‌میلیون و ۴۲۸ هزار نفر از مردم دنیا و افزون بر ۴۶ هزار و ۲۰۰ نفر در ایران و همچنین ابتلای نزدیک به ۶۲ میلیون نفر در دنیا و بیش از ۹۰۰ هزار نفر در ایران ازجمله مهم‌ترین دلایل نگرانی همه مردم دنیا در مقابل این ویروس بی‌رحم و پیچیده است.

نسخه واحد جهانی و امتحان پس داده مبارزه با ویروس رعایت بهداشتی فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که محدودیت‌های جدید کرونایی نیز در پی تحقق آنها برای کاستن از حجم بالای ابتلا و مرگ‌های پی‌درپی مبتلایان بی‌دفاع این ویروس منحوس می‌باشد.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که درصد بسیار زیادی از اصناف و گروه‌های شغلی مشخص‌شده در محدودیت‌های دوهفته‌ای غیرفعال شدند و خبری از تحرک و حضور مردم در پاساژها و مجتمع‌های خرید نیست.

معابر و خیابان‌های قم نیز دریکی از استثنایی‌ترین وضعیت‌های خود قرار دارد و به‌صورت کاملا نمایانی خلوت و خالی از تردد خودروها شده است و درمجموع درصد پایبندی مردم به پروتکل‌های بهداشتی به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی رضایت‌بخش است.

خلوتی شهر در این روزها هرچند در نوع خود پدیده دلگیری است اما بدون شک مایه خوشحالی کادر خسته درمان استان شده و مدافعان سلامت امیدوارند با همراهی مردم پس از ۹ ماه مجاهدت شبانه‌روزی، نفس راحتی بکشند.

دورهمی ها خانوادگی پاشنه آشیل کرونا در قم

به باور کارشناسان، تنها راه رهایی از شر کرونا همراهی جمعی مردم است و اگر قرار باشد جلوی تجمعات در داخل شهر گرفته شود اما تجمعات خطرناک‌تری در داخل خانه‌ها تشکیل شود. امکان رهایی از چنگال خونین کووید ۱۹ تا مدت‌زمان نامعلومی مشخص نخواهد بود.

اما دراین‌بین دورهمی و شب‌نشینی‌های خانوادگی همچنان پاشنه آشیل و زخم کهنه مبارزه با کرونا در قم است و هنوز برای برخی از مردم به این باور نرسیدند که ممکن است خنده‌های بلند آنها در چنین فضاهای بسته و محدودی ممکن است تبدیل به اشک و حسرت در چند روز بعد شود.

برای حل مسائل و مشکلات پیش‌آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا همه باید احساس مسئوولیت کنیم و هر آنچه به‌عنوان راهکار و پیشنهاد برای مدیریت بهتر این شرایط ابلاغ‌شده را رعایت کنیم چراکه تنها با همراهی همه مردم مسائل حل خواهد شد.

۱۰ قمی دیگر قربانی کرونا شدند

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی قم از فوت ۱۰ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

محمدرضا قدیر آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم را موردتوجه قرار داد و افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به‌روز پنجشنبه، ۵۵ نفر با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم بستری شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۴۱ بیمار در مراکز درمانی قم بستری شدند و ۴۲ بیمار بستری نیز با بهبودی از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

به گفته قدیر، در حال حاضر ۴۲۷ نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها بوده که حال ۹۵ نفر آنها وخیم است.

کاهش ۴۸ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی قم

رییس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی قم گفت: از ابتدای اجرای طرح محدودیت‌های ستاد ملی کرونا تاکنون، تردد در محورهای مواصلاتی این استان، ۴۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش‌یافته است.

سرهنگ باقر پناهی، افزود: این آمار مربوط به خودروهای سواری است و طرح محدودیت‌های تردد شامل وسایل نقلیه باری و مسافربری نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که فقط پلاک ۱۶ مختص خودروهای استان قم است، اضافه کرد: تردد خودروها با پلاک ۱۶ در بخش‌های پنج‌گانه این استان بلامانع است.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که خودرویی با پلاکی غیر از ۱۶ در محورهای مواصلاتی استان قم تردد کند و مجوز نداشته باشد، اعمال قانون می‌شود.

پناهی با بیان این‌که دوربین‌های برون‌شهری قم فعال است، ادامه داد: اجرای طرح محدودیت‌های تردد در محورهای مواصلاتی این استان، توسط دوربین‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، دوربین‌ها در همه محورهای استان قم ازجمله آزادراه های قم- تهران، قم- کاشان، جاده‌های قدیم قم- اصفهان، قم- کاشان، قم- تهران و محور جعفریه فعال است.

پناهی گفت: ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک سایر استان‌ها به داخل استان قم توسط عوامل راهور در مبادی ورودی شهر اجرا می‌شود.

وی همکاری مردم با عوامل پلیس را رضایت‌بخش اعلام کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال در آزادراه قم- سلفچگان که در روزهای عادی پلاک‌های غیربومی تردد می‌کردند، در چند روز گذشته کاهش بسیار چشم‌گیری داشته است.

۲۰ هزار خانواده کرونازده از کمک حوزویان برخوردار شدند

مسئول کمیته اعزام به بیمارستان‌های ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با اشاره به تلاش طلبه های حوزه های علمیه برای خدمت به بیماران کرونایی گفت: در دوران کرونا بیش از ۲۰ هزار خانواده را از حیث فقر و بیماری بررسی کرده و کمک‌های متنوعی را به آنها ارائه دادیم.

حجت‌الاسلام حسنعلی خوئینی، اظهار داشت: طلبه های جهادگر از همان روزهای نخست وارد عمل شدند و در کنار بیماران کرونایی قرار گرفته‌اند تا بتوانند در خدمت‌رسانی به آن‌ها یاری‌رسان کادر درمان باشند.

وی ادامه داد: در این مسیر موضوع مهم بیماریابی است که گروه‌های جهادی وارد عمل شدند و توانستند در این زمینه نیز موفق عمل کنند.

وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون ۷۰۰ نیرو برای حضور در گروه‌های جهادی ساماندهی کرده‌ایم و هم‌اکنون هم حدود ۱۰۰ نفر خواهر و برادر در بیمارستان مشغول فعالیت هستند.

خوئینی به حضور انقلابی بسیجیان در بیمارستان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: نیروهای جهادی به فرمان رهبر انقلاب در بحران‌ها حرکت می‌کنند و هرکجا که ترسی باشد ورود پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در روزهای اول که ما وارد بیمارستان‌ها شدیم ترس از ابتلا به این بیماری در کل جامعه وجود داشت و این جهادگران بودند که دل را به دریا زدند و به یاری بیماران و کادر درمانی شتافتند.

قم در حال حاضر جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌ها نیز متناسب با همین شرایط در این استان اعمال‌شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید