پژوهشگر شیرازی طرح تولید الکل از موادلبنی را به انجام رساند

اجرای این کار تحقیقاتی در شرایطی که با بیماری کرونا مواجه هستیم و الکل یکی از ملزومات پیشگیری از این بیماری به شمار می‌آید بسیار اهمیت دارد و کمبود الکل در کشور را رفع می‌کند.
همچنین تولید الکل صنعتی از پرمیت آب پنیر باعث کاهش قیمت این محصول در بازار می‌شود و مردم نیز محصول را با قیمت مناسب‌تر خریداری می‌کنند.
غلامحسین یوسفی مسئول واحد ساخت محلول‌های ضدعفونی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که طرح تولید صنعتی الکل از پرمیت آب پنیر و مشتقات آن تحت نظارت و راهنمایی وی انجام شده، این طرح را تأیید کرده است.
به گفته وی این طرح در مقیاس آزمایشگاهی به طور کامل موفقیت‌آمیز بوده و آماده ارتقا به مقیاس نیمه‌صنعتی و صنعتی است.
مسئول واحد ساخت محلول‌های ضدعفونی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفته است: طرح مذکور قابلیت تولید موادشیمیایی ارزشمند دیگری نظیر اسید لاکتیک و پروتئین‌هایی را که مورد نیاز کشور است، دارد.

پژوهشگر شیرازی طرح تولید الکل از موادلبنی را به انجام رساند
مژگان حاجی زمانی، متولی طرح پژوهشی تولید الکل صنعتی از پرمیت آب پنیر

مژگان حاجی زمانی متولی این طرح پژوهشی در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد: این طرح را سوم فروردین 99 به قرارگاه مقابله با کرونای حرم مطهر احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ارایه کردم که قرار شد نمونه آزمایشگاهی این کار تولید شود.
وی افزود: برای اجرایی کردن طرح حدود ۱۵۰ مقاله مطالعه کردم تا بتوانم روش تولید را بدست بیاورم و سرانجام نمونه آزمایشگاهی تولید الکل از آب پنیر با کار شبانه روزی اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ با راندمان بسیار خوب تولید شد.
وی ادامه داد: پس از آن نامه نگاری‌هایی با صنایع شیر ایران و مجموعه شیر پگاه فارس صورت گرفت و از آنجا که متولی این شرکت‌ها، صندوق بازنشستگی کشور بود رایزنی‌ها با این مجموعه دنبال شد و همچنان منتظر پاسخ آنان هستیم.
این کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی همچنین به طرح تولید الکل از آب پنیر اشاره کرد و گفت: الکل از منابع قندی تولید می‌شود و از چغندر قند و نیشکر بدست می‌آید، با توجه به اینکه تولید این محصولات فصلی است فرآیند تولید آن زمانبر است.
حاجی زمانی افزود: در کشور به جنبه صنعتی این محصول فکر نکردیم و سیستم‌های تخمیری را هیچ وقت به روز نکردیم که با شیوع ویروس کرونا سیستم‌های تخمیری قدیمی برای تولید الکل با ملاک چغندر قند و نیشکر راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر محصول چغندر قند و نیشکر در حال تمام شدن است و به کیلویی پنج هزار تومان رسیده و از آنجا که برای تولید یک کیلو الکل نیازمند چهار کیلو چغندر قند و نیشکر هستیم قیمت الکل بالا رفته و الکل با لیتری ۵۰ تا ۶۰ تومان به دست مردم می‌رسد.
این پژوهشکر گفت: ما از منبعی الکل را تولید کردیم که روزانه در هر استانی ۱۵۰ الی ۲۰۰ لیتر ظرفیت تولید الکل وجود دارد.
حاجی زمانی افزود: شیر پس از ورود به کارخانه ، آب و قند و پروتئین آن جدا می‌شود و پروتئین به پنیر تبدیل و چهار پنجم شیری که وارد دستگاه مخصوص می‌شود به عنوان آب پنیر است.
وی ادامه داد: در استان فارس شرکت‌های رامک و پگاه، آب پنیر را به پودر پرمیت تبدیل می‌کنند که از آب پنیر و پودر پرمیت موفق به تولید الکل شدیم.
این پژوهشگر گفت: حدود ۲۵ کیلو آب پنیر حدود یک کیلو پودر پرمیت می‌شود، این پودر را کیلویی هشت هزار تومان می‌فروشند در صورتی که از همان مقدار یک کیلو الکل تولید می‌کنیم که تقریباً در بازار دولتی ۳۲ هزار تومان و در بازار آزاد لیتری ۵۰ هزار تومان است.
حاجی زمانی افزود: راه اندازی بخش تولید الکل از آب پنیر یا پودر ترمیت می‌تواند سود زیادی نصیب کارخانه‌ها کند و کمتر از ۶ ماه سرمایه گذاری صورت گرفته را بر می‌گرداند.
وی ادامه داد: با تولید الکل از طریق آب پنیر قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا می‌کند و همین مساله نیز باعث می‌شود مردم بیشتر از این محصول برای مهار کرونا استفاده کنند.
این پژوهشگر گفت: با اجرایی شدن این اقدام می‌توانیم جلوی واردات الکل را بگیریم.
حاجی زمانی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری هنوز برای اجرای این طرح در مجموعه صنایع شیر ایران پاسخی به ما نداده است.
وی ادامه داد: طرح تولید الکل از آب پنیر را با کمک دکتر غلامحسین یوسفی عضو هیأت علمی دانشگاه داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام دادم و بسیج دانشجویی استان فارس نیز به ثبت مرکز شتابدهی تحقیقات صنایع غذا و داروی نیکا کمک کرد.

پژوهشگر شیرازی طرح تولید الکل از موادلبنی را به انجام رساند

سعید یوسفی مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس نیز در این زمینه گفت: یکی از دستاوردهای علمی محققان مرکز شتابدهی تحقیقات و فناوری‌های نوین در صنایع غذا و دارو (نیکا) وابسته به ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس به مرحله پایانی جشنواره ملی شهید طهرانی مقدم راه یافت و پس از رقابت با ۱۰ دستاورد برگزیده، عنوان برترین محصول این جشنواره را به خود اختصاص داد و در رتبه نخست ایستاد.
وی با بیان اینکه مرکز تحقیقاتی نیکا توانسته با تولید اتانول از پرمیت ، محصولی مهم و مورد نیاز کشور با توجه به شرایط کرونا در کشور ارائه کند افزود: این مرکز توانست برای استان فارس افتخار آفرین شود.
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس، رویکرد اصلی جشنواره امسال را مسئله محوری و توجه به نیاز روز کشور برشمرد و بیان کرد: به دلیل شرایط کرونا و عدم امکان برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در تهران، در مراسمی با حضور سردار فرمانده سپاه فجر فارس، تندیس جایزه ملی شهید طهرانی مقدم، لوح تقدیر و هدیه ۲۰۰ میلیون ریالی به مژگان حاجی زمانی مدیرعامل این مرکز اهدا شد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید