بازاریان و کرکره‌های بسته و نیمه‌بسته در ایام کرونا

به گزارش قم پرس، صبح اول وقت کرکره‌های مغازها بالا کشیده می‌شد و چندی از بازاریان با هم خوش و بش می‌کردند و چند قدم آن طرف تر مغازه داری به رسم دیرینه و هر روزه اش اسپند دود می‌کرد، هیاهو در بازار موج می زد...

این‌ها تجربه سال های گذشته مردم ما بود که تنها از آن خاطره‌ای در ذهن باقی مانده است.

به یکباره غول ریزاندام کرونا آمد؛ آژیر خطر این ویروس از اسفند پارسال به صدا درآمد و نخستین لرزه‌های بیماری طاعون گونه را در بازارها ایجاد کرد دیگر نه از مردم و نه بازاریان در هیاهوی خرید و فروش خبری نبود.

آمار مبتلایان که بالا رفت اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت نخستین اقدام برای مقابله با شیوع کرونا در کشور تعطیلی اجباری عمده صنوف در اسفند سال گذشته بود که تا ابتدای اردیبهشت امسال ادامه یافت.

اصناف سیستان و بلوچستان نیز مانند همه استان‌ها در قضیه مدیریت بحران کرونا، از منافع خود گذشته و با پذیرش ضرر و زیان شدید در ماه پایانی سال که به طور معمول ایام پررونق و با اهمیتی برای کسبه بازار است، واحدهای صنفی را تعطیل کرده و در کنار مردم ایستادند و با این اقدام در کنترل شیوع این بیماری کمک کردند.

اما همه چیز به آن تعطیلی‌های اوایل سال جدید ختم نشد کم توجهی به خطرات این ویروس موجب همه گیری آن شد و موج اول گذشت اما بازهم عبرت گیری نشد، در موج دوم تعداد بیشتری مبتلا شده و مرگ و میرها نیز فزونی یافت تلاش بی وقفه سنگربانان حوزه سلامت هر روز بیشتر و بیشتر می شد اما اهمیت ندادن به آن و برگزاری دورهمی های خانوادگی و مراسم عروسی و عزا از سوی برخی شهروندان سبب اوج گیری بیماری و ورود به موج سوم کرونا شد و بار دیگر اصناف و سایر مشاغل را به تعطیلی ۲ هفته‌ای از اول آذر کشاند.

در این گزارش پای صحبت چند تن از بازاریان و کسبه و مسوولان دست اندرکار حوزه اصناف نشستیم و به بحث و گفت وگو در مورد ابعاد کار آنان در شرایط محدودیت کرونایی پرداختیم.

دیدگاه صاحبان صنوف در مورد محدویت کرونایی

خیابان‌ها خلوتر از گذشته و اماکن عمومی و اصناف تا ۹۰ درصد تعطیل بود، گشت و گذاری در شهر زدیم، برخی مغازها با کرکره‌های بسته و برخی نیز با کرکره نیمه بسته در درون مغازه بودند.

عباس صابری پارچه فروشی که شغل آبا و اجدایش را دنبال کرده است به خبرنگار ما گفت: از ۳۰ سال پیش که با پدرم به این حرفه اشتغال داشتم تا کنون چنین شرایطی را تجربه نکرده بودم، بالا و پایین بسیار داشته‌ایم اما این شرایط خیلی دشوارتر است.

وی افزود: اصولاً پارچه فروشی در ایام خاصی از سال بویژه در مراسم‌ مختلف رونق دارد اما اکنون فروش ما خیلی کاهش یافته زیرا هم اوضاع اقتصادی و هم تعطیلی مراسم نیاز مردم را به پارچه کم کرده است.

صابری ادامه داد: با وجود مشکلات مالی که دارم اما چون دستورالعمل ستاد استانی مقابله با کرونا برای حفظ جان ما است همه در اجرای ضوابط و مقررات مشارکت می‌کنیم.

به خیابانی دیگر رفتیم کرکره مغازه همچنان نیمه بسته بود این بار وارد قنادی شدیم که خرید و فروش اندکی در آن جاری بود.

«حسنعلی میر» از فروشندگان این قنادی بود و گفت: شغل ما فروش شیرینی است و از آنجایی که خرید اینترنتی در میان مردم استان کمتر جا افتاده ناچاریم به این شکل خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: فروش ما در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار پایین آمده زیرا بیشتر شیرینی‌ها برای دور همی‌ها و مراسم سفارش می‌شد که امسال به لطف کرونا این میزان کاهش داشته است.

«زینب» سوپرمارکت کوچکی دارد که در یکی از خیابان های شهر از آن امرار معاش می‌کند هر چند که مغازه او در گروه مشاغل یک است اما او نیز از شرایط خاصش گفت: فروش ما در این شرایط بسیار اندک است امید دارم زودتر کرونا از بین برود.

او که با نگرانی زیر لب مدام حرفهایی را باخود تکرار می‌کرد گفت: امیدوارم کسی در این بین آسیب نبیند سلامتی مردم مهم تر است، این روزها هم به لطف خدا تمام می شود.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی که محل کسب خود را تقریبا نیمه باز نگهداشته و خود در بیرون از مغازه نشسته بود گفت: خیلی تمایل دارم که مغازه را تعطیل کنم و در کنار خانواده باشم اما متاسفانه چک دارم و باید برای پاس کردن چک به کارم ادامه دهم اما نکات بهداشتی را بخوبی رعایت می کنم.

وی که از ذکر نامش خودداری کرد افزود: بازار بطور چشمگیری از رونق افتاده زیرا مردم ترجیح می دهند برای در امان ماندن از شر کرونا در خانه بمانند، تنها مشتریان آشنا می دانند که مغازه ما نیمه باز است و در صورت نیاز به کالایی تماس می گیرند و چنانچه موجود باشد مراجعه می کنند.

بازارهای معروف به چهارراه رسولی زاهدان نیز تعطیل است اما فروشندگان موادغذایی فعال هستند با یکی از آنان به گفت وگو پرداختیم.

وی که خود را عبدالرحمان نارویی معرفی کرد گفت: با وجودی که از شیوع کرونا نگران هستیم اما به ناچار و برای رفع نیاز مردم و تامین نیاز مالی خودمان به فعالیت مشغول هستیم.

وی تصریح کرد: در این شرایط رعایت مسائل بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و پرهیز از تجمع مشتریان در داخل مغازه مهمترین اقدام ما در مقابله با کرونا است.

تشدید نظارت بازرسان بر واحدهای صنفی

با اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا از اول آذر، اکثر واحدهای صنفی شهرستان‌های قرمز کرونا برای حفظ سلامت خود، خانواده و مردم از بازگشایی واحدهای صنفی خودداری کرده اند.

از ابتدای اجرای طرح محدودیت های کرونایی نظارت‌ها و بازرسی‌ها از اصناف و تولید کنندگان با جدیت تداوم دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اصناف این استان از ابتدای طرح مبارزه با ویروس کرونا همکاری ۸۴ درصدی داشته‌اند که این همکاری همچنان ادامه دارد.

داود شهرکی افزود: با انجام گشت‌ها و بازرسی‌های مختلف به ۲ هزار و ۳۱ واحد صنفی سیستان‌وبلوچستان تذکر داده شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: ۱۹۰ واحد صنفی که دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا را رعایت نکردند نیز پلمب شدند.

وی بیان کرد: اصناف تاکنون در اجرای این طرح همکاری خوبی داشته‌اند و قطعاً با متخلفان که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند برخورد سختی خواهد شد.

شهرکی خاطرنشان کرد: توجه نکردن به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا باعث پلمب ۱۵ روزه واحد صنفی در سیستان‌وبلوچستان خواهد شد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از روز گذشته همراهی اصناف و مردم در زاهدان به عنوان مرکز و دیگر شهرهای قرمز در شمال و جنوب این استان به صورت کامل وجود داشته که قابل قدردانی است.

عباسعلی ارجمندی افزود: همراهی‌ها در عرصه بازار و از سوی مردم به صورت کامل انجام شده و تا این لحظه مشکل و چالشی در اجرای محدودیت‌ها اتفاق نیفتاده است.

حمایت از اصناف در روزهایی کرونایی

در صورت کم توجهی و نبود طرح‌های حمایتی در مقابله با بحران‌های مختلف اصناف به راحتی فرو خواهند ریخت و ضربه سختی بر پیکره اقتصاد وارد می‌شود که در این بین دولت سیاست و راهبردهای خاصی پیش گرفته که دادن تسهیلات کرونایی در شرایط دشوار کنونی از جمله آنهاست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان باعث تعطیلی صنوف و مشاغل زیادی شده و در سیستان وبلوچستان همانند سایر کشور، برخی رسته‌های صنفی متضرر شدند.
داود شهرکی افزود: مرکز امور اصناف و بازرگانان با اعلام لیست رسته‌های صنفی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی آسیب دیده از ویروس کرونا از مشاغل یادشده درخواست کردند تا برای نام‌نویسی به سامانه وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: تا پایان مهرماه سالجاری به ۴۵۰ واحد صنفی متقاضی تسهیلات کرونا پرداخت شده که تسهیلات پرداختی در زاهدان به مبلغ ۲۳ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال، زابل ۲۰ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال، خاش ۵۴۰ میلیون ریال، ایرانشهر ۱۲۰ میلیون ریال، زهک ۳۴۰ میلیون ریال، هیرمند یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال، مهرستان ۶۰ میلیون ریال و شهرستان هامون ۱۲۰ میلیون ریال بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: در مدت هفت ماهه سالجاری سه هزار و ۲۰۷ پروانه کسب با ایجاد اشتغال هشت هزار و ۱۸ نفر صادر شده است.
شهرکی ادامه داد: افزون‌بر ۴۶ هزار و ۴۸۹ واحد صنفی در رسته‌های تولیدی، خدمات فنی - توزیعی، خدماتی در قالب ۱۶۲ اتحادیه صنفی در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت بوده و آمار اشتغال ایجادشده در بخش اصناف ۱۱۶ هزار و ۲۲۲ است.

اصناف در دوره های مختلف نقش و جایگاه مهمی در تحولات جامعه و کشور داشته اند و به رغم برخی مسایل، در صورت تحقق شرایط لازم می توانند عامل تقویت اعتماد و انسجام اجتماعی، رونق اقتصادی و افزایش اشتغال در جامعه شوند.

نه کرونا و نه محدودیت هایش و نه حتی تحریم‌های ظالمانه هیچکدام نباید در روند فعالیت اصناف خدشه ایجاد کند.

در این بین دولت با اجرای سیاست‌های تشویقی مناسب خونی تازه در رگ‌های اصناف جاری کرده که امید است با همکاری بیشتر مردم و افزایش حمایت‌ها از این بخش جامعه حرکت توسعه کشور شتاب گیرد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید