کرونا و بیم عادی انگاری شرایط در استان فارس

مشاهدات خبرنگاران ما از سطح شهرهای فارس بیانگر آن است که مرزبندی ها و محدودیت ها همچنان کجدار و مریز دنبال می شود ، بسیاری از مراکز فروش و مغازه ها این مرزبندی ها را رعایت کرده اند ، برخی به فروش اینترنتی روی آورده اند و البته بعضی از فروشندگان نیز پشت کرکره های نیمه باز، کار مشتریان را راه می اندازند.

۱۰ روز از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی دو هفته ای صنوف در شیراز و سایر شهرهای استان فارس که وضعیت آنها قرمز گزارش شده است، می گذرد و این هفته نیز با تعطیلی واحدهای صنفی یاد شده آغازشده است اما این تعطیلی با نظارت شدیدی همراه نیست و با مغازه دارانی که با کرکره نیمه باز فعالیت می کنند برخورد قانونی نمی شود.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا باید مشاغل گروه ۳ و ۴ به مدت ۲ هفته تعطیل شوند، اما برخی از این واحدهای صنفی این مصوبه ستاد ملی کرونا را با کرکره های نیمه باز نادیده گرفته اند، نیمه باز بودن کرکره های این مراکز فروش میتواند ناشی از همان خطر عادی انگاری شرایط کرونایی باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم روز دوشنبه در دویست و پانزدهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه، از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی و پایبندی به محدودیت ها قدردانی کرد و نسبت به عادی انگاری شرایط هشدار داد.

مهرزاد لطفی اقدامات مجموعه سلامت فارس در راستای مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ نسبت به دیگر استان های کشور را بی نظیر خواند و گفت: آمارها نشان می دهد که از آغاز شیوع کرونا تا کنون، فارس عملکرد مناسبی را در راستای مدیریت این بحران داشته است.

وی با اشاره به همکاری و همدلی مردم و مسوولان ارشد دستگاه های اجرایی استان، از کاهش آمار مبتلایان و جانباختگان در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: این همکاری سبب کاهش محسوس تعداد آمار مراجعان به مراکز منتخب درمان سرپایی کرونا و بیمارستان ها شده است.

لطفی ابراز امیدواری کرد تا با رعایت جدی اصول بهداشتی از سوی مردم و همکاری دستگاه های اجرایی استان، شاهد ادامه کاهش آمارهای مبتلایان و جانباختگان این بحران باشیم.

او با اعلام اینکه ظرف سه هفته گذشته، ۷۰۰ تخت به ظرفیت بیمارستان ها و مراکز درمانی به پذیرش بیماران کرونا اختصاص یافته است، اظهار کرد: در بیمارستان های استان فارس، ۱۰ هزار تخت وجود دارد که ۲۵ درصد آن مربوط به بیماران کرونا اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از انجام روزانه پنج هزار تست تشخیصی کروناویروس در استان خبر داد و اضافه کرد: طرح شهید قاسم سلیمانی به شکل دیگری در فارس با همکاری سپاه فجر استان آغاز شده و هم اکنون نیز این طرح در سراسر فارس در حال اجراست.

لطفی با اشاره به افزایش مراکز و ظرفیت های آزمایشگاه های استان در راستای شناسایی و کنترل این بحران، از فعالیت ۱۶ مرکز آزمایشگاهی تشخیص کووید۱۹ در استان فارس خبر داد.

رئیس دانشگاه همچنین در رابطه با تامین اکسیژن و اکسیژن ساز در بیمارستان های استان اعلام کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در راستای تامین اکسیژن در مراکز درمانی استان وجود ندارد و هیچ بیمار نیازمند بستری در فهرست انتظار نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اعلام آمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های فارس، اعمال محدودیت ها و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم را در کاهش آمار مراجعان به بیمارستان ها بسیار موثر دانست.

علی اکبری افزود: آمار مراجعان به مراکز درمانی کاهش یافته است، اما متاسفانه هنوز آمار افراد بستری در بخش های مرافبت های ویژه در بیمارستان ها بالاست.

وی با اعلام اینکه در پذیرش بیماران در بیمارستان های استان مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: آمار افراد در انتظار بستری به صفر رسیده و هیچ نیازمندی به خاطر نبود تخت خالی معطل نمی ماند و وضعیت بیمارستان ها نسبت به هفته گذشته بهتر شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از افزایش نمونه گیری های تشخیصی به بیش از ۴۹۵هزار مورد از ابتدای شیوع بیماری تا امروز، دهم آذر خبر داد و گفت: با بررسی نمونه های انجام شده، تاکنون ۱۴۶ هزار و ۶۷۰ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی با اشاره به کاهش نسبی آمار جانباختگان این بیماری در مقایسه با هفته گذشته، از جان باختن ۲۵ هم استانی مبتلا به این بیماری طی روز گذشته تا کنون خبر داد و مجموع آمار جانباختگان کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تاکنون، دو هزار و ۴۹۳ نفر اعلام کرد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه، با همکاری مردم با نیروهای بهداشتی درمانی، همچنین با توجه به اعمال برخی محدودیت ها، در آمار بستری بیماران مثبت قطعی و مشکوک و دارای علامت این بیماری نیز با کاهش نسبی مواجه بوده ایم و هم اکنون از مجموع هزار و ۸۹۷ بیمار بستری در بیمارستان های استان، ۳۴۴ نفر به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU بستری بوده و مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

همتی همچنین از بهبودی ۱۳۴ هزار و ۲۰۱ مبتلا از ابتدای شیوع بیماری تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اگرچه آمار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته منتخب درمان سرپایی کروناویروس و بیمارستان ها طی هفته جاری کاهش داشته است، اما استمرار شرایط کنونی به تداوم همدلی و همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی نیاز دارد.

او با یادآوری اینکه کرونا قاتلی بی رحم است، از مردم خواست تا با پرهیز از شرکت در دورهمی های خانوادگی، خود را در برابر این بیماری مصون دارند.

معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر اینکه بکوشیم تاوان سهل انگاری ما، گریبانگیر دیگران نشود، گفت: برای شکست این بیماری، تمامی تیم های بهداشتی درمانی همه توان خود را به کار بسته اند و از مردم نیز می خواهیم در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

از دیروز شنبه تا امروز یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسیده است، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید