ابرکوه، شهرستان بحرانی کرونا در استان یزد

به گزارش قم پرس، اعمال محدودیت ها که با پیش بینی مسئولان استان یک هفته زودتر از سایر مناطق کشور در استان یزد آغاز شد، در کاهش تعداد بستری ها در مراکز درمانی این استان نقش چشمگیری داشت به گونه ای که تعداد بیماران بستری را از بیش از ۱۲۰۰ نفر به کمتر از ۷۰۰ نفر تقلیل داد، اگرچه هنوز آمار بستری و مرگ و میر بیماران در بخش مراقبت های ویژه در استان هنور کاهش چشمگیری نداشته است.

در روزهای اوج بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی استان، شهرستان ابرکوه به عنوان یکی از مناطق بحرانی با مشکلات زیادی دست به گریبان بود که با تامین دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارستان این شهر بخش قابل توجهی از محدودیت ارائه خدمات به بیماران کرونایی رفع شد.

شهروندان و مسئولان ابرکوه در گفت وگو با گزارشگر ما اعمال محدودیت های اخیر را در کاهش شدت شیوع ویروس کرونا در این شهرستان بحرانی، موثر ارزیابی و بر استمرار رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کردند.

یکی از فرهنگیان بازنشسته ابرکوه به گزارشگر ما گفت: احاد مردم از قشرهای مختلف از وضع محدودیت های جدید توسط ستاد ملی کرونا رضایت دارند و برای حفظ سلامت خودشان در اجرای این محدودیت ها مشارکت چشمگیری کرده اند.

محمدحسین فلاح زاده با تاکید بر تداوم مشارکت شهروندان، کسبه و بازاریان برای جلوگیری از اوج گیری دوباره ویروس کرونا گفت: درخانه ماندن و پرهیز از مهمانی و دورهمی و شرکت نکردن در مجالس عزاداری متوفیان باعث قطع زنجیره انتقال می شود.

ابرکوه، شهرستان بحرانی کرونا در استان یزد

یکی دیگر از شهروندان ابرکوهی در گفت وگو باگزارشگر ما، گفت: فرصت برای دید و بازدیدها همیشه هست و می شود این دورهمی ها را به زمان پساکرونا موکول کرد، چه بسیار افرادی که در جریان همین دید و بازدیدها به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست دادند.

امین کارگر با تاکید بر اینکه می توان خریدهای خانه را به صورت هفتگی یا ۱۰ روز یکبار انجام داد، افزود: هم اکنون امکان انجام برخی از خریدها از طریق اینترنت فراهم شده و نیاز به حضور در فروشگاه ها و اماکن شلوغ برای تهیه مایحتاج نیست .

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ابرکوه گفت: کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ با پرهیز از دورهمی های خانوادگی، شرکت نکردن در مجالس حتی با وجود استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در بیرون از منزل و قرنطینه خانگی برای افرادی که هر گونه علائم مشکوک دارند، به سهولت قابل انجام است.

دکترعبدالحسین اکرمی در گفت وگو با گزارشگر ما افزود: هم اکنون میزان همکاری شهروندان، اصناف و ادارات در برنامه های مقابله با شیوع این بیماری و پیشگیری از آن به همراه رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت تخت‌های بیمارستان و همچنین خستگی و مبتلا شدن تعداد زیادی از کادر بهداشتی و درمانی و از همه مهمتر حفظ سلامتی شهروندان، انتظار از آحاد مردم رعایت حداکثری پروتکل ها، محدودیت ها و نکات بهداشتی است.

دکتر اکرمی اضافه کرد: در صورتی که بیش از ۹۰ درصد مردم با شیوه مناسب از ماسک استفاده و ضوابط بهداشتی را رعایت کرده و در دورهمی و تجمع ها شرکت نکنند، مطمئناً شاهد کاهش محسوس موارد کرونا خواهیم بود.

کرونا، بار سنگینی بر دوش کادر درمانی ابرکوه

رییس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) ابرکوه نیز به گزارشگر ما گفت: کرونا، بار مضاعفی را بر دوش کادر درمانی بیمارستان این شهر گذاشته که تنها با همراهی مردم در قطع زنجیره انتقل ویروس این بار سبک تر خواهد شد.

دکتر علی اکیر عسکرنژاد افزود: با وجود راه اندازی دستگاه اکسیژن ساز جدید در بیمارستان ابرکوه، همچنان نیاز به کمک خیران در این شرایط حساس برای تکمیل بخش های نیمه تمام این مرکز درمانی وجود دارد.

وی با تبیین حجم زیاد مراجعان بیمارستان ابرکوه و محدودیت های آن، اظهار داشت: بیمارستان برای اتمام ساختمان جدید دیالیز، ساختمان پزشکان، فازهای بعدی طرح توسعه و تکمیل تجهیزات بخش های جدید، نیازمند کمک خیران است تا علاوه بر ارائه خدمات بهتر به بیماران کرونایی ، بستر مناسبی برای درمان سایر بیماران نیز فراهم شود.

بزرگترین کمک به کادر درمان کاهش ترددهای غیرضروری است

امام جمعه ابرکوه نیز با قدردانی از تلاش کادر درمانی این شهرستان اعم ازپزشکان، پرستان و سایر کارکنان این مجموعه به گزارشگر ما، گفت: کادر متعهد درمان به حق شایسته عنوان مدافعان سلامت ملت هستند که با فداکاری وصف ناپذیری برای درمان مبتلایان به انواع بیماری ها خصوصاً کووید - ۱۹ از جان مایه می گذارند.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه ابرکوه جزو ۴۳ شهر بحرانی کرونا در کشور است، تصریح کرد: مردم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا باید بیش از گذشته پروتکل های بهداشتی را را رعایت کنند و به احترام شهدای حوزه سلامت در حد ممکن درخانه بمانند.

وی تصریح کرد: مردم ابرکوه به خوبی آگاه هستند که تنها بیمارستان این شهرستان ظرفیّت چندانی ندارد و نمی‌تواند پاسخگوی تمامی بیماران کرونایی و غیرکرونایی باشد و در واقع خدمات رسانی آنها بسیار طاقت فرساست.

فرماندار و رییس کمیته امنیت غذایی و بهداشت ابرکوه نیز با قدردانی از وزارت بهداشت و درمان و مسوولان استان که در راستای تجهیز و توسعه بیمارستان خاتم النبیاء (ص) کمک قابل توجهی کردند، گفت: این شهرستان از مناطق کمتر برخوردار استان است و نیاز به مساعدت های ویژه به خصوص در حوزه بهداشت و درمان دارد.

محمد کاظمی نسب افزود: تقریباً برخی مشکلات بیمارستان در زمینه تجهیزات ماموگرافی ، تامین پزشکان متخصص ، تجهیز بخش مراقبت های ویژه آی.سی.یو بزرگسالان( ICU) با ظرفیت ۶ تخت انجام شده اما تا ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هنوز با محدودیت هایی دست به گریبان است.

وی ادامه داد: بخش دیالیز، ساختمان پزشکان، پد هلی کوپتر از دیگر پروژه های عمرانی است که هم اکنون در بیمارستان ابرکوه در دست ساخت است و دولت از ابتدای بحران بیماری کووید ۱۹ تا کنون ۱۲۰ میلیارد ریال برای تامین نیازها و شتاب بخشی به طرح ها به این بیمارستان اختصاص داده است.

رییس شورای سلامت ابرکوه از بهره برداری سی‌.تی‌.اسکن بیمارستان ابرکوه در آینده نزدیک خبرداد و گفت: باتوجه به بحرانی بودن وضعیت ابرکوه در ارتباط با شیوع کرونا از شهروندان انتظار می رود از برگزاری مهمانی و دورهمی که مهمترین عامل شیوع کرونا در این شهرستان اعلام شده، خودداری کنند.

کاظمی نسب ادامه داد: باتوجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونا و اعمال محدودیت فعالیت برای کسبه، بازاریان و قشرهای مختلف ، مشارکت در رعایت این محدودیت ها در سطح شهرستان با همراهی شهروندان مطلوب بوده است.

وی افزود: با توجه به کمبود دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان ابرکوه با پیگیری های مسوولان و مشارکت خیران دستگاه اکسیژن ساز ۶۰۰ لیتری تهیه و تحویل بیمارستان شد.

فرماندار ابرکوه با قدردانی از تلاش جهادی افزون بر ۴۰۰ پزشک، کادر بهداشتی و درمانی این شهرستان تاکید کرد: این قشر پرتلاش علاوه بر بیمارستان در ۲۶ مرکز شامل پایگاه‌های سلامت و خانه های بهداشت مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای ستادی به شهروندان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کنند.

شهرستان ابرکوه یک بیمارستان، پنج مرکز بهداشتی، ۳۴ پایگاه سلامت جامعه، یک باب آزمایشگاه مرکزی، ۲ مرکز اورژانس جاده ای و یک اورژانس فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید