کد خبر: 329177
۰
۰
نسخه چاپی

زمینه‌های آسیب‌پذیری جامعه از منظر قرآن کریم

وی در یادداشتی که نسخه ای از آن روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: اصل قصاص و «انتقام از دشمن» یک اصل اجتناب ناپذیر است به ویژه که قاتل و آمر استکبار جهانی و آدم های گرگ صفت چون نتانیاهو و ترامپ باشد و شهید نیز یک شخصیت برجسته و محبوب، اما در کنار این اصل اگر به وضعیت نا بهنجار و غیر اخلاقی خودمان سر و سامان ندهیم ؛ بعید است انتقام به تنهایی چاره ساز بشود چرا که مقاومت منهای تقوا و اخلاق پشیزی ارزش ندارد و رابطه این امور با هم رابطه عِلیً و معلولی است.

در بخش هایی از این یادداشت آمده است: اصلا تجربه تاریخی نیز بر این قاعده تاکید دارد که بقای هر نظامی ، بخصوص نظام دینی و مذهبی به حاکمیت فضائل اخلاقی بستگی دارد همان طوری که بن بست ، سراشیبی و فروپاشی آن نیز به حاکمیت رذائل اخلاقی بر می گردد.

ترور دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان شهید محسن فخری زاده که در روز روشن ، ساعت 30-14 بعد از ظهر جمعه ، در آبسرد تهران انجام گرفت ، موجب حیرت دوستداران انقلاب درایران و جهان شد.
یک تیم 12 نفره با آن تجهیزات کذایی چگونه می تواند در قلب پایتخت شکل بگیرد و به این راحتی عمل کند و بعد سالم به مخفیگاه خود بازگردد؟ چنان که شبیه این ماجرا در خرداد 1395 در بطن تهران و داخل خانه ملت ، مجلس شورای اسلامی رخ داد و چند نفر شهید ، مجروح و مصدوم بر جای گذاشت.
روشن است که این ماجراها نشان از ضعف اطلاعاتی و امنیتی در کشور دارد ، اگر چه بعضی ها اصرار دارند آن را فقط به حساب دولت حسن روحانی بنویسند در حالی که بیشتر ترورهای دانشمندان هسته ای در دولت احمدی نژاد انجام گرفت... .
حال علت این ضعف ، سستی و نفوذ پذیری چیست و مشکل از کجاست؟ دلایل مختلفی را می توان مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار داد ، اما اکنون به سراغ کتاب آسمانی قرآن می رویم که اهمیت خاص خود را دارد. خدای متعال در سوره انفال ، آیه 46 می فرماید:
« وَأَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم ۖ وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ» از خدا و رسولش پیروری کنید و هرگز اختلاف و تنازع نداشته باشید که اگر چنین کنید قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد و در تحمل یکدیگر صبور باشید.
در آیه 11 حجرات می فرماید:
« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِیمٌ» ای اهل ایمان، بسیاری از پندارهای بد در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی سوء ظنّ ها گناه است و نیز هرگز از امورهم تجسس و غیبت یکدیگر نکنید، آیا کسی از شما دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید و از خدا بترسید، که خدا بسیار توبه پذیر و مهربان است.
در آیه 10 همان سوره می فرماید: « وَلا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمان» از یکدیگر عیب جویی نکنید و به همدیگر لقب های زشت ندهید ، چه قدر ناپسند و زشت است این کار پس از آنکه ایمان آوردید.

در آیه 103 آل عمران می فرماید:« وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً» همگی به ریسمان خدا تکیه زنید و اختلاف و چند قطبی نداشته باشید و بیاد آورید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید و خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف خداوند همه برادر دینی یکدیگر شدید.


با توجه به آیات فوق به جمع بندی زیر توجه کنید:
1 – ما به جای اطاعت از برنامه ها و توصیه های رهبران الهی ( خدا ، پیامبر ، امام معصوم و ولایت فقیه )، آنها را وسیله امرار معاش خود قرار دادیم و به عبارتی معتقد به « ولایت برفقیه » شدیم تا ملتزم به ولایت فقیه! هر وقت توصیه ها و برنامه ها ، مطابق ذوق و سلیقه ما شد شعار دادیم و در صحنه حاضر شدیم و هر گاه به ضرر جناحمان و خودمان شد رگ گردنمان کلفت گردید و به نفع خود توجیه کردیم.
2 – بر خلاف صریح آیه قرآن علیه هم حرف زدیم ، بر ضد یکدیگر سوء ظن کرده و پرونده سازی نمودیم. با الفاظ رکیک همدیگر را مورد خطاب و دشنام قرار دادیم. هم دیگر را تحقیر ، سرزنش و توبیخ کردیم.
3 – سعه صدر که نداشتیم هیچ ، انحصار طلب شدیم و خودمان را بهشتی و دیگران را جهنمی تصور نمودیم ، صبر و تحمل برادر مؤمن و رقیب سیاسی در زندگی روز مره ما هیچ جایگاهی نداشت.
4 – اختلافات و درگیری های جناحی را به اوج رساندیم و آن را با تعصّب ، لجاجت و ترفند شیطانی آلوده ساختیم و همچنان ادامه دادیم.

وقتی چنین شد طبیعی است که بنیانمان سست و ضعیف شود و خیلی راحت آسیب پذیر باشیم و این سستی و ضعف نیز تنها به امور امنیتی و اطلاعاتی اختصاص ندارد بلکه شامل وضعیت اقتصادی ، دینی و فرهنگی هم می شود. امروز وضع بد اقتصادی ما یک علت مهمش وجود همین رذائل اخلاقی است. ما امروز مصداق بارز « فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» شدیم و جالب است که در بعضی تفاسیر ریح به معنای سیاست و دولت و یا شکوه و قدرت آمده است.
خداوند با هیچ قومی عقد اخوت نبسته و شوخی ندارد. إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ ( رعد 11) خدا سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر به دست خودشان . تقدیر و اراده خداوندی چنین تعلق گرفته است و این بلا ها را به دست خود به سر خویش آوردیم و نباید خودمان را گول بزنیم.
اصل قصاص و «انتقام از دشمن» یک اصل اجتناب نا پذیر است به ویژه که قاتل و آمر استکبار جهانی و آدم های گرگ صفت چون نتانیاهو و ترامپ باشد و شهید نیز یک شخصیت برجسته و محبوب ، اما در کنار این اصل اگر به وضعیت نا بهنجار و غیر اخلاقی خودمان سر و سامان ندهیم ؛ بعید است انتقام به تنهایی چاره ساز بشود چرا که مقاومت منهای تقوا و اخلاق پشیزی ارزش ندارد و رابطه این امور با هم رابطه عِلیً و معلولی است. اصلا تجربه تاریخی نیز بر این قاعده تاکید دارد که بقای هر نظامی ، بخصوص نظام دینی و مذهبی به حاکمیت فضائل اخلاقی بستگی دارد همان طوری که بن بست ، سراشیبی و فروپاشی آن نیز به حاکمیت رذائل اخلاقی بر می گردد.
همه مسئولین و مردم بدانند مادامی که رفتار، کردار و موضع گیری هایمان نسبت به هم اصلاح نشود اوضاع سیاسی ، امنیتی ، دفاعی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی مان هر روز وخیم تر و بدتر از روز دیگر خواهد شد و خدا کند که چنین مباد./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید