کد خبر: 330756
۰
۰
نسخه چاپی

اوقاف باید در تولید مواد غذایی کشور سهم داشته باشد

به گزارش قم پرس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، آزمایشگاه تحقیقاتی مرکزی، آزمایشگاه مطالعات حیوانی، گلخانه و باغ آموزشی دانشگاه شاهد تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه قرار گرفت.

دکتر کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد در نشست مشترکی با دکتر خاموشی که پس از این بازدید برگزار شد، به ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک علمی بین این دانشگاه و سازمان اوقاف پرداخت و افزود: ملاحظه مهم ما در همکاری مشترک با سازمان اوقاف با توجه به اولویت‌های کشور موضوع مقابله با تحریم است که چطور می‌توانیم با سازمان پرانگیزه اوقاف وارد تعامل شویم و به خروجی خوبی دست پیدا کنیم که کام مردم شیرین شود.

وی یادآور شد: فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و شناسایی گلوگاه‌هایی که از طریق آن‌ها منافع اقتصادی نظام و مردم تهدید می‌شود، برای ما بسیار مهم است.

دکتر ثقفی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کشاورزی و باغداری دانش‌بنیان دانشگاه شاهد پرداخت و تأکید کرد: یکی از محوری‌ترین بحث‌ها بحث بذور کشاورزی است. آن‌طور که گفته می‌شود بالغ‌بر ۹۵ درصد بذور کشاورزی از خارج کشور وارد می‌شود. مقاومت جدی هم در مقابل بومی‌سازی این فرایند در کشور وجود دارد. متأسفانه بسیاری از این بذرها شناسنامه‌دار نیست و ما می‌توانیم در یک همکاری مشترک با سازمان اوقاف وارد این حوزه شویم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی ضمن استقبال از تشکیل کارگروه مشترک میان این سازمان و دانشگاه شاهد، گفت: ما سه گزاره در سازمان اوقاف داریم؛ حفظ موقوفات، افزایش منافع موقوفات و اجرای نیات واقفان. در زمینه حفظ موقوفات به‌هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آییم و بنا بر وظیفه شرعی تا سر حد امکان از حقوق موقوفات دفاع می‌کنیم.

وی در ادامه به موقوفات زراعی و امکانات زیرساختی سازمان اوقاف اشاره کرد و ضمن تبیین آخرین دستاوردهای این سازمان در زمینه کشاورزی، باغداری و دامپروری گفت: ما با مراکز تحقیقاتی و دانشکده‌های زیادی از تولید دام سبک گرفته تا تولید جنین گاوی طرف قرارداد شده‌ایم و هم‌اکنون مزارع زیادی زیر بار کشت داریم.

خاموشی تأکید کرد: بنده اعتقاد دارم اوقاف باید در دوران تحریم نقش ایفا کند. ما باید در تولید مواد غذایی کشور سهم داشته باشیم و الان هم سازمان اوقاف دارد همین روند را طی می‌کند. مزارع زیادی وجود دارد که پیش‌تر توسط اوقاف اجاره داده می‌شد اما اکنون این مزارع به‌منظور بهره‌وری اقتصادی بیشتر توسط خود اوقاف زیر بار کشت رفته و چندین برابر درآمدزایی داشته است.

وی در ادامه به تبیین مباحثی همچون تولید بذر هیبریدی، بازار سموم نباتی و اهمیت سورتینگ و پکیجینیگ محصولات کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: ما در تعاملات دانش‌بنیان در خدمت دانشگاه شاهد خواهیم بود. علم شما به ما کمک می‌کند.

خاموشی افزود: همکاری ما به‌صورت اعانه‌ای نیست. اوقاف را به‌عنوان یک سازمان سرمایه‌ای مشاهده کنید ولی ما مثل بانک‌ها به کسی وام نمی‌دهیم. ما حاضریم شریک فعالیت‌های دانش‌بنیان شویم.

وی با بیان اینکه دانش باید با اقتصاد گره بخورد بر لزوم ارزان‌سازی کالاها برای مردم تأکید کرد و گفت: کارکرد اوقاف در دانش‌بنیان‌ها در مرحله تجاری‌سازی است. ما در زمینه تولید موتورسیکلت‌های برقی، در ایمپلنت‌های استخوانی و دندانی، تجهیزات پزشکی عمل قلب باز، فشارسنج و در بحث موبایل و الکترونیک وارد این مرحله شده‌ایم.

در بخش دیگری از این نشست نیز دکتر طباطبایی از اساتید دانشگاه شاهد به تشریح جزئیات طرح «احداث مجتمع گلخانه‌ای به‌منظور افزایش بهره‌وری زمین‌های لم‌یزرع اوقاف» پرداخت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید