۱۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هرچند اکنون اغلب شهرها به رنگ نارنجی و زرد کرونایی درآمده اند و از بحران بیماری کووید ۱۹ خارج شده ایم اما مسوولان و کادردرمان همچنان از غفلت نکردن، فاصله گذاری، استفاده از ماسک و حذف دورهمی ها می گویند تا این وضعیت شکننده بار دیگر دامنمان را نگیرد.

در این میان نقاطی هم هستند که شرایط قرمز کرونایی را تجربه می کنند از جمله بابل در استان مازندران که بنا به اظهارات مسوولان و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزاری دورهمی‌های شب یلدا و اجرای ناقص محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی عامل افزایش بستری بیماران کرونایی و قرار گرفتن بابل در موج سوم کرونایی است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید در بیمارستان های تحت مدیریت این دانشگاه بستری شدند و مجموع بیماران بستری کرونایی این شهرستان نیز به عدد ۲۱۱ نفر رسیده که در چهار ماه اخیر بی سابقه بوده است.

ستاد مقابله با کرونای بابل از امروز پنجشنبه تمامی آرامستان های شهرستان بابل را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده این در حالی است که پیش از این فقط در اسفند ماه سال ۹۸ و تیرماه امسال با توجه به شرایط قرمز کرونایی چنین محدودیت وضع شد.

شهرداری بابل هم با صدور اطلاعیه‌ای ۲ آرامستان بزرگ "معتمدی" و "گله محله" را تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام کرده و از ورود شهروندان به این آرامستان‌های شهر جلوگیری خواهد شد.

بخشدار نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی هم اعلام کرد: با توجه به قرمز بودن وضعیت شهرستان و به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا ، ورود خودرو با پلاک غیربومی به این بخش ممنوع شده است.

سهیل جانی پور افزود: در یک هفته گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست بین اهالی روستاهای بخش نارنجستان توزیع شده است.

وی با اعلام اینکه نظارت بر اماکن گردشگری در بخش نارنجستان در حال انجام است، گفت : به دلیل وضعیت قرمز سطح شهرستان سوادکوه شمالی و به منظور جلوگیری از انتشار بیشتر بیماری کرونا، مجموعه های گردشگری همچون سدبرجستانک و جنگل اندرگلی را به روی گردشگران و مسافران بسته ایم. در این طرح اقامتگاه های بومگردی هم همکاری های لازم را داشته اند و مراکز ها تعطیل است.

فرماندار قائمشهر هم با اعلام این که وضعیت کرونایی این شهرستان نارنجی است و در هشدار افزایشی شیوع ویروس قرار دارد ، گفت که اکنون ۱۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های قائمشهر بستری هستند.

یحیی یوسف پور افزود: آمار بیماران بستری نسبت به اوایل آذر و یک هفته پس از اجرای طرح جامع محدودیت های هوشمند کرونایی ۲ برابر شده و به ۸۱ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد : تنها با خروج شهرستان از وضعیت نارنجی و رسیدن به وضعیت زرد و سفید است که می تواند چرخ های اقتصاد شهرستان را بار دیگر به حرکت درآورد در حالی که اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد و یا قرمز شود ، ۸۰ درصد از کسب و کارهای شهرستان به تعطیلی کشیده می شود که به زیان همه از جمله اصناف است.

فرماندار نوشهر نیز از تشدید نظارت بر اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت که این اقدام در پی افزایش آمار بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در شهرستان به اجرا گذاشته شده است.

سعید یزدانی افزود : با توجه به وضعیت نارنجی کرونایی حاکم بر نوشهر ، فعالیت کسب و کارهای غیر سطح یک دارای محدودیت است و گروه های نظارتی هم بشدت با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد خواهند کرد.

وی افزود : همچنین نسبت به هرگونه تخلف کرونایی به اتحادیه های صنفی هشدار داده شده است چون هرگونه کوتاهی در رعایت محدودیت ها و پروتکل ها شهرستان را از وضعیت نارنجی به قرمز می رساند و طبیعی است که در آن صورت تمامی کسب و کارها غیر از سطح یک تعطیل می شود که نتیجه آن علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان ، ضرر و زیان بیشتر کسبه خواهد بود.

۱۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت کرونا در نقاط مختلف کشور

اکنون شهرستان ۲ میلیون نفری کرج در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرده است که ۴۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی دیروز تا صبح امروز پنجشنبه به تخت های بستری بیمارستان ها انتقال یافتند.

دکتر محمد فتحی گفت : با مرگ ۲ بیمار کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جانباختگان این بیماری در البرز به ۲ هزارو ۶۰۵ نفر رسید.

بنا به گفته سرپرست فرمانداری فیروزکوه وضعیت کرونایی این شهرستان از نارنجی خارج و با تلاش شبانه روزی مدیران ادارات مربوطه وضعیت کرونایی این شهرستان زرد شد و برای پایداری این شرایط نیازمند همراهی مردم هستیم.

ابوالقاسم مهری افزود: در طرح شهید سلیمانی اقدامات خوبی در مناطق روستایی و شهری فیروزکوه صورت گرفت و باید تلاش کرد این وضعیت پایدار بماند.

در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی در شهرستان مهاباد ثبت نشده است این مطلب را مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۲۱ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

امیر بهزاد افزود: در این مدت ۳۰۵ مبتلای قطعی به کرونا نیز جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۲۹۵ نفر شهروند مهاباد و ۱۰ نفر نیز ساکن سایر شهرهای کشور هستند اما محل تولد آنها مهاباد بوده است.

با توجه به اینکه براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: تا ۱۶ دی ماه ۱۶۳ هزار و ۹۳۵ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۶۴ هزار و ۲۷۷ مورد اعلام شده است و در این مدت یک هزار و ۳۰۲ نفر جان باخته اند.

مریم کوشکی اظهار داشت: تا این تاریخ، ۶۱ هزار و ۴۶۹ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ ۱۰۲ هزار و۸۰۳ مورد منفی بوده است.

وضعیت استان هرمزگان نیز هم اکنون از نظر شیوع و ابتلا به کرونا در رده بندی زرد رنگ (خطر کمتر) قرار گرفته ، اما مسوولان اعلام کرده اند که این شرایط بسیار ناپایدار بوده و در صورت بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی، باید منتظر اوج گیری دوباره کرونا در این استان باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: درزمان حاضر ۸۹ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که حال ۹ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان با اشاره به سیر نزولی فوتی های کرونا در هرمزگان در هفته های اخیر، اظهار داشت: از ابتدای هفته جاری تاکنون تنها یک مورد فوتی کرونا در استان ثبت شده و در مجموع از ابتدای دی ماه تا ۱۷ همین ماه، ۱۰ روز بدون فوتی کرونا در هرمزگان داشته ایم.

وی مجموع فوتی های کرونا در هرمزگان را ۹۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: متاسفانه با وجود کاهش فوتی های کرونا، شمار مبتلایان بستری در استان به دلیل بی توجهی برخی از مردم به پروتکل های بهداشتی، در شبانه روز گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته است.

از اردبیل هم خبر رسیده که پس از چند روز روند نزولی، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در این استان کاهش یافته است و هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، ۹ شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، کوثر، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار، خلخال و نیر در وضعیت زرد و ۲ شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: در ادامه وضعیت نارنجی شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان با ۲۸۳ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۲۰ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از جان باختن هفت فرد مبتلا در این استان طی شبانه‌روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۰۸ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان طبق انتظار و پیش‌بینی انجام شده روند نزولی گرفته و به ۶۰ نفر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که این آمار ۷۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است و با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی هم گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در استان با افزایش ۱۹۵ نفری طی ۲۴ ساعت گذشته، به ۱۰۰ هزار و ۱۸ نفر رسید.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، سه هزار و ۳۷۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند که سه نفر از این تعداد، مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است.

وی ادامه داد: میزان فوتی های ناشی از کرونا به تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است که این امر می تواند نشان دهنده روند درمانی مناسب و البته بیماریابی خوب باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: در زمان حاضر ۴۰۸ بیمار مبتلا به سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری بوده که از این تعداد، ۲۰۳ نفر مشکوک و ۲۰۵ نفر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ بوده و ۱۴۴ نفر نیز در مراکز درمانی آذربایجان غربی تحت مراقبت های ویژه هستند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت که با شناسایی ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۷۳ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» افزود: همچنین با فوت ۲ نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در استان از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون به یک هزار و ۴۲۸ نفر رسید.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۱ مورد بوده که از این تعداد ۳۸ نفر در بخش عادی و هشت بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۵ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

رییس امور عشایری شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب هم درباره وضعیت شیوع کرونا در میان عشایر گفت: پایش‌های انجام شده از ۱۸۴ خانوار با جمعیت ۷۶۰ نفری عشایر مستقر در قصرشیرین نشان می‌دهد که تاکنون موردی از ابتلای این قشر مولد به ویروس کرونا در این شهرستان نداشته‌ایم.

شهریار بهرامی افزود: دوری جمعیت عشایری از شهر و رفت و آمد بسیار کم آن ها به داخل شهر و سبک زندگی سالم و تعذیه مناسب و زندگی در دامن طبیعت از عوامل موثر پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه عشایری است.

تازه ترین آمار مبتلایان و فوتی های کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۰۳ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۹۳۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۸ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۳۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹در کشور شناسایی و ۷۵۲ نفر در مراکز بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۶۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۰ هزار و ۵۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۷۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: در زمان حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

۱۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

برگزاری نماز جمعه در برخی شهرهای زرد و نارنجی

اما در میان انبوه خبرهای کرونایی مطلب حائز اهمیت اینکه در شهرهایی که به وضعیت زرد و نارنجی درآمده اند آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه در روز ۱۹ دی ماه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود از جمله در ۱۸ شهر استان همدان که در این رابطه مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان همدان اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در رابطه با برگزار شدن نماز جمعه در مناطقی با وضعیت زرد و نارنجی، در استان همدان این آیین روز جمعه این هفته در ۱۸ نقطه در شهرستان‌های همدان ( شهرهای همدان، مریانج، قهاوند و جورقان ) ملایر ( شهرهای ملایر، سامن، ازندریان، جوکار و اسلام شهر آق گل )، نهاوند ( شهرهای نهاوند، فیروزان، گیان )، بهار ( شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد و مهاجران ) تویسرکان و فامنین با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام «محمد مولایی» افزود: نمازگزاران باید مهر و سجاده شخصی داشته باشند و دست های خود را قبل و بعد از نماز بشویند، از آوردن کودکان و نیز بردن کفش ها به داخل محل برگزاری نماز خودداری و از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی در صفوف نماز باید تا حد شرعی رعایت شود.

وی همچنین این مطلب را گفت که با توجه به لزوم اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم، در شهرستان‌های کبودرآهنگ ( شهرهای کبودرآهنگ، گل تپه و شیرین سو )، رزن ( شهرهای رزن و دمق )، درگزین و اسدآباد، نماز جمعه این هفته اقامه نمی‌شود.

مدیر دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی هم گفت: نماز جمعه هفته جاری در ۵۰ پایگاه این استان به جز مشهد، گناباد و کاخک اقامه می‌شود.

حجت الاسلام محمد حسین ایزدی افزود: نماز جمعه این هفته به جز مشهد، گناباد و کاخک در دیگر پایگاههای نماز جمعه استان اقامه خواهد شد.

وی ادامه داد: آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در پایگاههای مجاز این استان با کمترین زمان ممکن همراه با تب‌سنجی عمومی در مبادی ورودی محل برپایی آن، رعایت کامل و دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی بین نمازگزاران و صفوف آنها برگزار می‌شود.

وی افزود: نماز جمعه هفته پیش در ۴۶ پایگاه، پنجم دی ماه در ۲۲ پایگاه و ۲۸ آذر ماه در ۲۰ پایگاه اقامه شد. همچنین نماز جمعه ۲۱ آذر هم در هیچ کدام از پایگاههای استان برگزار نشد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ایلام نیز در اطلاعیه ای اعلام‌ کرد: نماز جمعه این هفته پس از حدود ۱۰ هفته وقفه فردا ۱۹ دی ماه در مناطق مختلف استان اقامه می شود.

در این اطلاعیه از نمازگزاران خواسته شده که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک و همراه داشتن مهر و سجاده شخصی در این آیین عبادی سیاسی حضور به هم رسانند.

با توجه به اینکه تمامی شهرهای لرستان اکنون در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند رییس‌ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه لرستان اعلام کرد: نماز جمعه عبادی سیاسی این هفته ۱۹ دی با رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی شهرستان ها و بخش های استان اقامه می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا حقیان اظهار داشت: براساس تصمیم گیری ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، نظر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، نماز جمعه ۱۹ دی ماه در همه شهرها و بخش های استان اقامه خواهد شد.

۱۸ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش های کرونایی استان ها

امروز خبرنگاران ما در ارومیه و سنندج هم دست به کار شدند و با انتشار گزارش هایی به تشریح وضعیت استان های خود در مواجهه با ویروس کرونا تهیه کردند.

کرونا در آذربایجان‌غربی؛ سراشیبی شکننده ابتلا و بستری عنوان گزارش مرکز ارومیه است که درباره آخرین آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ آورده است: شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی به مرحله امیدوارکننده کاهشی رسیده و تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها به کمتر از ۲۵ درصد زمان اوج کاهش یافته ولی همچنان این روند شکننده است و همه موارد بهداشتی و ایمنی باید برای جلوگیری از ورود به خیز چهارم با دقت از سوی مردم و مسوولان اعمال شود.

در حالی که در برخی روزهای خیز سوم، مبتلایان حدود هزار و ۲۰۰ نفری، بستری های روزانه بیش از ۳۶۰ نفری، فوتی های نزدیک به ۴۰ نفری و تعداد کل بستری های افزون بر هزار و ۷۰۰ نفری در آذربایجان غربی تجربه شده بود، همه این ارقام پس از گذشت حدود یک ماه از پایان این خیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

طبق آخرین آمار، تعداد مبتلایان روزانه حتی به حدود ۱۶۰ نفر نیز رسید؛ بستری های روزانه نیز هرچند روند ثابتی را طی می کند ولی حتی به نزدیک ۳۰ نفر در روز نیز کاهش یافت؛ همچنین در یکی از روزهای دی ماه امسال، تعداد فوتی ها صفر شد که خبر بسیار خوبی برای آذربایجان غربی بود.

هرچند تعداد بستری های مربوط به سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی با سد محکم ورود به کانال ۳۰۰ نفری روبروست ولی این تعداد حتی به ۴۰۳ نفر هم رسیده که حاکی از کاهش ۷۷ درصدی نسبت به روزهای اوج است.

طبق نظر کارشناسان، ۲ نوع احتمال برای روزها و هفته های سرد پیش رو در آذربایجان غربی نظیر کشور وجود دارد، عده ای از صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که مردم همچنان به رعایت پروتکل ها ادامه خواهند داد تا روزهای واکسیناسیون آغاز شود که این بهترین احتمال پیش رو به شمار می رود.

برخی دیگر از صاحب نظران نیز بر احتمال افزایش تعداد مبتلایان و به تبع آن، بستری ها و مرگ و میر ناشی از کرونا به خاطر خسته شدن مردم از اعمال محدودیت ها اصرار دارند که در صورت تحقق این امر، شرایطی به مراتب بدتر از خیز سوم در استان و کشور رخ می دهد.

مرکز سنندج نیز با انتشار گزارش تصویری با عنوان خیابان انقلاب سنندج قبل از شیوع کرونا و بعد از آن وضعیت یکی از معابر شلوغ این شهر را به تصویر کشیده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید