کد خبر: 332291
۰
۰
نسخه چاپی

مراسم ششمین سالگرد ارتحال آیت الله انصاری شیرازی برگزار شد

به گزارش قم پرس ششمین سالگرد ارتحال حکیم متأله و عارف الهی مرحوم آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی شب گذشته با سخنرانی آیت الله احمد عابدی به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیات قرآن کریم فرزند آن مرحوم در خصوص ویژگی‌های مرحوم آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی نکاتی را برشمرد سپس آیت الله عابدی به ایراد سخنرانی پرداخت و مرحوم آیت الله انصاری شیرازی را شخصیتی بی نظیر در عصر حاضر معرفی کرد و گفت: مشی و روش آیت الله انصاری شیرازی برای جامعه امروز بخصوص طلاب و روحانیون یک الگوی به تمام معنا است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم تواضع را از شاخصه‌های مهم آن مرحوم برشمرد و ادامه داد: آیت الله انصاری شیرازی در کسب فضائل اخلاقی بسیار منحصر به فرد و در قله فضائل قرار داشت، همچنین در علم، دانش، حکمت و … جایگاه خاصی دارد. ایشان زمانی که در جلسه درس حاضر می‌شد حتی یک لحظه سر خود را از کتاب بالا نمی‌آورد و این علت داشت. اما یک سوال مطرح می‌شود که ایشان چگونه آن هم فضائل اخلاقی و علم را با مسائل انقلابی بودن خودش جمع کرده بود؟

وی افزود: درس آن مرحوم همیشه بعد از ظهرها برگزار می‌شد و در دوران دفاع مقدس عصری نبود که شهیدی در قم تشییع نشود، ایشان رسمش این بود که درس خود را بگوید و شخصاً در تشییع همه شهدا شرکت کند. حتی زمانی که حضرت آیت الله خامنه‌ای به قم مشرف شدند ایشان با آن کهولت سن و با همان عصایی که داشت پای پیاده تا فلکه جهاد به استقبال حضرت آقا رفته بود که شاید هیچیک از علما این مقدار مسافت را پیاده روی نکرده بودند. آن مرحوم ویژگی‌های عظیمی داشت و حق بزرگی بر حوزه‌های علمیه دارد چرا که ایشان بسیار برای حوزه خدمت کرد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه آیت الله انصاری به معنای واقعی کلمه انسان معنوی بود، گفت: گاهی به بعضی از انسان‌ها، انسان معنوی گفته می‌شود، گاهی اوقات نیز برخی زمان‌ها و مکان‌ها را با همین عنوان معنوی معرفی می‌کنند. روزی حضرت علامه طباطبایی به منزل مرحوم آیت الله انصاری می‌روند و می‌فرمایند: این خشت و دیواری که صد سال نام مبارک سید الشهدا (ع) را شنیده است همین خشت و دیوار در روز قیامت شفاعت می‌کند؛ برای همین به چنین منزلی خانه معنوی گفته می‌شود.

آیت الله عابدی با اشاره به اینکه بعضی عرفان‌های نوظهور تنها ادعای معنویت دارند در حالی که معنوی نیستند، عنوان کرد: مقصود آنان از معنویت بهره بردن از قوای روح برای انجام کارهای شگفت است چیزی که در یوگا و عرفان‌های نوظهور مانند تصوف مشاهده می‌شود. یک دورانی عده‌ای به جای قوای روح از لفظ طلسم و سحر استفاده می‌کردند و کارهای عجیب و غریب انجام می‌دادند و اموری که برای مردم پنهان بود را آشکار می‌کردند و نام آن را معنویت می‌گذاشتند، این نوع معنویت‌ها ضد خدا و یا غیر الهی هستند. در این گونه معنویت‌ها نوعی فرعونیت وجود دارد که فرد می‌خواهد خودش را مطرح کند این امور اصلاً معنوی نیست بلکه خودشان اسم آن را معنویت گذاشته‌اند.

وی افزود: اما وقتی می‌گوئیم مرحوم انصاری یک مردم معنوی بود نه اینکه این فرد به دنبال آن بود که روح خودش را بزرگ و قوی کند و کارهای شگفت انجام دهد بلکه مراد کسی است که دائماً به فکر ملکوت و جبروت و خود را در محضر خدای متعال دیدن است به این معنویت می‌گویند، انسان معنوی خاکساری در پیشگاه پروردگار را برای خودش کمال می‌داند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید