تهیه تبلت برای تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم

اخبار مربوط به مشارکت نهادها و مردم در تهیه تبلت برای دانش آموزان در یک ماه گذشته بسیار گسترده‌تر از پیش به گوش می‌خورد. تهیه تبلت‌هایی که این روزها به عنوان مدرسه‌ای مجازی از آنها یاد می‌شود، نه تنها در دستورکار وزارت آموزش و پرورش، بلکه مورد توجه بسیاری از خیرین و موسسات مردم نهاد نیز قرار گرفته است تا دانش‌آموزی به دلیل نداشتن ابزار لازم از تحصیل عقب نماند چراکه به گفته مسوولان آموزش و پرورش ۳۰ درصد دانش آموزان عادی و ۴۰ درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه از ابزار هوشمند مانند تبلت و موبایل محروم بودند.

هرچند که مسوولان آموزش و پرورش بواسطه اطلس یادگیری دانش آموزان محروم را شناسایی کردند و محتوای لازم برای آموزش و یادگیری را در اختیار آنها قرار دادند اما تهیه تبلت را هم به منظور برقراری عدالت آموزشی در دستور کار قرار داده اند.

تاکنون نهادهای بسیاری مانند سازمان مرکز آمار ایران، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، کمیته حضرت امام (ره( ، معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و معاونت رییس جمهوری در امور زنان نیز در این طرح هدایت مشارکت داشته‌اند.

معصومه ابتکار روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ما درباره تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند اظهار داشت: معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ردیف بودجه مستقلی برای مشارکت در طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس درس) ندارد اما سعی شده که در این طرح با مشارکت تشکل های حوزه زنان و خانواده، خیریه ها و گروه‌های مشارکت دار سهیم شویم.

وی افزود: معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده قصد دارد تا با شرکت در این طرح گامی در جهت عدالت آموزشی و جنسیتی بردارد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین یادآورشد: طرح هدایت (هر دانش آموز یک تبلت، هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس درس) برای همه دانش آموزان است اما نگرانی ما این است که درصد بیشتری از دختران به این ابزار هوشمند تلفن همراه و تبلت نیازمند باشند.

ابتکار خاطرنشان کرد: اولویت کمک معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تحصیل دختران درمناطق محروم است که برخورداری و دسترسی کمتری به تلفن و تجهیزات هوشمند دارند.

همچنین پیشتررییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به ما گفت: بخش‌های مختلف دولت، سازمان‌ها و مردم و خیرین برای رفع نیاز کامل دانش آموزان به وسایل الکترونیک آموزشی مانند تبلت و رایانه پای کار آمده‌اند تا هیچ دانش آموزی به دلیل نبود دسترسی به این وسایل از تحصیل عقب نماند.

سید جواد حسینی اظهار داشت: ۳۰ درصد دانش آموزان به ابزار هوشمند مانند تبلت و گوشی تلفن همراه برای برخورداری از آموزش دسترسی ندارند به همین دلیل تمرکز بر این است که تلاش کنیم نبود دستگاه، شکاف دیجیتالی در آموزش را شکل ندهد.

وی افزود: هرچند که اطلس یادگیری نظام تعلیم و تربیت همه دانش‌آموزان را تحت پوشش آموزش قرار داده است و دانش‌آموزانی که تبلت یا موبایل ندارند، از آموزش محروم نمانده اند این دانش‌آموزان هم به واسطه درسنامه، حضور معلم به صورت انفرادی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بهره گیری از کمک والدین از آموزش‌ها برخوردار می‌شوند اما در ارتباط با تبلت تلاش شده تا با استفاده از ظرفیت‌های جامعه بتوان نیازهای دانش‌آموزان را رفع کرد.

حسینی با بیان اینکه تاکنون با استفاده از منابع دولتی، عمومی و بخش خیرین و مردمی اقدامات بزرگی برای تهیه تبلت دانش‌آموزان انجام شده است، یادآور شد: سازمان مرکز آمار ایران تهیه حدود ۱۵ هزار تبلت را قول داده که ۵۰۰ عدد از آن را در مازندران توزیع کرده است.

به گفته وی، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پویش نذر هوشمند تاکنون ۴۷ میلیارد تومان به واسطه کمک‌های مردمی جمع آوری کرده که با این رقم می‌توان ۲۴ هزار تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند تهیه کرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: یک ظرفیت دیگر که قابل توجه است، استفاده از دستگاه‌های ابزار هوشمند مانند تبلت‌هایی است که هم در اختیار مردم و هم سازمان‌ها قرار دارد، بطور مثال در آموزش و پرورش نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه رایانه وجود دارد که دانش‌آموزان می‌توانند از این دستگاه‌ها به صورت انفرادی در مدارس استفاده کنند یا به صورت امانی به آنها داده شود.

حسینی خاطرنشان کرد: در واقع مدارس هوشمند باید به کلاس‌های هوشمند اختصاصی برای دانش آموزانی که دسترسی به ابزار هوشمند ندارند، تبدیل شود تا به صورت انفرادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند از این ابزار استفاده کنند و همچنین باید اعتبارات هوشمندسازی این مدارس در این زمینه به صورت پایدار هزینه شود.

وی ادامه داد: همچنین ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش نوسازی است که می تواند برای تجهیز ابزار و فضای جدید اختصاص یابد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد که قرار است که استانداری و ظرفیت استان‌ها نیز برای تهیه تبلت دانش‌آموزی بکار گرفته شود.

حسینی همچنین گفت: ۵۰ هزار تبلت را کمیته حضرت امام (ره) برای دانش آموزان در نظر گرفته است.

وی افزود: معاونت توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری هم برای تهیه تبلت دانش‌آموزی روی کار آمده است تا بتوانیم شورای ارتقای شاخص های مناطق آزاد را هم وارد کار کنیم و به واسطه دستگاه های آنجا کار را پیش ببریم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: طرح بامزینگ هم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد که در این طرح به واسطه اعتبارات بانک‌ها و شورای بانک ها بتوان خرید تبلت را برای اپراتورها آسان کرد و اپراتورها هم به صورت اقساطی بتوانند تبلت‌ها را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

به گفته وی، اپراتورها اعلام کرده‌اند که طرح بامزینگ می تواند تا ۲ میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار دهد.

به گزارش قم پرس، موضوع تهیه تبلت و همچنین وسایل الکترونیک آموزشی مانند رایانه مدتی پس از شیوع کرونا در کشور توسط مسئولان کشور به ویژه آموزش و پروش و نهادهای فرهنگی با همکاری خیرین پای کار آمده‌ تا هیچ دانش آموزی به دلیل نبود دسترسی به این وسایل از تحصیل عقب نماند.

تخصیص بودجه برای خرید تبلت برا یدانش آموزان مناطق محروم

پیشتر نیز در این راستا مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی از اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای تهیه تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم خبر داده و گفت: موضوع دیگری که در ردیف‌های بودجه‎‌ای برای آن اعتبار پیش بینی و پیشنهاد آن به کمیسیون تلفیق تدوین شده است؛ اختصاص ردیف اعتباری برای تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی، تقویت شبکه زیرساخت اینترنت و مهم‌تر از همه، اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای تهیه تبلت دانش آموزی برای دانش آموزان مناطق محروم است.

تهیه تبلت برای دانش آموزان مناطق محروم در اولویت قرار گیرد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی خواستار این شد که تهیه تبلت وتجهیزات هوشمند برای دانش آموزان مناطق محروم در اولویت بودجه ۱۴۰۰ قرار گیرد.

حمید رضا حاجی بابایی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر ضرورت توجه به عدالت دیجتیالی در آموزش و پرورش دانش آموزان که در سند تحول بنیادین نیز مدنظر قرار دارد، گفت: بر اساس گزارش مسئولین آموزش وپرورش ۳۰درصد از دانش آموزان به هیچ گونه تبلت و ابزار هوشمند برای استفاده از آموزش های مجازی دسترسی ندارند ، از این رو توجه ویژه به تهیه تبلت و تجهیزات هوشمند برای دانش آموزان مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۰ یکی از مهم ترین ضرورت هایی است که باید دولت و مجلس آن را در برنامه خود قرار دهند.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس به ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه نیز اشاره ای داشت و گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این زمینه باید ورود نماید و باتمام ظرفیت برای تهیه تبلت و تجهیزات هوشمند، خط ارتباط دیتایی دانش آموزان برنامه های خود را ارائه کند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید