کد خبر: 332316
۰
۰
نسخه چاپی

نکوداشت مقام آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد

به گزارش ایرنا، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم طی سخنانی، ویژگی های شخصیتی رییس فقید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) را مورد توجه قرار داد و گفت: آیت الله مصباح یزدی از رهبران و پرچم داران مبارزه با انحراف و الحاد در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی افزود: آیت الله مصباح یزدی از مصادیق واقعی و بارز اهل الذکر و عالم ربانی در بیان رویات و احادیث ائمه معصومین(ع) بود.

رمضانی تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت هایی بود که جامعیت علمی وی در آثار و مکتوبات باقی مانده مشخص است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: آشنایی به علوم نوین و برگزاری نشست هایی مانند نقد غرب و مدرنیته از جمله نمونه های مشخص تسلط و تکلیف محوری وی در مسائل روز و نیازهای جدید بود.

رمضانی اظهار داشت: مباحثی چون مدیریت اسلامی، نظریه سیاسی اسلام، حقوق بشر اسلامی، نقد نظریه سکولاریسم و مدرنیته وغیره که در اندیشه های آیت الله مصباح یزدی بسیار دیده می شود جا دارد توسط حوزه علمیه و طلاب جوان ادامه یابد.

وی ابراز کرد: حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق به دلیل وجود مکتب ها و نحله های فراوان اخلاقی و افراط ها و تفریط های موجود در آن یکی دیگر از دغدغه های مهم و همیشگی آیت الله مصباح یزدی بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: آیت الله مصباح یزدی به دلیل ذهن فلسفی و تسلطی که به قرآن کریم داشت در جایگاه معلم اخلاق دارای سبک خاص خود بود و نوآوری های نوینی را در این عرصه پایه ریزی کرده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: آیت الله مصباح یزدی از شخصیت های برجسته اسلام در تبیین معارف دینی در داخل و خارج از سرزمین های اسلامی است.

رمضانی خاطرنشان کرد: از نظر آیت الله مصباح یزدی در رابطه انسان با خود سه مساله قدرت، علم و محبت، جایگاه ممتازی دارد و وجود و شخصیت واقعی انسان گرایش های مختلف او در این سه عنوان کلی شکل می گیرد.

به گفته وی، مباحثی که در حوزه محبت در قرآن و روایات اسلامی آمده بسیار بیشتر از چیزی است که در منابع مسیحیت آمده و محبت جایگاه خاصی در شکل گیری شخصیت انسان دارد.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) نیز در این آیین نکوداشت، اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی در علوم عقلی، فلسفه های مضاف علوم، مبانی علوم انسانی و مباحث اصولی دارای یک جامعیت علمی ویژه ای است.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی در حوزه علوم انسانی یک فرد منحصر به فرد بود و وی پیش از تاسیس موسسه در راه حق در قبل از انقلاب هم با علوم انسانی و فلسفه های غرب آشنا بود.

وی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی آشنایی کاملی به زبانهای فرانسه، انگلیسی و عربی داشت و زبان آلمانی را هم به خوبی درک می کرد.

رجبی خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه و تاثیرگذاری تعالی بخش در بین اساتید و دانشجویان از برکات وجودی آیت الله مصباح یزدی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تدوین کتابی چون "مکتب های روانشناسی" با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه از مصداق های بارز تقویت حوزه و دانشگاه توسط وی بود.

رجبی یادآور شد: آیت الله مصباح یزدی طرح خاصی در نظام آموزشی حوزه داشت و معتقد بود نظام آموزشی موجود نیازمند تکمیل است اما به دلیل برخی حساسیت ها از پیاده سازی آن صرفنظر کردند.

وی ابراز کرد: آیت الله مصباح یزدی معتقد بود می توان در مدت کوتاه تر طلاب را به مرتبه علمی مورد نظر رساند و آنها را از نظر علمی و اخلاقی عمیق تر نمود.

به گفته وی، بسیاری از آثار و اندیشه های آیت الله مصباح یزدی هم تدوین و منتشر نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: آیت الله مصباح یزدی آثاری در حوزه ادبیات، اوصاف قرآنی، واژگان قرآنی و مفردات فرهنگ دینی و غیره آثاری دارد که تدوین آنها چند جلد کتاب خواهد شد.

رجبی اضافه کرد: برخی از آثار آیت الله مصباح یزدی که در سن ۲۵ تا۲۷ سالگی نگارش شده هنوز منتشر نشده است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: آیت الله مصباح یزدی در حوزه فرهنگ شخصیتی تاثیرگذاری در کشور بود و همیشه تهاجمات فرهنگی را رصد می کرد و پاسخ های به موقعی را به شبهات فرهنگی می داد.

به گفته وی، تحلیل و پاسخ بنیادین و متقن وی به شبهات اخیر کرونا و سازگاری آن با آموزه های عقلانی و فرهنگ دینی در بین تحلیلهای دیگر از جایگاه ویژه ای برخودار شده است.

رجبی تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی در مساله اخلاق کاربردی باب جدیدی را بر روی علمای اخلاق و طلاب حوزه علمیه باز کردند.

نکوداشت مقام آیت الله مصباح یزدی در قم برگزار شد

رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) نیز در این آیین، اظهار کرد: آیت الله مصباح یزدی دانشمندی بود که در میان ابعاد مختلف علمی به یک جامعیت منحصر به فردی رسیده بود.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی افزود: یکی از برکات وجودی آیت الله مصباح یزدی نهادسازی و تاسیس مراکز علمی موثر در عرصه علمی و فرهنگی ایران و جهان بود.

به گفته وی، آیت الله مصباح یزدی یک جریان و نهضت فکری خاصی را ساماندهی کرده و پیش برد و آثار این نهضت علمی در سالهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های مهم آیت الله مصباح تاثیرگذاری وی در مباحث اجتماعی و فرهنگی بود و حضور تعیین کننده ای در نیازهای جامعه داشت.

عباسی اضافه کرد: تکلیف محوری و احساس وظیفه از خصوصیات بارز آیت الله مصباح یزدی بود که ورود عالمانه و دقیق و به موقع وی به مباحث مربوط به عقاید مارکیستی در ابتدای انقلاب از مصادیق تکلیف محوری وی بود.

وی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی از نوآوران و مبتکران گسترش و توسعه قلمرو علوم در حوزه علمیه قم بود و ورود وی به این عرصه از تکلیف محوری او نشات گرفته بود.

رییس جامعه المصطفی العالمیه(ص) تاکید کرد: توسعه قلمرو علوم انسانی و فلسفه های مضاف در حوزه علمیه هم از دیگر مصادیق بصیرت، زمان شناسی، نوآوری و تکلیف محوری او بود.

به گفته عباسی، آشنایی وی با اندیشه های مدرن از مهمترین ویژگی های شخصیتی آیت الله مصباح یزدی بود و او در این عرصه تفاوت و فاصله زیادی با سایر اندیشمندان دارد.

وی خاطرنشان کرد: اعزام طلاب به دانشگاه های گوناگون خارج از کشور در رشته های مختلف و تربیت شخصیت های علمی آشنا به معارف اسلامی و اندیشه های نوین غربی، اقدامی بود که برکات آن تا سالها ادامه خواهد داشت.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر روز جمعه ۱۲ دی ماه به دلیل بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهر ایشان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید