کد خبر: 332349
۰
۰
نسخه چاپی

شکرگزاری و ساده‌زیستی مهمترین درس از زندگی فاطمه(س) برای شیعیان

حجت‌الاسلام و المسلمین «عبدالکریم پاک‌نیا» در گفت وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سیره تربیتی حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که عملکرد تربیتی آن حضرت متأثر از والدینی بود که در دامان آنها رشد کرد، به بیان دیگر رویکرد حضرت در زندگی مرهون تربیت نبوی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: تمامی حرکات و سکناتی که حضرت فاطمه (س) در تربیت فرزند داشت برگرفته از تربیت وحیانی و الهی پیامبر اکرم (ص) بود؛ آن حضرت بر خلاف دخترانی که در آن روزگار چنین پشتوانه‌ای نداشتند در قالب این مهد تربیتی به سن نوجوانی و جوانی رسید و پس از ازدواج خود یک مربی برای فرزندانش بود. در اینجا باید توجه داشته باشیم که عمده‌ترین مساله در تربیت فرزند مساله مربی است، هرچه قدر مربی در دوران کودکی تربیت صحیحی دریافت کرده باشد در تربیت فرزندان موفق تر خواهد بود. این مساله در مورد دختر پیامبر (ص) به شکل تام و تمام صدق می‌کرد.

وی افزود: یکی از مسائلی که در مورد سیره تربیتی حضرت فاطمه (س) نسبت به فرزندانش قابل توجه است موضوع فضائل اخلاقی و عبادی است که به فرزندان با عمل خود آموزش می‌دادند. مساله عبادت حضرت، دعا برای همسایه، پاسخگویی با صبر به کسانی که از ایشان سوال داشتند و مواردی از این دست سبب می‌شد تا فرزندان نوع برخورد با دیگران را به خوبی بیاموزند؛ همچنین مساله ساده‌زیستی و شکرگزاری سرور زنان دو عالم نیز مثال‌زدنی است. سلمان فارسی می‌گوید: روزی حضرت فاطمه را دیدم که چادری وصله دار و ساده‌ای بر سر داشت، تعجب کردم و گفتم: عجبا! دختران پادشاهان ایران و روم بر کرسی‌های طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زر بافت به تن می‌کنند؛ امّا این دختر رسول خداست که نه چادرهای گران قیمت بر سر دارد و نه لباس‌های زیبا!

شکیبایی در زمان بروز مشکلات زندگی از مسائلی است که زهرای مرضیه به فرزندان خود آموخت و ذیل همین تربیت بود که زینب کبری (س) در کربلا این جمله را بر زبان آورد که «ما رأیت الا جمیلا».

حجت‌الاسلام و المسلمین پاک‌نیا با بیان اینکه سادگی و شکرگزاری حلقه مفقوده زندگی خانواده‌ها است، تصریح کرد: فرزندانی که امروز در خانواده شیعیان تربیت می‌شوند چند مشکل دارند؛ نخست آنکه پر توقع هستند، این ویژگی سبب می‌شود که فرزندان ناسپاس شوند، وقتی والدین چنین باشند طبیعتاً این صفت به فرزندان نیز منتقل می‌شود و زمانی که انتظارات شأن برآورده نمی‌شود ناراحت می‌شوند و سر ناسازگاری می‌گذارند در حالی که از نعمات فراوانی برخوردارند و قدر نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: این دو مؤلفه یعنی سادگی و شکرگزاری پیام زندگی حضرت زهرا (س) به خانواده‌های ماست، هر روز تلاش می‌کنیم که زندگی مادی بهتری را برای فرزندان فراهم کنیم اما عملاً می‌بینیم که معنویت از زندگی شأن رخت بر بسته یا روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود؛ حال آنکه زندگی حضرت زهرا (س) در نهایت سادگی بود و این رویکرد حضرت برای امروز ما یک درس است. از سوی دیگر شکیبایی در زمان بروز مشکلات زندگی از دیگر مسائلی است که زهرای مرضیه به فرزندان خود آموخت و ذیل همین تربیت بود که زینب کبری (س) در کربلا این جمله را بر زبان آورد که «ما رأیت الا جمیلا».

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار کرد: درس دیگری که از سیره تربیتی حضرت فاطمه (س) می‌آموزیم، کار، تلاش و خیرخواهی برای فرزندان است؛ آن حضرت ارزش فعالیت را به فرزندان آموزش دادند. امروز ما عادت کرده‌ایم که شغلی راحت برای فرزند خود پیدا کنیم، شغلی که حقوق ثابت داشته باشد اما دیگر برایمان مهم نیست که فرزندمان چه خدمتی به جامعه می‌کند و آیا اساساً از ظرفیت وجودی که خداوند در وجودش نهاده استفاده می‌کند یا خیر. امروز به مدرک، شهرت پدر یا خانواده می‌نازند اما اینکه آیا خودشان در جامعه دردی را دوا می‌کنند یا خیر گویا اصلاً مهم نیست؛ در حالی در زندگی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) سرتاسر ابعاد معنوی و آموزشی به فرزندان را مشاهده می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت آموزش تعامل با دیگران به فرزندان گفت: یکی از ویژگی ما ایرانیان مهمان نوازی است، البته این روزها به دلیل شیوع کرونا امکان دید و بازدید وجود ندارد اما نکته در برقراری ارتباط با مهمان است. سیره حضرت زهرا (س) و حضرت امیر (ع) در مواجهه به مهمان بسیار قابل توجه است، برای مثال زمانی که حضرت فاطمه (س) در بستر نقاهت از بیماری بودند خلیفه اول و دوم به منزل آن بزرگواران آمدند و درخواست ملاقات داشتند، حضرت فاطمه (س) رضایتی به این دیدار نداشت اما به حضرت امیر (ع) فرمود: «علی جان خانه توست و من همسر تو هستم هر آنچه که می‌خواهی انجام بده.»، این برخوردی بسیار قابل توجه است چراکه هم نوع مواجهه با افرادی را نشان می‌دهد که حضرت از آنان رضایتی نداشتند و از سوی دیگر همراهی و تعامل با همسر، مسأله‌ای که امروز بسیار باید مورد توجه خانواده‌ها باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پاک‌نیا در ادامه گفت: ازجمله دیگر مواردی که در مورد سیره تربیتی حضرت فاطمه (س) باید مورد توجه قرار گیرد عفت و حیایی است که آن حضرت به فرزندان خود آموختند. این ماجرا معروف است که روزی نابینایی به خانه حضرت آمد و فاطمه (س) با ورود آن مرد حجاب خود را کامل کرده و پشت پرده رفتند، وقتی که پیامبر اکرم (ص) در مورد علت این مساله از حضرت سوال کردند ایشان فرمودند: «اگر او را مرا نمی‌بیند اما من او را می‌بینم و او بوی زن نامحرم را احساس می‌کند.» و در اینجا بود که پیامبر (ص) فرمود: «اشهد انک بضعه منی».

وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمانی به سیره تربیتی حضرت فاطمه (س) در عرصه حجاب و عفاف نیاز داریم، افزود: این مهم زمانی میسر می‌شود که فرهنگ حجاب در خانواده‌ها نهادینه شود. طبیعتاً در نیل به این هدف در گرو ترویج آموزه‌های زندگی فاطمی در جامعه از طریق فعالیت‌های مختلف دینی فرهنگی است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید