تکلیف‌های موازی؛ روش‎‌ خلاقانه دانشگاه‌ها برای برخی امتحانات عملی

در روزهای گذشته، اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم نیمسال نخست و دوم دانشگاه‌ها مطرح شده است. صریح ترین اظهارنظر در خصوص برگزاری مجازی امتحانات پایان ترم مربوط به علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم بود مبنی بر اینکه با توجه به شرایط پیش آمده بیماری کرونا برنامه‌ریزی شده است تا امتحانات پایان ترم نیمسال اول تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ دانشجویان مجازی برگزار ‌شود. با این حال گاهی زمزمه هایی مبنی بر حضوری برگزار شدن این امتحانات به خصوص در دروس عملی شنیده می شود.

نحوه برگزاری امتحانات دروس عملی

محمدرضا آهنچیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ما درباره برگزاری آزمون دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی در نیمسال نخست سال تحصیلی جاری، اظهار داشت: آزمون های برخی دروس عملی در مواردی که امکان داشت به روش تکلیف های موازی برگزار شده و می شود.

وی افزود: در برخی درس ها مثل شیمی یا آزمایشگاه‌های شیمی به دانشگاه ها ابلاغی نشده است زیرا دانشگاه ها به طور مستقل و خلاقانه امتحانات را برگزار کردند. در جاهایی مثل مزرعه که دانشجو موظف است مسیر رشد و پرورش گیاه را دنبال کند یا در رشته های دامپزشکی که دانشجو باید در کلینیک حضور یابد، دانشجویان با مراعات و حفظ پروتکل های بهداشتی در دانشگاه‌ها حاضر شدند.

آهنچیان درباره امتحانات دانشجویانی که دانش آموخته می شوند، خاطرنشان کرد: امتحانات دانشجویانی که در شرف دانش آموختگی قرار دارند، به صورت حضوری در دانشگاه‌ها برگزار می شود؛ این درحالی است که حضور دانشجویان برای گذراندن واحدهای عملی در شرایط قرمز کرونایی به طور مطلق انجام نشده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه به دانشگاه ها توصیه کرده بودیم برای نیمسال مهرماه ۹۹ در صورت امکان دروس عملی کمتری ارایه دهند، افزود: البته این موضوع به خودی خود اتفاق افتاد. وضعیت دانشگاه ها با ۳۱ استان در وضعیت های متفاوت از نظر بحران کرونا قرار دارد. در این شرایط، دانشگاه هایی مثل جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای تا بالای ۸۰ درصد و دانشگاه های دولتی در شهرهای کوچک تا بالای ۹۰ درصد دانشجویان بومی دارند که در این شرایط دانشجویان مشکلی برای حضور در کلاس های عملی و آزمون حضوری نخواهند داشت.

آهنچیان بزرگترین مانع حضور دانشجویان در دانشگاه ها را مربوط به سفرهای درون و بیرون شهری آنان سپس لزوم اسکان در خوابگاه ها اعلام کرد.

به گزارش قم پرس، در مورد برگزاری امتحانات برخی دروس عملی به شکل تکلیف های موازی، این نکته قابل ذکر است که به عنوان نمونه استاد مقاله‌ای مبتنی بر آزمایش های شیمی به دانشجویان می دهد تا آزمایش های منتشر شده مبتنی بر این مقاله ها را مطالعه کنند و به استاد بگویند چه تکنیک هایی در مسیر این آزمایش ها مهم بوده که در مقاله به آن توجه شده است تا ذهن دانشجو در فضای آزمایش قرار گیرد. در واقع سوالات استاد مبتنی بر این جنبه عملی آزمایش های دیگران بوده است و بر اساس مطالعه ۱۰ مقاله، هشدارها، نقاط ایمنی آزمایش و چگونگی تغییر در حلال ها را تشریح می کنند که البته ارزش این کار کمتر از کار در آزمایشگاه نیست.

امتحانات با استانداردهای قبلی نمی تواند برگزار شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به چالش هایی که برای دروس عملی در بحران کرونا ایجاد شد، خاطرنشان کرد: رشته های زیادی مانند محیط زیست، زمین شناسی و جغرافیای طبیعی در هر نیمسال تعداد زیادی واحد درسی عملیات صحرایی و بازدید از میدان و عرصه دارند که این بازدیدها در شرایط کنونی تعطیل شده اند.

وی افزود: تعطیلی دانشگاه ها و جایگزینی آموزش های الکترونیکی بر چنین وجوهی از آموزش تاثیر گذاشته است و این موضوع را نمی توان نادیده گرفت. البته این امر مختص کشور ما نیست بلکه در نظام های آموزش عالی جهان اتفاق افتاده است. امتحانات پایان ترم هم همین وضعیت را دارند و این امتحانات با استانداردهای قبلی نمی تواند برگزار شود.

به گفته آهنچیان، در کل آزمون های نیمسال اول با چالشی که گزارش شده باشد، مواجه نشدند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید