۴ مصوبه جدید برای تولید واکسن کرونا/ مشکل تأمین دستگاه نداریم

به گزارش قم پرس منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصد و چهل و سومین جلسه ستاد شورای راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: دستور اصلی این جلسه ارائه گزارش علمی و بررسی وضعیت و چالش‌های تولید و خرید واکسن کرونا بود که با حضور نمایندگان دستگاه‌های وزارت بهداشت، ستاد اجرایی فرمان امام، مؤسسات واکسن سازی همچون رازی و پاستور، فرهنگستان علوم پزشکی، محققان این حوزه برگزار شد.

وی با اشاره به موضوع جلسه گفت: تولید و خرید واکسن کرونا موضوع جلسه بود که برای هر کدام از روش‌ها نظراتی ارائه شد.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اولین نظر ارائه شده در این جلسه عدم خرید واکسن از معدود کشورهایی بود که این امر در راستای حمایت از سلامت آحاد ملت ایران صورت می‌گیرد زیرا برخی از واکسن‌های تولید شده در فرم‌های ناشناخته ای هستند.

کبگانیان ادامه داد: حمایت از تولید ملی واکسن کرونا ضرروی است و از وظایف ستاد نقشه به شمار می‌رود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: به علت اضطراری بودن تولید واکسن کرونا تولید این واکسن از چندین سال به یک سال تقلیل پیدا کرد این درحالی است که تولید واکسن‌هایی همچون ابولا ۲۰ سال و برخی بیماری‌های واگیر ۱۵ سال به طول انجامیده است.

۹ شرکت ایرانی ۶ نوع واکسن کرونا را تولید می‌کنند

کبگانیان با بیان اینکه ۹ شرکت ایرانی ۶نوع واکسن را در ۴پ لتفرم در حال تولید دارند، گفت: ایران تمام فناوری‌های تولید واکسن کرونا در پلتفرم‌های واکسن را دارد که برخی از آنها در اسفند و برخی در خرداد ماه سال آینده وجود خواهند داشت.

به گفته وی، ۴پ لتفرم مبتنی بر ویروس کشته شده، ناقل ویروسی، mRNA ، پروتئین نوترکیب برای تولید واکسن در پیش گرفته شده است.

وی با بیان اینکه واکسن بر پایه ویروس کشته شده ایمن است، ادامه داد: یکی از پلتفرم‌ها m RNA است که تمام ابعاد این نوع واکسن شناخته شده نیست و شرکت فایزر این واکسن را تهیه کرده است.

به گفته وی، واکسنی بر پایه پلتفرم نوترکیب با همکاری کشور کوبا توسط محققان کشور تولید می‌شود نیز از دیگر پلتفرم هاست.

کبگانیان اضافه کرد: پیش بینی می‌شود اگر مراحل را به خوبی طی کنیم نه تنها واکسن سازهای رقابتی بخش خصوصی را داریم بلکه به طور کلی تولید کننده‌های دارو با تکنولوژی‌های جدید را نیز خواهیم داشت.

وی یکی از دستاوردهای تولید واکسن کرونا در کشور را فعالیت بخش خصوصی و گفت: تا شش ماه آینده نه تنها واکسن‌های بخش خصوصی بلکه بخش دولتی هم خواهیم داشت.

وی با اشاره به گلوگاه جدی تولید واکسن کرونا در کشور افزود: یکی از گلوگاه‌های جدی ما فازهای بالینی و حیوانی است که به خوبی طی می‌شود و نگرانی ما در این جلسه ورود به سمت تولید انبوه و صنعتی بوده است که از یک تا ۲میلیون دوز خواهد بود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشو افزود: چالش اصلی محققان تولید کننده واکسن «تحریم» است که توسط برخی کشورهای دشمن اعمال شده چون برخی دستگاه‌ها را نیاز داشتیم ولی این تحریم‌ها باعث شد که شرکتهای دانش بنیان به این موضوع ورود پیدا کنند.

مشکل تأمین دستگاه برای تولید واکسن نداریم

وی با تاکید بر اینکه اکنون مشکل تأمین دستگاه برای تولید واکسن نداریم، گفت: گزارشی در این زمینه از سوی مؤسسه برکت اعلام شد که تولید انبوه واکسن را در چند روز اخیر آغاز کردند که با استفاده از دستگاه‌های داخلی بوده است.

وی با بیان اینکه خرید پرخطر مصلحت ملت نیست، خاطر نشان کرد: تأمین ۱۶.۸ میلیون دوز از کوواکس یکی از برنامه هاست و شرط خرید این است که مبتنی بر پلتفرم فایزر نباشد.

کبگانیان افزود: پیش بینی شده که ۲۵ میلیون دوز تولید داخلی واکسن ایرانی کرونا تا اردیبهشت و خرداد داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر ۱۶.۵ میلیون دوز بناست که ۲۵.۵ میلیون دوز واردات از شرکت دیگر که مبتنی بر پلتفرم فایزر نباشد در پیش گرفته شود که پوشش خوبی برای سنین مختلف خواهد داشت.

وی افزود: انواع این واکسن برای سنین مختلف و زمینه‌های مختلف توصیه می‌شود.

۴ مصوبه برای تولید و تحقیقات کرونایی

کبگانیان با بیان اینکه این جلسه چهار مصوبه داشته گفت: اولین مصوبه در خصوص توجه مجلس و دولت به تولید واکسن است که اعتبار ویژه ای برای این منظور در نظر بگیرند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرایی نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از فاز سوم انسانی دیگر مصوبات ما در این جلسه بود.

وی با اشاره به سومین مصوبه در این جلسه گفت: انجام کار پژوهشی در زمینه ساخت و تولید ویروس‌های صنعتی و بررسی خطرات ریسک آن برای آینده بشریت به مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت واگذار شد.

وی افزود: همچنین مقرر شد این مرکز ظرف سه ماه آینده گزارش این پژوهش را به ما اعلام کند.

کبگانیان گفت: چهارمین مصوبه این جلسه پیوست رسانه‌ای است و به نظر می‌رسد برخی اخبار رسانه‌های داخلی و هجمه‌های رسانه‌ای در زمینه تولید، خرید، عدم خرید واکسن وجود دارد.

وی با بیان اینکه که موضوع خرید و تولید واکسن نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد، گفت: وظیفه تهیه پیوست رسانه‌ای به ستاد مهندسی فرهنگی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی محول شده که بعد از تهیه به ستاد راهبری ارسال می‌شود و قابل استناد و استفاده خواهد بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید