کد خبر: 332659
۰
۰
نسخه چاپی

مزیت رقابتی استان‌ها محور اصلی ارتقای بهره‌وری خواهد بود

به گزارش ایرنا، فاطمه پهلوانی روز چهارشنبه با حضور در جلسه راهبردی توسعه مدیریت استان قم در سالن کرامت استانداری قم، با بیان اینکه نظام مدیریت بهره وری همچنان در کشور شکل نگرفته است، ادامه داد: در زمینه فرایند توسعه و ایجاد سازمان‌هایی برای تحقق مفاهیم ریشه‌ای توسعه در کشور دچار ضعف‌های ساختاری هستیم که با توجه به اهمیت این موضوع، توجه به وضع قوانین برای بهره وری در جنبه های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ضروری است.

پهلوانی ادامه داد: با مهندسی معکوس نمی‌توان مفاهیم توسعه را محقق کرد به همین دلیل با بهره گیری از دانش، تجربه و ظرفیت های ملی به منظور فرهنگ‌سازی، نهادینه‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های سیستماتیک می‌توان مفاهیم توسعه را محقق کرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، با اشاره به مغفول ماندن نظام مدیریت بهره‌وری در کشور افزود: بیش از ۲۰ سال از تشکیل سازمان ملی بهره‌وری ایران می‌گذرد، و این در حالی است که به عقیده من، عمر مفید این سازمان کمتر از پنج سال است.

وی ادامه داد: این سازمان با محدودیت‌های موجود به تنهایی قادر نیست مفهوم توسعه را بسط و گسترش دهد و نیاز به یک سازوکار وسیعی است.

پهلوانی با بیان اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران، نقطه تلاقی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های استانی و ملی در حوزه بهره‌وری است، گفت: این سازمان نقش حاکمیتی دارد و وظیفه آن سیاستگذاری و نظارت و راهبری حرکت ملی بهره‌وری است. بنابراین سازمان مشکلات را آسیب‌شناسی و راهکار ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه طبق آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، سازمان ملی بهره‌وری ایران تبیین و تعریف ساختار بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی تا سطح استان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: به این منظور کمیته‌های بهره‌وری استان با حضور استانداران تشکیل شده است. از آنجا که مفهوم بهره‌وری چندوجهی است ترکیب اعضای کمیته‌های بهره‌وری استان‌ها مجموعه‌ای از مسئولان و ارکان نظام اداری و اقتصادی پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: طبق ماده ۵ قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی مکلف به استقرار چرخه بهره‌وری در مجموعه و واحدهای تحت تولیت خود شده‌اند.بر این اساس دستگاه‌های اجرایی باید ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ قانون، برنامه عملیاتی ارتقای بهره‌وری را به تأیید سازمان ملی بهره‌وری ایران برسانند.

پهلوانی با اشاره به اهمیت نقش استان‌ها به‌عنوان خط‌ مقدم اجرای برنامه‌های ملی افزود: ممکن است برنامه‌هایی که سازمان و دستگاه‌های ملی برای استان‌ها تدوین می‌کنند تعارضاتی با منافع سایر دستگاه‌های استان یا ظرفیت ‌ها و قابلیت‌های استانی داشته باشد، بنابراین مدیران استانی باید خط‌مشی‌های بهره‌وری استان خود را اعلام کنند تا طبق آن برنامه‌ریزی شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، با بیان اینکه بهره‌وری وظیفه ذاتی مدیریت است، گفت: مفهوم بهره‌وری باید به‌صورت فرهنگ درآید. به بیانی دیگر، بهره‌وری وظیفه بلامنازع مدیریت است و همه مدیران باید عملکرد خود را با رویکرد بهره‌وری پایش کنند.

پهلوانی با اشاره به اینکه سازمان ملی بهره‌وری به‌عنوان راهبر ملی باید تقویت شود، گفت: پیش بینی می شود تا پایان امسال، گام‌های مؤثری برای استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی در قالب تدوین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری طی شود./

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید